| کد خبر: 218155 |

◄ برخورد با مسافربرهای غیرمجاز به کمک پلیس راهور

مسافرکش‌های شخصی در نقاط مختلفی از شهر به شکل توده‌وار افزایش‌یافته‌اند و به‌نوعی فعالیت در این محدوده‌ها را در دست گرفته‌اند. در روزهای کرونایی کشور این دسته از رانندگان تاکسی‌های شخصی، بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با کرایه‌هایی بیشتر، چهار نفر مسافر سوار می‌کنند.

تین نیوز

مسافرکش‌های شخصی در نقاط مختلفی از شهر به شکل توده‌وار افزایش‌یافته‌اند و به‌نوعی فعالیت در این محدوده‌ها را در دست گرفته‌اند. در روزهای کرونایی کشور این دسته از رانندگان تاکسی‌های شخصی، بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با کرایه‌هایی بیشتر، چهار نفر مسافر سوار می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، تاکنون نظارت مشخصی بر فعالیت این گروه از مسافرکشان نبوده است و این قبیل اقدامات روزبه‌روز در حال افزایش هستند و حالا زمانی است که از این اقدامات جلوگیری خواهد شد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» از نظارت بر رانندگان متخلف می‌گوید.

چرا تاکنون اقدامی در راستای رسیدگی به این قبیل تخلفات انجام نگرفته بود؟

در دوره کرونا سیاست‌ها در سطح کشور و شهرداری تشویق مردم به استفاده از خودروهای شخصی به‌جای حمل‌ونقل عمومی بود، این اقدام جوانب دیگری هم دارد. با این شرایط تعداد خودروها در سطح شهر افزایش ‌یافته است. درواقع هرگونه بی‌انضباطی در سطح شهر موجب گره‌های ترافیکی می‌شوند و چالش آفرین می‌شوند. این اقدام مسافربران غیرمجاز درحال‌حاضر نیز تخلف محسوب می‌شود. نکته دیگر این است که در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان تاکسیرانی، سخت‌گیری‌های زیادی انجام‌گرفته است که این پروتکل‌ها شامل استفاده از ماسک، ظرفیت مجاز تعداد مسافر و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز بوده است؛ اما اتفاقی که افتاد این بود و درحال‌حاضر شاهد آن هستیم، متأسفانه مسافربران شخصی در برخی از نقاط مهم ترافیکی شهر به‌صورت غیررسمی مشغول به فعالیت هستند و مردم به شکل عرفی از آنها استفاده می‌کنند. این در حالی است که این خودروها پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

سازوکار نظارت بر رانندگان متخلف چیست؟

در این برنامه جدید که در حال اجراشدن است، عوامل پلیس راهور و ناظران تاکسیرانی در محل‌های مأموریت خود حاضر می‌شوند. عوامل نظارتی سازمان تاکسیرانی بیشتر در حدود اختیارات خود، کنترل و نظارت بر ناوگان تاکسیرانی را دارند، در مورد مسافربرهای شخصی هم عوامل نظارتی پلیس راهور عمل می‌کند.

اقداماتی این‌چنینی پیشتر نیز در حد محدودی انجام می‌شد. برتری این نظارت چیست؟

خوبی این اقدام این است که این برنامه هم‌افزایانه است؛ برای اینکه ما توانمندی‌ها و زیرساخت نظارتی خود را در نظم و ترتیب و انضباط شهری و ترافیکی، با پلیس راهور در قالب برنامه‌ای مدون کرده‌ایم. این گشت‌ها به‌صورت مشترک انجام می‌شود، در خودروی گشت سازمان تاکسیرانی علاوه بر بازرس سازمان یک عامل پلیس راهور هم حاضر است. اعمال قانون هم مطابق ضوابطی که وجود دارد انجام خواهد گرفت. درحال‌حاضر نیز پلیس راهور با بی‌انضباطی‌های ترافیکی برخورد می‌کند. در برخی محله‌های کلیدی مانند اطراف پایانه‌ها و تقاطع‌های مهم شهر برخی مسافربران شخصی غیرمجاز به‌صورت باندی حضور دارند و به شکل متمرکز به مسافرکشی می‌پردازند، این عمل هم امنیت مسافران را به خطر می‌اندازد و هم گره ترافیکی ایجاد می‌کند. فعالیت این گشت‌های مشترک بیشتر ناظر بر تسهیل نظم و انضباط ترافیکی و همین‌طور بیشتر با رویکرد نظارت بر فاصله‌گذاری اجتماعی و تخلفات عدم رعایت آن اجرا می‌شود.

