| کد خبر: 174857 |

◄ چرا ادعای ایرلاین‌ها در وابستگی کامل هزینه‌ها به نرخ ارز، منطقی نیست؟

اگرچه مدیرعامل سابق کیش‌ایر گفته عمده هزینه شرکت‌های هواپیمایی به‌جز سوخت که به ریال پرداخت می‌شود، ارزی است اما یک کارشناس با رد این موضوع معتقد است ادعای ایرلاین‌ها در وابستگی تمام و کمال هزینه‌هایشان به نرخ ارز، منطقی نیست.

تین نیوز

اگرچه مدیرعامل سابق کیش‌ایر گفته عمده هزینه شرکت‌های هواپیمایی به‌جز سوخت که به ریال پرداخت می‌شود، ارزی است اما یک کارشناس با رد این موضوع معتقد است ادعای ایرلاین‌ها در وابستگی تمام و کمال هزینه‌هایشان به نرخ ارز، منطقی نیست.

به گزارش تین‌نیوز، شهریور ماه امسال و به دنبال افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما، سفرهای هوایی با کاهش تقاضا مواجه شد و این امر باعث خالی ماندن ظرفیت پروازهای مختلف شد.

به دنبال این اتفاق انگشت‌ها به سوی نوسانات نرخ ارز نشانه رفت و بسیاری از دست‌اندرکاران این صنعت، افزایش قیمت ارز را دلیل افزایش نرخ بلیت هواپیما عنوان کردند.

در همین زمینه  محمدتقی جدیدی، مدیرعامل سابق کیش‌ایر اواسط شهریور ماه در گفت‌وگو با تین‌نیوز با بیان این‌که قدرت خرید مردم اجازه استفاده از هواپیما را نمی‌دهد؛ عنوان کرد: افزایش بلیت هواپیما، ناشی از مشکلات ارزی ایرلاین‌هاست، این در حالی است که در گذشته سفر در سبد هزینه هر خانواده‌ای بوده اما در چند ماه اخیر شاهد کاهش سفرهای داخلی و خارجی بودیم.

این اظهارات مدیرعامل سابق کیش‌ایر در حالی مطرح شد که یک کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل با رد این موضوع، در پیامی به تین‌نیوز، تمام هزینه‌های عملیاتی ایرلاین‌ها را مبتنی بر پنج رکن اصلی زیر برشمرد:

1 - هزینه منابع انسانی که مهمترین هزینه هر ایرلاینی محسوب می‌شود و برای شرکت‌های ایرانی تمام ریالی است.

2- هزینه سوخت که بر اساس مدل و نوع هواپیما به ازای هر مسافر در هر ساعت پرواز بین 15 تا 25 لیتر است و نرخ آن هم به ریال و بسیار ارزان‌تر از سوخت خودرو است.

3 - هزینه تعمیرات و قطعات یدکی که بخش دستمزد آن ریالی و بخش مربوط به تامین قطعات ارزی است.

4 - هزینه عملیات فرودگاهی(هندلینگ) چهارمین آیتم هزینه‌ای برای ایرلاین‌هاست که به صورت ریالی در وجه شرکت‌های خدمات فرودگاهی پرداخت می‌شود.

5 - آخرین مبحث هزینه‌ای برای پرواز  هزینه عملیات ناوبری است که هواپیمایی کشوری از ایرلاین‌های ایرانی به صورت ریالی دریافت می‌کند اما ایرلاین‌های خارجی باید به ازای هر تن وزن هواپیما بر اساس کاتالوگ کارخانه سازنده  و برای طی هر 10 کیلومتر مسیر در فضای ایران مبلغ 7 سنت پرداخت کنند.

مهرداد فرشیدی تاکید کرد: بنابراین ادعای ایرلاین‌های ایرانی در وابستگی تمام و کمال آنها به نرخ ارز، منطقی نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.