| کد خبر: 243712 |

◄ کارشناسان: بودجه محدود بخش ریلی درست هزینه شود

به جای لفاظی و تمسک به شعارهای بی فایده، بودجه محدود موجود را برای این خط ترانزیتی و دیگر خطوط ترانزیتی صرف کرد.

تین نیوز

بلاتکلیف بودن راه آهن رشت -آستارا یکی از مشکلات بزرگ در زمینه ترانزیت کالا از کریدور شمال جنوب محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند در صورت وجود بار ترانزیتی و با توجه به وصل بودن قطعه آستارا-آستارا (ایران-آذربایجان)، می توان حمل کالا را از رشت تا آستارا با استفاده از کامیون و حمل و نقل ترکیبی انجام داد و بار را تا آستارا در ایران با قطار و سپس تا ایستگاه راه آهن رشت با کامیون حمل کرد و مجددا از رشت تا بندر شهید رجایی با قطار جابجا کرد.

همچنین می توان کالاها را با کشتی تا بندر انزلی حمل کرد و سپس با کامیون به ایستگاه راه آهن رشت و از آنجا تا بندرعباس با قطار منتقل کرد.

در عین حال، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند؛ تا زمانی که مسیر راه آهن رشت-آستارا ساخته نشده است، به ناچار می توان بار قطعه رشت-آستارا را با استفاده از کامیون و حمل و نقل ترکیبی و بار ترانزیت را تا آستارا ایران با قطار وسپس تا رشت با کامیون حمل و مجددا از رشت تا بندر شهید رجایی با قطار جابه جا کرد اما در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد.

به گفته این کارشناسان، از جمله مشکلات این است که زمان سیر در خاک ایران، پاشنه آشیل ترانزیت در کشور است. ضمن این که ممکن است کامیونداران از جاده رشت به آستارا به دلیل شرایط جاده استقبال نکنند.

همچنین زمان تخلیه و بارگیری محموله ها (انتقال بار از واگن به کامیون و بالعکس یک بار در آستارا و  بار دیگر در رشت) به اضافه زمان سیر جاده، بسیار بیش از زمان سیر ریلی است که این روش از نظر زمانی به صرفه نیست.

به اعتقاد این کارشناسان، روش حمل و نقل ترکیبی برای کوتاه مدت راهگشا است اما قابل تداوم نبوده و مشخص نیست صاحبان بار به آن اقبال نشان دهند. ضمن این که مشخص نیست روش حمل و نقل ترکیبی درآمد کافی و توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته آنان، اگر واقعا اعتقاد بر این است که ترانزیت در مسیر کریدور ریلی شمال – جنوب و مسیر روسیه به هندوستان توجیه اقتصادی دارد و در بهبود موقعیت استراتژیک کشور موثر است، باید به جای لفاظی و تمسک به شعارهای بی فایده، بودجه محدود موجود را برای این خط ترانزیتی و دیگر خطوط ترانزیتی صرف کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ارشد عمران 1 0

    چراغذا رو دور دهنتون میچرخونید فاصله اردبیل تا پل آستاراچای کمتراز ۶۰ کیلومتره
    راه اهن اردبیل هم مراحل پایانی ساخت شوطی میکنه.
    کامیون هامیتونندبارروازقطاردراردبیل تحویل وکمترازیکساعت به قطارطرف آذری درآستاراتحویل بدند