وضعیت تسهیلات رانندگان به کجا رسید؟

تاکنون شهرداری تهران چند سری تسهیلات کرونایی را برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته و در این راستا تسهیلات دومیلیونی تاکنون به بیش از ۴ هزار نفر تعلق گرفته است. اما هنوز هم برخی تاکسیران‌ها در دریافت وام ۶ میلیونی دچار سردرگمی هستند، چراکه به برخی وام پرداخت شده و به برخی پرداخت نشده است و عده‌ای هم در ثبت‌نام مشکل داشتند. درباره آخرین وضعیت این تسهیلات باید بگویم که اینها از سوی دولت مصوب شده و متولی اجرای آن وزارت رفاه است که از طریق سامانه کارآ اقدام به ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات می‌کنند، ازآنجاکه ما در شهرداری به این سیستم دسترسی نداریم، گزارشی از تعداد تسهیلات پرداخت‌شده تاکنون در اختیارمان نیست.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این روزها میان رانندگان چگونه است؟

توزیع کاور میان تاکسیران‌ها ادامه دارد و تلاش می‌کنیم نصب کاورهای جداکننده در تاکسی‌ها به میزان قابل قبولی برسد. تاکسیرانان می‌توانند با مراجعه به سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان نسبت به ثبت‌نام و دریافت این کاورها اقدام کنند. گرمای هوا باعث شد تا استقبال کمتری از استفاده از کاورها انجام گیرد. برای ما استفاده از ماسک اهمیت بیشتری دارد و اثرات استفاده از ماسک را به‌وضوح می‌بینیم و ابتلا به کرونا در بین رانندگان خیلی کنترل شده است. استفاده از ماسک در بین تاکسیران‌ها بسیار زیاد بوده که این اثر کنترلی زیادی داشته است و اکنون بیش از ۹۰ درصد رانندگان از ماسک استفاده می‌کنند. ما به کسانی که علائم سرماخوردگی داشته باشند نیز توصیه کرده‌ایم بیشتر مراعات کنند و در محل کار حاضر نشوند، اما تعداد افرادی که با تست کرونای مثبت در مدت اخیر به تاکسیرانی مراجعه کرده‌اند چندان افزایش نداشته است.

نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای کرونایی کشور به چه شکل انجام می‌گیرد؟

پیش‌ازاین نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی اجرایی در ناوگان تاکسیرانی نیز توسط عوامل کنترل نظارت در سازمان تاکسیرانی در پایانه‌ها و سطح شهر صورت گرفته است. نظارت مردمی نیز توسط سامانه ۱۸۸۸ انجام می‌شد که بر این اساس پیگیر گزارش‌های مردمی بوده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام نکته نظرات مدیرعامل محترم تاکسیرانی در خصوص اعمال خلاف مسافر کش های شخصی جای خود دارد ولی بهتر است ابتداء سازمان متولی اقدام به سامان دهی داخل بدنه تاکسیرانی ( تاکسی های زردتحت پوشش) نمایند .این دست از تاکسی ها مسبب بوجود آمدن مسافرکش های شخصی شده و خود آزادانه و در فراغ بال در خیابانهای تهران بدنبال شکار مسافرهای دربستی می باشند ! لذا از قدیم گفته اند که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است . ناگفته نماند که کسی مخالف اعمال قانون نبوده و تاکسیرانی باید در حفظ امنیت شغلی رانندگان تاکسی تحت پوشش نهایت اقدامات عاجل را باید بکار گیرد . با پوزش از تصدیع .