| کد خبر: 180233 |

◄ پلیس فرودگاه‎ها:به تمام روش‎های جاسازی مواد مخدر اشراف داریم

فرمانده پلیس فرودگاه‎های کشور با اعلام کشف 97 کیلوگرم مواد مخدر در آذرماه سال جاری در فرودگاه‎های کشور از رشد 5/7 برابری کشفیات نسبت به زمان مشابه در سال 96 خبر داد.

تین نیوز

فرمانده پلیس فرودگاه‎های کشور با اعلام کشف 97 کیلوگرم مواد مخدر در آذرماه سال جاری در فرودگاه‎های کشور از رشد 5/7 برابری کشفیات نسبت به زمان مشابه در سال 96 خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، سردار مهری در این زمینه گفت: 59 کیلوگرم از این مواد، تریاک است و بقیه شامل انواع دیگری چون هروئین، کراک، شیشه، کوکائین و گراس می‎شود. از این میان 33 کیلوگرم از مواد مکشوفه در محموله‎های پستی جاساز شده بودند که بزرگ‌ترین آن‌ها کشف 29 کیلوگرم تریاک است که در یک دستگاه صنعتی به مقصد هلند جاساز شده بود و عامل آن نیز دستگیر شد. همچنین هشت مرد و دو نفر زن به روش بلع و انبار درمجموع اقدام به حمل 840 گرم مواد کرده بودند که دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه 678 نفر دستگیر شدند که 623 نفر مرد و 55 نفر زن هستند، ادامه داد: 24 نفر از دستگیرشدگان قاچاقچیان حرفه‎ای هستند و بقیه حامل مقادیری از نیم گرم و بیشتر بوده‎اند که محدوده سنی آن‌ها بیشتر بین 31 تا 40 سال است. از این تعداد هشت نفر اتباع خارجی هستند که مهم‌ترین آن‌ها مردی بود که دو کیلو و 800 گرم کوکائین را از کشور بولیوی به دبی و سپس به اصفهان انتقال داده بود و بقیه نیز به دنبال خروج مواد از ایران بودند.

سردار مهری بابیان اینکه این مواد بیشتر در پروازهای خارجی کشف‌شده و بیشترین آن‌ها مربوط به فرودگاه امام و پس‌ازآن فرودگاه‎های مشهد و شیراز بوده‎اند، گفت: بیشترین اولویت ما در کشف مواد مخدر مربوط به فرودگاه‎هایی است که پرواز خارجی دارند؛ زیرا فرودگاه‎ها مکان‎هایی حساس هستند و به کانون‎های توجه تبدیل‌شده‌اند. اگر یک ایرانی را با کمترین مقدار مواد مخدر در فرودگاه کشورهای دیگر دستگیر کنند تبعات آن برای ایران نسبت به اینکه حتی چند تن مواد از طریق زمین به آنجا قاچاق شود بیشتر است، چراکه در این حالت اخبار به‌سرعت به مقامات آن کشور می‎رسد و حتی مجموعه دیپلماسی درگیر و سفیر ایران نیز احضار می‎شود، به‌علاوه که دید آن کشور نسبت به اتباع ایران تغییر می‎کند.

وی در مورد نحوه شناسایی مجرمان توضیح داد: ما در فرودگاه‎ها دستگاه‎های کمک بازرسی داریم که برای بازرسی بار از Xray و برای بازرسی افراد از Body Scaner استفاده می‎شود. این‌ها کمک خوبی به ما می‎کنند اما آنچه بیشتر باعث می‎شود این افراد شناسایی و دستگیر شوند چهره‎زنی افراد توسط ماموران پلیس و بهره‎گیری از سگ‎های کشف مواد و بازرسی فیزیکی آن‌ها است.

وی ادامه داد: اکنون سگ‎های کشف مواد در فرودگاه‎ها به‌ویژه فرودگاه‎هایی که پروازهای خارجی دارند مستقرشده‌اند و با بازرسی‎های مختلف به‌ویژه انبارهای بار به بیشترین عامل برای کشف مواد مخدر تبدیل‌شده‌اند.

سردار مهری در اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال تا پایان آذرماه 97 گفت: در این مدت 561 کیلوگرم مواد مخدر کشف‌شده است که نسبت به مدت مشابه 78 درصد رشد داشته است. در این رابطه 6302 نفر دستگیرشده‌اند که 5844 مرد و 458 نفر زن هستند.

وی در مورد دلیل افزایش کشفیات نسبت به زمان مشابه در سال 96 گفت: برگزاری دوره‎های آموزشی، افزایش دقت ماموران، صدور بخشنامه‎های اجرایی، شناسایی مسیرهای حمل مواد مخدر، ایجاد کیس‎های آموزشی از تجربه‎های حاصل از هر یک از پرونده‎ها، پیگیری پرونده‎ها تا دستگیری همه عوامل قاچاقچی مرتبط با آن، افزایش تعداد سگ‎های کشف مواد در فرودگاه‎ها و ساعات بهره‎گیری از آن‌ها، افزایش تعامل با نهادهای دیگر مستقر در فرودگاه‎ها مانند دفاتر خدمات بار و شرکت‎های پستی و دادن آموزش‎های لازم به آن‌ها و همچنین اجرای طرح سراسری مبارزه با مواد مخدر ازجمله تمهیداتی است که موجب افزایش توان ما در کشف مواد مخدر شده است.

فرمانده پلیس فرودگاه‎های کشور با اشاره به اینکه در میان این دستگیرشدگان افراد زیادی هستند که ادعا می‎کنند محموله مواد مخدر را به‌صورت امانت دریافت کرده‎اند و قرار بوده در خارج به کسی تحویل دهند، گفت: متاسفانه باوجود هشدارهای زیادی که در زمینه عدم دریافت امانت از دیگران داده می‎شود بازهم این‌گونه مسائل زیاد اتفاق می‎افتد، چراکه قاچاقچیان با روش‎های مختلفی مانند پرداخت پول بلیت، پرداخت هزینه اقامت و وعده فراهم کردن شرایط اشتغال در خارج، افراد را ترغیب و تطمیع و از ناآگاهی آن‌ها سوء‎استفاده می‎کنند.

وی به قاچاقچیان هشدار داد: ما به تمام روش‎های جاسازی مواد مخدر اشراف داریم و در این زمینه از شما جلوتر هستیم و هشیارانه و شبانه‎روزی در تمام فرودگاه‎ها به‌ویژه پروازهای خارجی با قاچاق مواد مخدر مقابله می‎کنیم. همچنین برای نظارت دقیق بر امور، فرماندهان پلیس فرودگاه‎ها را مکلف کرده‎ایم که خودشان و یا جانشینانشان در هر یک از پروازها به‌ویژه پروازهای خارجی حضورداشته باشند تا ضمن نظارت بر برخورد همکاران خود با مسافران به شناسایی دقیق‎تر مجرمان بپردازند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.