| کد خبر: 172611 |

◄ چگونه جلوی تخلف برخی رانندگان را بگیریم؟

رانندگی در ترافیک شهرهای بزرگ بسیار سخت شده است. عدم توسعه تجهیزات نظارتی و حضور کم‌رنگ پلیس باعث شده تا عده‌ای با بی‌فرهنگی و زیاده‌خواهی باعث برهم خوردن نظم تردد در خیابان‌ها و اتوبان‌ها شود و سرعت تردد خودروهای دیگر را به مقدار زیادی کاهش دهد.

تین نیوز

رانندگی در ترافیک شهرهای بزرگ بسیار سخت شده است. عدم توسعه تجهیزات نظارتی و حضور کم‌رنگ پلیس باعث شده تا عده‌ای با بی‌فرهنگی و زیاده‌خواهی باعث برهم خوردن نظم تردد در خیابان‌ها و اتوبان‌ها شود و سرعت تردد خودروهای دیگر را به مقدار زیادی کاهش دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مسافر، به همین دلیل رانندگان باید برای جلوگیری از بی‌نظمی در ترافیک قواعدی را باید رعایت کنند تا از بی‌نظمی در ترافیک جلوگیری شود.

راهکارهایی که در زیر گفته می‌شود روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد فضا جهت سوءاستفاده متخلفین است.

