| کد خبر: 106425 |

در گفتگو با تین‌نیوز مطرح شد؛

◄ مشکلات سامانه EPL رفع خواهد شد

تین‌‌نیوز| مشاور امور گمرکی کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق ایران گفت: سامانه EPL مشکلاتی دارد اما وجود این سامانه به دلایل متعدد ضروری است.

به گزارش تین‌نیوز، در حالی که با راه‌‌اندازی سامانه EPL، گمرک ایران قصد دارد تا به سوی تسریع عملیات گمرکی و همچنین افزایش نظارت گام بردارد اما برخی از کابران سامانه EPL نسبت به مشکلات این سامانه معترض هستند.   

انوش رهام در گفتگو با تین‌نیوز ضمن تایید وجود پاره‌ای از مشکلات گفت: بله مشکلاتی وجود دارد که شاید عمده‌ترین آنها مسئله پهنای باند باشد که سبب قطعی مکرر می‌شود. همچنین نوبت‌دهی طولانی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که کابران سامانه با آن مواجه هستند.

او البته همه مشکلات را از سامانه ندانست و تصریح کرد: در بسیاری از موارد خطاها به دلیل واگذاری اشتباه و اسناد است، اما ضعف‌هایی هم هست و اعتراض بسیاری از کاربرها به‌حق دارند.

رهام ضمن اشاره به ضرورت راه‌اندازی سامانه الکترونیکی گفت: بسیاری از کسانی که قبلا با واسطه کار می‌کردند، حالا خودشان کار خودشان را انجام می‌دهند. در چندوقت اخیر تعداد کاربرها افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد تعداد زیادی از کسانی که در گذشته با واسطه کار می‌کردند در حال حاضر خودشان مستقیما کارهایشان را انجام می‌دهند.

این تحلیل‌گر امور گمرکی افزود: متاسفانه در کشور ما بسیاری از کاربران علاقه‌‌مند نیستند که خودشان با سیستم کارشان را انجام بدهند. به هر حال باید خدمات الکترونیک اجرا می‌شد تا همه بتوانند استفاده کنند و قطعا ضعف‌هایی هست که باید اصلاح شود.

رهام با اشاره به اینکه استفاده از سامانه EPL سبب کاهش تخلفات می‌شود گفت: در گذشته شخصی می‌آمد و پایین‌تر از تعرفه‌ها قیمت می‌داد و این راه‌ را برای تخلفات متعدد باز می‌کرد. در این سیستم، شخصی اطلاعات را وارد می‌کند و همه چیز مشخص است و مسئولیت همه چیز با خود کاربر است؛ چراکه شناسه او مشخص است.
 
او ادامه داد: یکی از دیگر از مسائل، کارشناسی مجازی است که برای مقابله با فساد طراحی شده است و در واقع کارشناس مالیات و مالیات‌دهنده همدیگر را نمی‌بینند. نکته‌ای که به شدت می‌تواند به کاهش میزان فساد کمک کند.

رهام ضمن اشاره به مشکلات موجود از پیگیری کمیسیون حمل‌و‌نقل برای حل این مشکلات خبر داد و گفت: در نظر داریم که در کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک مجموعه کاملی از پیشنهادات، ضعف‌های موجود و وضعیت مطلوب را آماده و به گمرک ارائه کنیم و از ذی‌نفعان کالا، به خصوص کسانی که با این سامانه درگیرند تقاضای همکاری داریم.

او افزودد: به هر حال این سامانه باید به بلوغ برسد. مشکلات و ضعف‌هایی دارد و گمرک هم این را پذیرفته است و از شرکت‌های مختلفی هم خواسته اگر توانایی دارند به گمرک کمک کند.

مشاور کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک افزود: هدف ما این است که بتوانیم در کمیسیون، کار خودمان را انجام بدهیم و بتوانیم بازوی مشورتی درستی برای گمرک باشیم و اطلاعات خوبی از آنچه دارد اتفاق می‌افتد به آنها ارائه بدهیم.

رهام همچنین از ارائه گزارشی به دولت به خبر داد و گفت : قصد داریم گزارشاتی هم در اختیار دولت بگذاریم که هرینه نکردن دولت برای زیرساخت‌ها چه عواقبی دارد. به هر حال دولت بودجه درستی را تامین نکرده که انتظار داشته باشیم کاری بهتر از این انجام شود.

او ضمن اشاره به اینکه این گزارش تا اسفندماه به گمرک ارائه خواهد شد افزود: گزارش در مرحله جمع‌آوری است. سعی می‌کنیم تا اسفندماه این پیشنهادات را به گمرک ارائه کنیم. چون در نظر داریم زمانی این کار را بکنیم که خود گمرک هم تغییراتش را اعمال کرده باشد. چون دارند خیلی از این اصلاحات را انجام می‌دهند و الزامی ندارد خیلی از مواردی را که می‌‌دانند و در حال اصلاح آن هستند ما هم دوباره همان‌ها را ارائه کنیم.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.