| کد خبر: 153731 |

ظرفیت حمل‌ونقل ریلی هنوز به مقدار کافی نرسیده است

یک کارشناس حوزه حمل و نقل می‌گوید علیرغم افزایش زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل هنوز نتوانسته ایم مقدار حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل و نقل می‌گوید علیرغم افزایش زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل هنوز نتوانسته ایم مقدار حمل و نقل ریلی را افزایش دهیم.

محمد ساطعی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از مباحث عمده ای که در حمل و نقل ریلی مطرح است افزایش ظرفیت و ارتقای حمل و نقل ریلی در کشور است. برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی می توان از دیدگاه های متفاوتی به موضوع نگاه کرد که یکی از آنها موضوع افزایش زیرساخت است.

وی ادامه داد: موضوع افزایش زیرساخت در دولت در حال انجام است و در حدود ۱۰ سال اخیر از هفت، هشت هزار کیلومتر خط الان به ۱۲ هزار کیلومتر خط رسیده‌ایم، در نتیجه افزایش و توسعه حمل و نقل زیرساخت در حوزه ریلی خوب و چشمگیر بوده ولی علیرغم افزایش زیرساخت ها هنوز نتوانستیم مقدار حمل و نقل ریلی را نسبت به افزایش زیرساخت، توسعه دهیم.

ساطعی ادامه داد: سالانه حدود ۴۰ میلیون تن حمل بار از طریق شبکه ریلی انجام می شود و چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تن بار زمینی در کشور در حال جابجایی است که سهم ریلی آن کمتر از ۱۰ درصد است. برای اینکه این مقدار افزایش پیدا کند یکی از فاکتورهای کلیدی زیرساخت است و فاکتورهای دیگر تامین ناوگان و شاید مهم ترین نکته سیاست ها و روش های حمل و نقل مخصوصا حمل و نقل ریلی در کشور است.

یک کارشناس حوزه حمل و  نقل ادامه داد: توسعه ناوگان کم و بیش صورت گرفته اما انتظار می رود بیشتر از این باشد. تا الان قرار بر این بوده با توجه به خصوصی سازی، توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی صورت بگیرد. به دلیل اینکه منابع ارزان قیمت در این بخش تزریق نشده و سرمایه گذاران تشویق نشده اند که بتوانند ناوگان اضافه کنند.

ساطعی افزود: در حال حاضر کلیه واگن های راه آهن در اختیار بخش خصوصی است و چیزی در حدود ۵۵ شرکت حمل و نقلی که در حوزه بار، مسافر و راهبری هستند وجود دارند و یکی از نکات مهم این است که شرکت ها در سایز های مختلف وجود دارند. بعضی ها با ۱۰۰ واگن کار می کنند و بعضی ها هستند که با سه هزار واگن کار می کنند. چیزی که به نظر من در صنعت حمل و نقل ریلی برای افزایش بهره وری در حوزه حمل و نقل ریلی مهم است و منجر به افزایش حمل و نقل می شود این است که بتوان شرکت های کوچک را با هم ادغام کرد و شرکت های بزرگ تر و توانمندتر در این حوزه تشکیل داد.

وی اضافه کرد: این ادغام باید تخصصی باشد. مثلا شرکت ها در حوزه حمل بار لبه بلند که مواد معدنی است حضور پیدا کنند و شرکت هایی که با تعداد دو هزار واگن فعالیت می کنند حوزه حمل و نقل کانتینری داشته باشند.

ساطعی افزود: تعدد شرکت های کوچک باعث می شود که آنها به علت رقابت شان نتوانند آن ظرفیت لازم را داشته باشند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.