| کد خبر: 213230 |

بالارفتن فیتیله کرایه تاکسی پایتخت با تب کرونا

افزایشِ به طور متوسط ۲۳ درصدی کرایه تاکسی در تهران و از سوی دیگر دستورالعمل سوار کردن سه مسافر در یک تاکسی پس از شیوع کرونا به محل بحث بین تاکسیرانان و شهروندان تبدیل شده است.

تین نیوز

افزایشِ به طور متوسط ۲۳ درصدی کرایه تاکسی در تهران و از سوی دیگر دستورالعمل سوار کردن سه مسافر در یک تاکسی پس از شیوع کرونا به محل بحث بین تاکسیرانان و شهروندان تبدیل شده است.

پایان تعطیلات نوروزی هر سال و برگشت شهروندان به کار و زندگی گاهی با گران شدن چند درصدی اقلام و خدمات روبرو میشود و این افزایش قیمت در کرایه حمل‌ونقل عمومی به ویژه تاکسی نمود بیشتری پیدا می‌کند؛ امسال هم از این قاعده مستثنی نبود و سه سطح افزایش قیمت از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون رخ داده است که البته خیلی هم غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای از یک هزار به یک هراز و ۵۰۰ تومان، بالا رفتن ۱۱ درصدی کرایه تاکسی، دستورالعمل سوار کردن سه مسافر به جای چهار نفر در تاکسی با هدف حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و تقسیم کرایه چهار نفر بین سه مسافر و در نهایت افزایش به طور متوسط ۲۳ درصدی کرایه تاکسی در سال ۹۹ موجب شده است تا برخی‌ها از افزایش قیمت گلایه کنند و در سوی دیگر نیز تاکسیرانان با توجه به گرانی لوازم یدکی، میزان مصرف سوخت تاکسی‌ها در ترافیک سرسام‌آور تهران و کمبود مسافر از این وضع راضی نیستند؛ اما دقیقا مشکل کجاست؟  

چندی پیش مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت «طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری کشور ابلاغ شده و رانندگان تاکسی موظف هستند حداکثر سه مسافر در خودروی خود سوار کنند»؛ مرتضی ضامنی این را هم تاکید کرد که شهروندان می‌توانند از رانندگانی که بیش از این تعداد سوار می‌کنند، شکایت کنند.

این اظهارات اگرچه برای حفظ سلامت رانندگان و مسافران مطرح شد اما بازهم موجب بحث‌هایی بین رانندگان و مسافران شد؛ خبرنگار ایرنا نیز بر همین اساس و برای پیگیری این موضوع و دریافت نظرها و دیدگاه‌های رانندگان تاکسی و مسافران به سراغ آنان رفت.

هزینه مبارزه با کرونا از جیب مردم پرداخت نشود

محکم در تاکسی سمند زرد رنگ را می‌کوبد و می‌گوید: اگر سه نفر سوار کردی که نباید کرایه نفر چهارم را من بدهم! «این مرد حدود ۴۰ ساله که از گرمای هوا نیز شاکی است، می‌گوید: من خودم ماشین دارم و بنزین سه تومنی میزنم؛ هزینه‌ها و لوازم یدکی هم گران شده اما سوال این است که چرا من باید هزینه نفر کمتر را حساب کنم؟ چرا یارانه برای این کار اختصاص نیافت؟

این مسافر می‌افزاید: چرا اصلا باید ۲ نرخ در ایستگاه‌های تاکسی نصب و مسیری که سه هزار تومان بوده، الان ۲ برابر شود.

مهری‌پور، مسافری که خود را کارمند معرفی می‌کند، نیز می‌گوید: گران شدن نرخ کرایه تاکسی و تقسیم کرایه بین سه نفر بار مضاعفی بر دوش امثال من است اما به دلیل حفظ سلامت خود ناچار به پذیرش این شرایط هستیم.

این مسافر هر روزه تاکسی تهران عنوان می‌کند: کرایه‌ها بالا رفته است و مردم با توجه به مشکلات اقتصادی ترجیح می‌دهند از مترو و اتوبوس استفاده کنند و این یعنی همه‌گیرتر شدن شیوع کرونا.

او ادامه می‌دهد: کرایه تاکسی خط انقلاب به تجریش هفت هزار و ۵۰۰ تومان است و با تقسیم کرایه نفر سوم، باید ۱۰ هزار تومان پرداخت کنیم و این اختلاف یعنی ۱۰۰ هزار تومن در ماه افزایش هزینه حمل‌ونقل شخصی فقط من؛ و بقیه اعضای خانواده‌ام هم از این امر مستثنی نیستند.

پای دردودل تاکسیرانان تهرانی

اسد، راننده تاکسی یکی از خطوط تهران که خود را ۵۰ ساله معرفی می‌کند اما چهره‌اش از آفتاب خرداد سوخته و سالخورده‌تر به نظر می‌رسد، در حالی که لنگ خود را شسته و بر سر و صورت می‌کشد، از او راجع به کرایه تاکسی و اجباری شدن سوار کردن سه مسافر می‌پرسم که می‌گوید: تقسیم کرایه بین سه نفر هم به نفع مسافران و هم به نفع رانندگان تاکسی است؛ «اینجوری احتمال ابتلا به کرونا کمتر میشه».

«بیشتر مردم موافق سوار کردن سه مسافر هستن اما خب بعضی‌ها هم زیر بار نمیرن و بعدِ یکم جر و بحث کرایه رو پرداخت می‌کنن».

