| کد خبر: 204538 |

◄ گرانی بنزین و جابه‌جایی روزانه 1.9 میلیون نفر با متروی تهران

مدیر عامل شرکت مترو تهران از افزایش مسافران در مترو کلان‌شهر تهران بعد از افزایش نرخ سوخت اشاره کرد و گفت: روزانه بعد از افزایش نرخ سوخت در 24 آبان‌ ماه، یک میلیون و 900 هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت مترو تهران از افزایش مسافران در مترو کلان‌شهر تهران بعد از افزایش نرخ سوخت اشاره کرد و گفت: روزانه بعد از افزایش نرخ سوخت در 24 آبان‌ ماه، یک میلیون و 900 هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران، در کنفرانس «حمل‌ونقل ریلی و رونق تولید؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» که در دانشکده علم و صنعت برگزار شد؛ عنوان کرد: صنعت مترو از زمانی که در کلان‌شهرهای کشور آغاز شد به غیر از 5 سال وقفه‌ای که در آن افتاد به صورت مستمر و طاقت‌فرسا در حال توسعه است.

او در ادامه گفت: به این دلیل عنوان می‌کنم به صورت طاقت‌فرسا چرا که از ابتدا قرار بر این بود که مترو بر بودجه‎های دولتی متکی نباشد که متاسفانه قوانینی که در گذشته در مجلس به تصویب رسید اجرا نشد و یا این که نیمه‌کاره اجرا شد که با اجرای کامل قوانین می‌توانستیم امروز در نقطه‌ی جلوتری باشیم و دست‌آوردهای بیشتری در این حوزه ایجاد می‌کردیم.

او با بیان این که اکنون مترو تهران هفت خط با 135 ایستگاه دارد بیان کرد: روزانه بعد از افزایش نرخ سوخت در 24 آبان‌ ماه، یک میلیون و 900 هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند که مسئولیت بزرگی برای حفظ ایمنی این مسافران داریم.

او با انتقاد به این که علی‎رغم قوانین بالادستی در دولت‌های مختلف به تعهدات قانونی خود که مصوبات مجلس شورای اسلامی است عمل نکرده‌اند، اظهار داشت: این اتفاقات باعث شد مشکلات بیشتری در بخش ساخت و بهره‌برداری به وجود بیاید اما با این حال در بخش ساختمانی مترو اقدامات خوبی انجام گرفته و خوشبختانه اتکا به خارج نداریم و بومی‌سازی کامل این حوزه در دست کار است.

امام با بیان اینکه در بحث تجهیزات و ناوگان همچنان تا حدودی وابستگی داریم، گفت: در دو دهه اخیر برای توسعه مترو تهران گام‌های بسیاری برداشته شده که در راستای آن برای تجهیزات و ناوگان اتکای کمتری به خارج از کشور داریم، اما باید به این مسئله دقت کنیم که در برخی موارد تولید داخلی توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان محدودی در جهان وجود دارند که اقدام به تولید تجهیزات در این حوزه می‌کنند.

او به تشکیل کارگروهی برای بررسی ساخت داخل اشاره کرد و افزود: فعالیت موردنظر شرکت‌های داخلی را در این کارگروه بررسی و دنبال می‌کنیم و در چند ماه اخیر نیز بازدیدهای بسیاری از کارخانه‌هایی که ادعای سازندگی و توانمندی دارند، انجام شده است.

مدیرعامل مترو تهران با بیان این که سال گذشته از ذوب آهن بازدید کردیم، اظهار داشت: با بررسی انجام گرفته قرار شد تا نیازهای چهار دهه آینده مترو در بخش ریل را داشته باشیم و پیشنهاد کردیم وزارت کشور هم در این بخش وارد شود؛ که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای نیز به امضا رسید.

وی ادامه داد: ما در شرکت مترو تهران برای نیاز آینده خود به ذوب آهن متکی خواهیم بود.

مدیدرعامل قطار شهری تهران و حومه یکی از چالش‌های پیش‌رو را تاییدیه‌های لازم از سوی تولیدکنندگان دانست و گفت: داشتن تاییدیه‌ها از سوی تولیدکنندگان داخل برای ما مهم است چرا که آزمایشگاه استاندارد در این حوزه زیاد وجود ندارد، از همین رو لازم است دانشگاه علم و صنعت در این حوزه ورود و تاییدیه‌های استاندارد فنی را صادر کند.

امام با اعلام این که چهار واگن‌ساز داخلی کشور در حال حاضر با زیر 20 درصد ظرفیت تولید می‌کنند، گفت: در این راستا ما در تیر ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران و شرکت مترو امضا کردیم تا این ظرفیت به 85 درصد برسد؛ که این امر منجر به اتکا کمتر به خارج از کشور خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. آمار مسافران مترو قبل از گران شدن بنزین مطابق با اعلام شرکت بهره برداری مترو در سال قبل ، دو میلیون نفر در روز بوده است لذا نمیتوان گفت بعد از افزایش نرخ سوخت ، تعداد مسافران مترو افزایش داشته .علتش هم معلوم است. به سه تای آن اشاره میکنم :
    اولا) مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه مربوط به حمل و نقل را 50.2 درصد اعلام کرد. صرف نظر از اینکه آیا بیان نرخ تورم بر اساس " نقطه به نقطه " مبنای درستی دارد یا خیر ، یاد آوری میکنم که سهم حمل ونقل از قیمت تمام شده کالا در ایران حدود 12 درصد است ( نُرم جهانی برای این عدد 6 درصد است).سهم 12 درصد به این معناست که اگر قیمت تمام شده ی یک کالا 100 تومان باشد و اگر 50 درصد افزایش در هزینه ی حمل و نقل رخ داده باشد،افزایش هزینه حمل و نقل به 6 تومان و قیمت تمام شده کالا به 106 تومان میرسد. لذا اگر تنها عامل افزایش 50 درصدی هزینه حمل و نقل ، افزایش قیمت سوخت باشد، تکانه ی وارد شده به اقتصاد مردم در حد همین 6 درصد است.حالا این نرخ را با نرخ تورم بالای 40 درصدی در ماه های اخیر مقایسه کنید تا متوجه بشوید که با گران شدن بنزین هیچ فاجعه ای در اقتصاد خانوار رخ نمیدهد.به همین دلیل است که افزایش قیمت اخیر بنزین محرک کافی برای هجوم به مترو ایجاد نمیکند.
    ثانیا ) عدم استقبال از مترو فقط دلیل قیمتی ندارد. کسی که در محل کارش یا منزلش ایستگاه مترو ندارد قیمت بنزین هر چقدر هم که بالا برود چاره ای جز استفاده از خودرو شخصی ندارد.
    ثالثا) ظرفیت حمل مسافر در برخی از خطوط به حد اشباع رسیده و امکان جذب مسافر بیشتر وجود ندارد.