| کد خبر: 233067 |

◄ قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی به همت متخصصان در فولاد مبارکه

مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: در راستای تکمیل سبد محصولات فولاد مبارکه و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، طراحی و تولید گرید DC04-C590 نیم‌سخت(Semi Hard) با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی در شرکت فولاد مبارکه محقق گردید.

تین نیوز

 مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: در راستای تکمیل سبد محصولات فولاد مبارکه و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، طراحی و تولید گرید DC04-C590 نیم‌سخت(Semi Hard) با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی در شرکت فولاد مبارکه محقق گردید.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار فولاد، علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: طراحی و تولید محصولات جدید از اهداف استراتژیک فولاد مبارکه می‌باشد که در راستای تکمیل سبد محصولات فولاد مبارکه و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی طراحی محصولات جدید در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع خودروسازی با تعامل گسترده با مشتریان و نواحی تولیدی و پشتیبانی محقق می‌گردد.

کاربرد فولادهای نیم‌سخت(Semi Hard) در صنایع خودروسازی

وی افزود: فولادهای نیم‌سخت(Semi Hard) در صنایع مختلفی نظیر صنایع خودروسازی و صنایع الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که اخیراً با توجه به شرایط تحریمی به وجود آمده در بازار فولاد کشور، تقاضاهای مختلفی از چند شرکت قطعه‌ساز به شرکت فولاد مبارکه واصل گردید.

مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بر اساس این تقاضاها، واحد متالورژی و روش‌های تولید با همکاری نواحی تولیدی در فولاد مبارکه و به ویژه واحد نورد سرد، نسبت به بومی‌سازی این محصول اقدام و موفق به تولید این محصول با عنوان گرید DC04-C590 و با مشخصات مندرج در استاندارد گردید.

وی با بیان این که در تولید این گرید از عملیات آنیل با سیکل ویژه استفاده می‌شود، اذعان داشت: این گرید دارای استحکام نهایی 590 تا 690 مگاپاسکال بوده و دارای سختی 185تا 215 ویکرز است و کلیه تست‌های آزمایشگاهی را با موفقیت گذرانده است.

پانچ‌پذیری مناسب گرید برای ساخت قطعات ریز

مولوی‌زاده تأکید کرد: این گرید به دلیل پانچ‌پذیری مناسب در ساخت قطعات ریز با فرم پیچیده به کار می‌رود و بدون مشکل ایجاد پلیسه و پارگی قابلیت ویژه‌ای را داراست که این فولاد در غلاف‌هایی پلاستیکی جهت جلوگیری از ورود خاک، آب، هوا و صدا به داخل خودرو، در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: درون برخی از این لاستیک‌ها یک نگهدارنده فولادی وجود دارد که در شکل‌دهی این لاستیک نقش ایفا می‌کند؛ این محصول علاوه بر تست‌های آزمایشگاهی در کارخانه مشتریان استفاده شده و تأییدیه ‌های لازم را اخذ کرده است.

مدیر متالوژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه ضمن قدردانی از حمایت‌های معاون بهره‌برداری در راستای توسعه محصولات جدید تأکید کرد: طراحی و تولید این گرید با همت کلیه واحدهای فروش، فولادسازی، نورد گرم، نورد سرد، آزمایشگاه و برنامه‌ریزی محقق گردیده که بی‌شک، بدون همکاری واحدهای مذکور، کسب این موفقیت غیرممکن بود.

فروش محصول به صورت کلاف سرد

علیرضا ناصری کارشناس متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص تصریح کرد: فولادهای نیم‌سخت با دو حالت عملیات حرارت‌پذیر و معمولی قابل تولید هستند و می‌توانند پس از انجام همه مراحل در کارخانجات تولید ورق فولادی(به صورت نوار باریک) و یا به صورت محصول کلاف سرد در اختیار مشتریان قرار گیرد.

وی عنوان داشت: بسته به میزان عناصر آلیاژی و کاربرد مورد نظر، می‌توان بر روی این محصولات انواع مختلفی از عملیات‌های حرارتی و مکانیکی را انجام داد؛ فولادهای نوارباریک تحت دو استاندارد EN10139 و EN10132 تولید می‌شوند.

کارشناس متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: محصولات مندرج در استاندارد EN10139 فولادهای سخت و نیم‌سخت(Semi Hard) را شامل می‌شود که تا پیش از این به طور کامل از خارج از کشور وارد می‌شده است.

تولید فولادهای نیم‌سخت(Semi Hard) با ضخامت 0.5 میلی‌متر

بهزاد بهادرانی مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نیز در این رابطه گفت: گرید DC04-C590 از گریدهای نیم‌سخت(Semi Hard) محسوب می‌شود و با توجه به این که گریدهای سخت و نیم‌سخت(Semi Hard) اصولاً در نورد مشکل تولید دارند، این گرید با آنالیز مناسب که نورد آن به راحتی صورت می‌‎گیرد، طراحی شده اما محصول فول‌هارد خروجی تاندم‌میل با عملیات آنیل با سیکل خاص و در حالت تنش‌گیری و بدون آنیل کامل به خواص مکانیکی مورد نظر این محصول به صورت کلاف سرد با ضخامت 0.5 میلی‌متر تولید شده و در کارخانه مشتری به صورت نوار باریک درمی‌آید.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این گرید کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد از جمله در صنایع الکتریکی(ساخت قطعات کلید و پریز) و نیز در قطعات مورد نیاز خودروسازان(قطعات ریز با اشکال پیچیده که نیاز به پانچ‌پذیری بدون ایجاد ترک در زاویه‌های قطعه تولیدی دارند) به کار می‌رود.

وی در پایان یادآور شد: کلیه مراحل تولید نورد سرد شامل اسیدشویی، درصد کاهش ضخامت در تاندم‌میل اسکین‌پاس و خطوط اصلاح با رویه متعارف سایر گریدهای نورد سردی تولید شده است اما در عملیات آنیل که بعد از تاندم‌میل صورت می‌گیرد، صرفاً تنش‌گیری انجام می‌شود و مشابه سایر محصولات نورد سرد آنیل کامل انجام نمی‌گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.