| کد خبر: 209774 |

◄ هک شدن ایرلاین‌های بزرگ ایرانی با چه انگیزه‌ای بوده است؟

اخیرا خبرهایی مبنی بر هک اطلاعاتی دو شرکت هواپیمایی بزرگ ایران مطرح شده است که بر اساس آن گفته می‌شود برخی از اسناد پروازی و اطلاعای پرسنلی این دو ایرلاین به بیرون نشت پیدا کرده و در حال خرید و فروش در فضای مجازی است.

تین نیوز

اخیرا خبرهایی مبنی بر هک اطلاعاتی دو شرکت هواپیمایی بزرگ ایران  مطرح شده است که  بر اساس آن گفته می‌شود برخی از اسناد پروازی و اطلاعای پرسنلی این دو ایرلاین به بیرون نشت پیدا کرده و در حال خرید و فروش در فضای مجازی است. 

علیرضا بحیرایی کارشناس رسمی دادگستری در امور صنایع هوایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز در این رابطه عنوان کرد: برای بیشتر روشن شدن این موضوع، باید در ابتدا مشخص شود هک اطلاعات این دو شرکت هواپیمایی در داخل و یا خارج از کشور انجام شده است.

وی در ادامه افزود: این اتفاق ممکن است به دلیل بحث‌های رقابتی بین شرکت‌های هواپیمایی انجام شده باشد تا برای مثال بدانند در یک ایرلاین چه تعداد خلبان وجود دارد و نام آن‌ها چیست. شاید جالب باشد که بدانید؛ زمانی که یک شرکت بیمه‌ای می‌خواهد یک هواپیمایی را بیمه کند؛ شرکت بیمه‌گذار از ایرلاین یکسری اطلاعات مبنی بر اینکه این ایرلاین چه تعداد سانحه داده است را می‌گیرد تا مشخص شود این شرکت هواپیمایی به چه میزان مشکلات فنی و ... دارد و خلبانان این ایرلاین در چه استانداردی هستند.

این کارشناس رسمی دادگستری در امور صنایع هوایی کشور با تأکید بر اینکه هنوز مشخص نیست چه اسنادی از این دو ایرلاین نشت اطلاعاتی پیدا کرده است، عنوان کرد: حتی ممکن است برخی از ایرلاین ها و فرودگاه‌ها به دنبال این باشند تا بدانند که سریال نامبر قطعه‌ای را که این ایرلاین تأمین کرده است و موتوری که روی هواپیما گذاشته‌اندچیست و یا چگونه در شرایط تحریم موفق به تأمین آن شده‌اند و از کدام دلال‌ها خریداری شده است.

وی با بیان اینکه مهم این است که مشخص شود انگیزه این کار چه بوده است، گفت: ما در گذشته شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم، چرا که کارهای بازرگانی ایرلاین ها شفاف است؛ در انکس 9 برای تمام مسائل بازرگانی مانند تخلیه بار و مسافر، گمرک، نوع و جنس بار و ... دستورالعمل وجود دارد و نیازی به هک برای به دست آوردن این اطلاعات وجود ندارد مگر با انگیزه ای دیگری این اتفاق افتاده باشد.

روزنامه اعتماد امروز در خبری کوتاه نوشت: هزاران فایل عکس و مدرک هویتی و دانشگاهی از پرسنل و خدمه و بیش از ۵ هزار اطلاعات دیتابیس از وب‌سایت‌های دو ایرلاین بزرگ کشور نشت اطلاعاتی پیدا کرده است. به نوشته این روزنامه، ‌با هک شدن وب‌سایت یک ایرلاین بزرگ ایران که دفتر مرکزی آن نیز در تهران نیست؛ ۵ هزار نامه و سند پروازی این ایرلاین در فضای مجازی به فروش گذاشته شده، اما ارزش اطلاعاتی آن هنوز بررسی و تایید نشده است.

 اطلاعات پرسنلی و هویت کارمندها شامل 3 هزار مدرک و اطلاعات 5 هزار کارمند نیز در دیگر ایرلاینی که هک شده؛ در حال فروش است. روابط‌عمومی یکی از این ایرلاین‌ها این موضوع را تکذیب نکرد، اما گفت که در حال بررسی این موضوع هستند که تایید هک شدن سایت به مفهوم تایید خریدوفروش اطلاعات نیست و همچنان احتمال کلاهبرداری زیاد است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.