  1. پهنای باندهای اتوبان‌ها در ایران حدود 360 سانتی‌متر است که به معنای قرارگرفتن تقریباً دو خودرو در داخل آن‌ها است. به همین دلیل رانندگانی که در خطوط کندرو و تندرو تردد می‌کنند باید با ایجاد فاصله مناسب با حاشیه بزرگراه از عبور خودرو از روی خط‌ها و حاشیه بزرگراه جلوگیری کنند و رانندگانی هم که درحال حرکت در خطوط میانی هستند باید با حرکت دقیق در بین خطوط فضای تردد بر روی خطوط را کاهش دهند.
  2. برخی اوقات ترافیک‌های شدید دراثر تصادفات رانندگی رخ می‌دهند. به همین دلیل لازم است خودروها درنظر داشته باشند که باید مسیری را برای عبور خودروهای امدادی باز بگذارند. به همین دلیل خودروها باید حداقل در زمان توقف 120 سانتی‌متر با خودرو جلویی فاصله داشته باشند تا درزمانی که خودروهای امدادی به محل رسیدند خودروها بتوانند به‌راحتی خودرو را به طرفین هدایت کنند و از معطلی خودروهای امدادی که ممکن است به قیمت جان انسان‌ها تمام شود جلوگیری کنند.
  3. بارها شاهد عبور خودروهایی که قصد خروج از بزرگراه‌ها را دارند از سمت چپ بوده‌ایم. این خودروهای متخلف اکثراً با دور زدن ترافیک ورودی و خروجی‌ها با اجحاف در حق دیگران در آخرین مکان ممکن به جلوی خودروهای دیگر می‌پیچند و موجب کند شدن سرعت خودروهایی می‌شوند که به‌طور منظم به داخل رمپ خروجی وارد می‌شوند. به همین دلیل نه‌تنها رانندگان نباید در ترافیک‌ها این کار را انجام دهند بلکه تا جای ممکن از راه دادن به رانندگان متخلف جلوگیری کنند. به‌این‌ترتیب سرعت عبور خودروهایی که از مسیر مناسب درحال تردد هستند افزایش می‌یابد و افراد متخلف زمان بیشتری را برای راه گرفتن هدر خواهند داد.
  4. در اتوبان‌ها، تونل‌ها و پل‌ها خطوطی با هاشور مشخص‌شده که محل عبور خودروهای امدادی یا توقف خودروهایی است که دچار نقص فنی شده و مجبور به توقف هستند. این خطوط در ترافیک‌ها به‌هیچ‌وجه نباید اشغال شوند و در هر شرایطی باید امکان تردد خودروهای امدادی در آن‌ها به‌راحتی ممکن باشد. متأسفانه دیده می‌شود که برخی رانندگان در این خطوط تردد می‌کنند و زمانی که به دوربین‌های نظارتی می‌رسند به‌طور ناگهانی جلوی خودروهای دیگر می‌پیچند تا جریمه نشوند. در برخورد با این افراد هم باید از روشی که در ورودی‌ها و خروجی‌ها رعایت می‌کنیم استفاده شود و با راه ندادن رانندگان دیگر به این افراد متخلف از کندی حرکت خطوط دیگر جلوگیری کرد.
  5. حرکت با سرعت کم در شرایطی که لاین‌های میانی و کندرو خالی است در لاین سرعت بسیار خطرناک و حادثه‌آفرین است. در بسیاری از کشورها این عمل دارای جریمه‌های سنگینی است اما نقص قوانین رانندگی در ایران باعث شده تا این تخلف حادثه‌ساز موردتوجه قرار نگیرد. به‌طور مثال هنگامی‌که یک خودرو با سرعتی حدود 10 کیلومتر بر ساعت کمتر از سرعت مجاز درحال تردد در خط سبقت باشد خودروهایی که با حداکثر سرعت مجاز در تردد هستند باید از سمت راست آن سبقت بگیرند و این به معنای دو انحراف ناگهانی برای این خودروها است. طبق تحقیقات در آمریکا، رانندگانی که با سرعتی حدود 10 درصد کمتر از حداکثر سرعت مجاز در خط سبقت رانندگی می‌کنند 40 درصد خطرآفرین‌تر از خودروهایی هستند که 10 درصد سرعت بیشتری از سرعت مجاز دارند و در این خط رانندگی می‌کنند. پس توجه داشته باشید که از خط سرعت فقط درزمانی که قصد حرکت با سرعت‌بالا دارید یا می‌خواهید سبقت بگیرید استفاده کنید تا مسیر برای خودروهای دیگر که می‌خواهند از شما سریع‌تر رانندگی کنند باز باشد. ضمناً حرکت با حداکثر سرعت مجاز باعث نمی‌شود که شما محق باشید به خودروهایی که می‌خواهند سریع‌تر بروند راه ندهید. ممکن است خودرویی که از شما می‌خواهد راه را برایش بازکنید یک مأمور امنیتی باشد که با خودرو شخصی خود درحال انجام مأموریت باشد و عمل شما در انجام‌وظیفه او خلل ایجاد کند.
  6. چراغ‌های مه شکن فقط برای زمان مه گرفتگی شدید و بارش شدید برف است که دید رانندگان به‌شدت کاهش می‌یابد و این چراغ‌ها در پشت خودروها باعث ایجاد دید بهتر برای رانندگان عقبی می‌شود. در حالت عادی روشن بودن این چراغ‌های پرنور باعث ایجاد مشکل در دید رانندگان پشت سر می‌شود و امکان بروز تصادفات ایجاد می‌شود. لطفاً دقت کنید چراغ‌های مه شکن عقب بی‌دلیل روشن نباشند.

رانندگی مانند هر عمل دیگری در جامعه تابع قوانین ثابتی است که درصورت رعایت این قوانین مشکلات کمتری برای تردد در هر مسیری رخ خواهد داد. ما نه‌تنها وظیفه‌داریم به‌درستی رانندگی کنیم، بلکه باید طوری رانندگی کنیم تا امکان سوءاستفاده دیگران هم ایجاد نشود.

خودروهایی که بر روی خطوط رانندگی می‌کنند و یا از روی مکان‌های هاشور زده قصد خروج دارند در هر شرایطی حق تقدم ندارند و خودروهایی که بین خطوط و مسیر اصلی تردد می‌کنند بر آن‌ها ارجحیت دارند. در این مواقع اگر برخوردی بین خودروها رخ دهد به‌طور 100 درصدی خودرو متخلف مقصر است.

البته به یاد داشته باشید که شما در هر حالتی مجاز به برخورد با رانندگان متخلف نیستید و برخورد با تخلفات تنها وظیفه پلیس است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.