اسدآقا در پاسخ به این سوال که آیا چهار مسافر هم سوار می‌کنی، خاطر نشان کرد: من نه! اما چندتا از همکارا لایی می‌کشن؛ البته خیلی وقت‌ها مسافرا خودشون چهار نفر سوار نمیشن و منتظر تاکسی بعدی میمونن.

علی، دیگر تاکسیرانان تهرانی هم می‌گوید: اقدامات باید اساسی و بنیادین باشد و با اجرای طرح‌های موقتی کار پیش نمی‌رود. « برخی مواقع به دلیل تقسیم کرایه بین راننده و مسافر درگیری لفظی ایجاد می‌شود و این افراد نه حاضر به پرداخت کرایه اضافه هستند و نه اجازه می‌دهند که مسافر چهارم هم سوار شود».

این راننده تاکسی خاطر نشان کرد: بار اضافه کرایه نباید به دوش مردم باشد و تاکسیرانی موظف به حمایت از این قشر است تا درگیری بین مسافر و راننده پیش نیاید.

علی هم از کاهش مسافران تاکسی خبر می‌دهد و می‌گوید: خیلی از مردم توانایی پرداخت کرایه تاکسی را ندارند و البته با توجه به گرانی لوازم یدکی برای رانندگان هم، تاکسی داشتن و کار کردن به صرفه نیست.

برچسب دو نرخی برای دوره پسا کروناست

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اما در خصوص افزایش کرایه تاکسی می‌گوید: بعد از افزایش نرخ بنزین سهمیه‌هایی برای حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها در نظر گرفته شد اما به هر حال پایه نرخ سوخت سهمیه‌ای ۵۰ درصد افزایش داشت و از یکهزار به یکهزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

«این در حالی است که در تاییدیه افزایش نرخ سال 1398 تاکسی‌ها، فرمانداری این نکته را قید کرده بود که افزایش کرایه‌های تاکسی منوط به ثابت ماندن نرخ سوخت است یعنی در صورتی که نرخ سوخت تغییر کند شهرداری می‌تواند لایحه جدیدی برای افزایش کرایه‌ها ارائه دهد».

قنادان تصریح کرد: بنابراین افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی در سال 1398 با فرض ثابت ماندن نرخ حامل‌های انرژی بود؛ بعد از تغییر نرخ سوخت نیز مترصد این بودیم که نرخ‌های جدید را اعمال کنیم و در نهایت لایحه افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه‌ها را به شورای اسلامی شهر به تصویب رسید و اعمال شد.

 به گفته او افزایش نرخ تاکسی به طور متوسط در سال ۹۹ نیز حداکثر ۲۳ درصد است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران همچنین تأکید کرد: سوار کردن چهار مسافر توسط رانندگان تاکسی به هیچ وجه قانونی نیست و رانندگان تنها مجاز هستند حداکثر سه مسافر را در تاکسی سوار کنند.

«قنادان» در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود غیرقانونی بودن سوار کردن چهار مسافر در تاکسی‌ها در برچسب‌گذاری دو مدل نرخ بر اساس تعداد مسافران در نظر گرفته شده، ‌گفت: از آنجایی که توزیع این برچسب‌ها معمولا یک بار در سال انجام می‌شود و زمان‌بر و هزینه‌بر است، اعلام دو مدل نرخ کرایه یکی بر اساس ظرفیت چهار مسافر و دیگری بر اساس سه مسافر در نظر گرفته شده که کرایه بر اساس چهار مسافر مربوط به دوران پس از کروناست.

وی افزود: در حال حاضر رانندگان مجاز هستند حداکثر سه مسافر سوار کنند و تا اطلاع ثانوی اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها اجباری است

به گفته «قنادان» نرخ کرایه نیز باید بر اساس ظرفیت فاصله‌گذاری اجتماعی یعنی سه مسافر از شهروندان دریافت شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرد: ما از شهروندان نیز تقاضا می‌کنیم که در نظارت بر طرح به ما کمک کنند؛ در مرحله اول چنانچه یک تاکسی قصد سوار کردن بیش از ظرفیت سه نفر داشت مردم خودشان سوار نشوند و در مرحله دوم شهروندان در صورتی که با تخلف رانندگان تاکسی در این زمینه مواجه شدند می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۱۸۸۸، سازمان تاکسیرانی را در جریان تخلف تاکسیران قرار دهند تا ما نیز با متخلفان احتمالی برخورد کنیم.

«قنادان» تصریح کرد: این تخلف رانندگان با اولویت توسط سازمان تاکسیرانی پیگیری می‌شود و بلافاصله از طریق سامانه مرکز کنترل نظارت با راننده تماس خواهیم گرفت و به راننده تذکر می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه البته تخلف رانندگان در این زمینه زیاد نبوده است، گفت: با وجود اینکه تعداد مسافران نسبت به سال پیش کاهش یافته است، اکثر رانندگان اجرای فاصله‌گذاری را در تاکسی‌ها رعایت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران گفت: در صورتی که رانندگان متخلف به تذکر سازمان تاکسیرانی در مورد دریافت کرایه غیرقانونی توجه نکنند به هیأت انضباطی احضار خواهند شد و بر اساس آئین‌نامه انضباطی مصوبه شورای شهر با آنها برخورد می‌شود.

به راستی حق با کیست؟ رانندگان؟ مسافران یا تاکسیرانی و حتی شاید مقصر اصلی کروناست...

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.