| کد خبر: 176695 |

چرا دولت علیرغم توافقات انجام شده با طرف ترکیه‌ای نسبت به احداث و باز کردن گذرگاه مرزی جدید در این نقطه هیچ اقدامی نمی‌کند؟

تین‌نیوز | 

تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (مناطق آزاد ارس- ماکو) و شرکت راه‌آهن به منظور احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا در مسیر ایران و ترکیه، اوایل مهرماه امسال امضا شد.

به گزارش تین‌نیوز، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: ‌در برنامه‌های توسعه مناطق آزاد، توسعه شبکه ریلی می‌تواند به تحرک بیشتر حوزه حمل‌ونقل در کشور و مناطق آزاد منجر شود.

او با بیان این‌که مطالعات اتصال راه‌آهن کشور به ترکیه از مسیر چشمه ثریا توسط مناطق آزاد ارس و ماکو انجام می‌شود، افزود: منابع مالی این مطالعات نیز توسط این دو منطقه تامین می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، این اظهارات در حالی مطرح شد که یک فعال ترانزیت از بازنشدن گذرگاه جدید مرزی جاده‌ای در همین مسیر، بین ایران و ترکیه اظهار تعجب کرد.

محمد کاظم نیمه‌فروش در این مورد گفت: نکته عجیب در مورد این خبر آن است که راه آسفالته در این مسیر، هم در ایران و هم در ترکیه وجود دارد چراکه درست در مجاورت مرز زمینی فعال ترکیه با جمهوری نخجوان است.

وی افزود: این مسیر یعنی مسیر مرند-مرگنلر- پلدشت-چشمه ثریا در ایران و از چشمه ثریا به ایغدیر تا شهر خراسان در نزدیکی ارضروم در ترکیه بسیار امن‌تر و بهتر از مسیر فعلی مورد استفاده ناوگان ترانزیتی ایران است.

این راننده ترانزیت تاکید کرد: چرا دولت با وجود توافقات انجام شده با طرف ترکیه‌ای نسبت به احداث و باز کردن گذرگاه مرزی جدید در این نقطه هیچ اقدامی نمی‌کند اما برای احداث راه‌آهنی که سالیان طولانی زمان و مقدار کلانی پول نیاز دارد، اقدام می‌کند؟

نیمه‌فروش خاطرنشان کرد: آیا همان منافع و امتیازاتی که برای احداث راه‌آهن از این مسیر و این نقطه اتصال مرزی با ترکیه مدنظر قرار گرفته است برای ناوگان جاده‌ای ترانزیتی ایران هم صدق نمی‌کند؟

به گزارش تین‌نیوز، دبیر شورای مناطق آزاد در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفته بود: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی بسیار ارزشمند است، توافق برای تکمیل راه‌آهن چابهار با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی در حال اجراست که باعث می‌شود راه‌آهن سراسری در منطقه شرق تکمیل شود.

وی اضافه کرده بود: اتصال بندر خرمشهر به بندر ماهشهر از پروژه‌های بسیار مهمی است که هم‌اکنون در حال اجراست. همچنین با اجرایی شدن اتصال ریلی خرمشهر به بصره، ظرفیت بسیار خوبی برای ترانزیت کشور فراهم خواهد شد.

بانک بیان کرده بود: طول راه‌آهنی که قرار است راه‌آهن سراسری کشور را به راه‌آهن ترکیه از مسیر چشمه ثریا متصل کند، حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله برای حیات مناطق آزاد، فعالیت مطلوب انواع شقوق حمل‌ونقل در آنهاست، گفته بود: ضرورت توسعه مناطق آزاد، اتصال آنها به شبکه ریلی برون مرزی و داخل کشور است.

محسن نریمان با تاکید بر اینکه احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا می‌تواند ارتباط ریلی ما را با کشورهای CIS و شوروی سابق فراهم کند افزوده بود: برای این منظور با توجه به اشراف شرکت راه‌آهن به این مسئله و سوابق وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفتیم تا این تفاهم‌نامه امضا شود.

نریمان با بیان این که احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا در فاز مطالعاتی قرار دارد، اضافه کرد: برای احداث این خطوط می‌توانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین