| کد خبر: 10500 |

اهمیت پیاده رو و نقش آن در سفرهای شهری

تین نیوز | پیاده ­روی عمده­ ترین طرز جابه جایی افراد در داخل شهرها می باشد. در کلان­شهرها حدود نصف و در سایر شهرها تا دو سوم سفرهای درون شهری کاملا پیاده انجام می ­شود. علاوه بر آن در سفرهایی که توسط وسایل نقلیه صورت می­ گیرد فرد فاصله مابین ایستگاه­ های حمل و نقل عمومی و یا محل پارک خودرو را به صورت پیاده طی می­ نماید. لذا پیاده­ روی حداقل در بخشی از تمامی سفرهای شهری نمود پیدا می­ کند.
پیاده ­روی نه تنها هنوز هم اصلی ­ترین طرز جابه­ جایی افراد در داخل شهرها محسوب می ­شود بلکه بهترین شیوه نیز می­ باشد. پیاده­ روی در مقایسه با سایر انواع وسایل نقلیه دارای مزیت­ های زیر می ­باشد :
 
- منابع انرژی غیرقابل تجدید را صرف نمی ­کند. 
- باعث آلودگی محیط زیست نمی ­گردد. 
- هزینه تامین شبکه مناسب پیاده روی در مقایسه با سایر وسایل نقلیه ناچیز است.
 - پیاده روی قابل اتکاست و افراد می ­توانند سر موعد به کار یا مقصد خود برسند.
 - توجه به پیاده­ روی در جهت توزیع عادلانه دسترسی به امکانات شهری می ­باشد چراکه در غیر این صورت قشر محروم جامعه و افراد فاقد خودرو ، افراد مسن و معلول فاقد توانایی رانندگی ، افراد کمتر از ۱۸ سال و افراد فاقد گواهینامه از حق طبیعی خود محروم گردیده و از امکانات شهری محروم می­ گردند.
 - پیاده­ روی به سلامت و نشاط افراد کمک می­ کند.
 - پیاده­ روی به فضاهای شهری جنب و جوش و حرکت بخشیده و سبب رونق اقتصادی می­ گردد.
 
چگونگی توجه به پیاده ­رو
اصولا در تخصیص منابع مالی برای توسعه شبکه راه­ های شهری و در بازسازی و بهسازی آنها و همچنین تدوین مقررات و ضوابط شهری باید به پیاده­ روی به عنوان اصلی­ ترین شیوه جابه جایی درون شهری و مناسب­ ترین شیوه برای سفرهای کوتاه و متوسط بالاترین اولویت داده شود. همچنین اولویت برای نگهداری ، مرمت ، بهسازی مسیرهای پیاده موجود نیز باید لحاظ گردد.
 
همچنین بهبود ایمنی پیاده­ ها را باید به عنوان عامل تعیین کننده در مطالعات ترافیکی و ساماندهی شهر در نظر گرفته و سایر اصلاحات را در این راستا هماهنگ گردد. چرا که شهری که پیاده ها در آن احساس آرامش نکنند صرف نظر از نحوه جابه­ جایی فاقد محیط شهری مطلوب است. بنابراین توصیه می­ شود در تمامی موارد ذیل از آیین نامه­ های موجود برای بحث مسیرهای پیاده ، مانند : آیین­ نامه طراحی راه­ های شهری ایران جلد ۱۰ ، مسیرهای پیاده ، استفاده گردد :
 
- تهیه طرح های توسعه ، عمران و تفصیلی شهرها
 - طرح ریزی شهرها ، شهرک­ ها و سایر مجتمع 
- توسعه ، نوسازی و بهسازی راه ها و خیابان­ های موجود
 - تدوین مقررات و ضوابط شهری
 - ایجاد و توسعه سیستم­ های کنترل ترافیک و اصلاح هندسی تقاطع­ ها 
- طرح های هدایت ترافیک موقت در زمان اجرای طرح های عمرانی   
 
عوامل اصلی در طرح های مسیرهای پیاده
۱- پیوستگی
 پیوسته بودن مسیر پیاده چه به صورت پیاده رو چه به صورت پیاده راه دارای اهیت فراوان می­ باشد. چه بسا پیاده ­روهایی که با صرف هزینه ­های گزاف بهسازی گردیده ولی در قسمتی از مسیر به عوامل گوناگون مانند انجام عملیات عمرانی ، کم بودن عرض و اختصاص تمام عرض به سوار رو ، نصب نادرست تجهیزات شهری یا حتی کانکس روزنامه فروشی و غیره ... ، تقاطع آن با خیابان­های اصلی یا فرعی ، مسدود گردیده است.
 
در نتیجه عابرین در ادامه مسیر ناگزیر به استفاده از سطح سواره رو گردیده که این امر به شدت از سطح عملکرد پیاده ­رو کاسته و عابرین را با خطر مواجه ساخته و از مقبولیت پیاده راه ساخته شده می­ کاهد و در حقیقت هزینه به کار رفته در ابتدای مسیر عملا ارزش خود را در ادامه مسیر از دست می­ دهد. این در حالی است که اگر کسی به انسداد قسمتی از سواره­ رو اقدام کند با برخورد شدید مواجه می­ گردد. ولی همین شخص به راحتی قسمتی یا کل مسیر پیاده­ رو را مسدود نموده و متاسفانه برخوردی با آن صورت نمی­ پذیرد.
 
بنابراین ضرورت دارد در احداث پیاده ­رو یا پیاده­ راه به پیوستگی مسیرهای ایجاد شده مابین پیاده ­روها ، ایستگاه های حمل و نقل عمومی ، مراکز جذب سفر مانند مراکز تجاری ، خدماتی بزرگ و غیره ... ، توجه گردیده و در محل­ های ناچار به عبور عرضی از خیابان­ های اصلی یا فرعی بنا به درجه بندی معبر نسبت به تامین محل گذر ایمن اقدام گردد.
 
۲- کوتاهی
پیاده­ ها نسبت به فاصله مسیر فوق­ العاده حساس هستند و تمایل دارند همیشه از کوتاه ترین مسیر به مقصد خود برسند. بنابراین در طرح مسیرهای پیاده یا پیاده ­روها یا محل­ های عبور عابرین از عرض معبر سواره­ رو به این اصل دقت گردد. مثلا در تعیین محل های گذر عابر پیاده از تقاطع سعی می­ کنند محل­ های عبور عابر پیاده از هر طرف پیاده رو بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ متر فاصله نداشته باشد.

۳- زیبایی و امنیت 
در طرح مسیرهای پیاده یا پیاده­ روها به زیبایی و امنیت مسیر باید اهمیت داده شود. این بدین معنی می باشد که اگر مسیرهای پیاده فاقد روشنایی مناسب بوده و از محل­ های خلوت عبور نماید و یا پوشش فضای سبز طوری باشد که عابر عبور کننده از پیاده ­رو یا پیاده­ راه قابل دید توسط خودروهای عبوری یا بناهای مجاور نباشد عابر پیاده خود به خود در این مسیر احساس امنیت ننموده و از آن استفاده نمی­ نماید.
 
همچنین وجود کاربری های مختلف متناسب با محیط شهری یا وجود مناظر زیبا و زیباسازی محیط در کنار مسیر پیاده­ راه یا پیاده­ روها به جذب عابرین پیاده جهت استفاده از این مسیر کمک شایانی می­ نماید.
 
۴- ایمنی
 ایمنی یکی از عوامل مهم در مسیرهای پیاده و یا پیاده­ روها می­ باشد. چراکه در صورت نا­ایمن بودن مسیر از تمایل شهروندان به استفاده از این مسیرها و انتخاب روش پیاده­ روی به عنوان یک روش جابه جایی کاسته می­ شود.
 
عواملی مانند کافی نبودن عرض پیادرو یا پیاده­ راه ، عدم نگهداری مناسب و کاهش کیفیت روسازی پیاده­ رو یا پیاده­ راه ، پارک وسایل نقلیه در داخل پیاده­ رو یا پیاده­ راه و عدم تنظیم مناسب محل­ های عبور عرضی عابرین پیاده از عوامل مهم در کاهش ایمنی به حساب می­ آیند.
 
۵- راحتی
راحتی ، فاکتور مهمی در تشویق افراد به پیاده­ روی می باشد. از عوامل مرتبط با راحتی مسیر پیاده­ رو یا پیاده راه می­ توان موارد ذیل را بیان نمود :
- شیب : شیب یکی از عوامل مهم در راحتی مسیر به حساب می­ آید اگر شیب مسیر از مقدار مجاز بیشتر گردیده یا مسیر با شیب حداکثر مجاز ، بیش از طول معینی امتداد یابد ، افراد استفاده کننده از آن دچار خستگی گردیده و تمایل خود به انتخاب این مسیر را از دست داده و چه بسا به دلیل نبود مسیر جایگزین مناسب از روش­ های دیگر حمل و نقل مانند وسیله نقلیه شخصی برای طی مسیر استفاده نمایند.
 
- لغزندگی : لغزنده بودن مسیر در زمان بارش باران و مخصوصا برف می­ تواند آسیب­ های جدی را به افراد پیاده وارد نماید. نوع مصالح استفاده شونده در روسازی پیاده ­رو یا پیاده ­راه در لغزنده بودن یا نبودن مسیر نقش داشته و به نوع مصالح مورد استفاده در روسازی مسیر باید دقت شود. به عنوان مثال در برخی ورودی­ های پل­ ها یا مراکز مهم اداری ، تجاری و خدماتی شاهد استفاده از سنگ گرانیت در پله­ ها یا رمپ­ های ورودی آن می­ باشیم که به دلیل واقع شدن در فضایی باز در مواقع بارش برف و یخ زدن سطح آن به هیچ عنوان قابل استفاده نمی­ باشند.
 
یکی دیگر از موارد مشابه استفاده از صفحات فلزی در کف پل­ های هوایی بوده که در فصل سرما و به موقع یخ­ زدگی ، سطح کاملا لغزنده پیدا کرده و جهت رفع این مشکل باید سطح این صفحات با مواد مخصوص پوشش داده شده یا از مصالح دیگری به جای صفحات فلزی در کف­ سازی پل­ های عابر پیاده استفاده نمود.
 
- معلولین : یکی از عمده استفاده کنندگان از مسیرهای پیاده ­رو یا پیاده ­راه افراد معلول و کم­ توان جسمی بوده که با استفاده از ولیچر مسیر خود را طی می­ کنند. متاسفانه عدم لحاظ ملزومات مورد نیاز معلولین برای حرکت در سطح شهر ، امروزه به یک معضل تبدیل شده و عملا این قشر را از حق طبیعی خود برای استفاده از امکانات شهری محروم ساخته است. در حالی که با رعایت موارد فنی و بهسازی معابر برای این افراد می­ توان نشاط و حس اعتماد به نفس را در این افراد جهت حضور بیشتر در شهر فراهم ساخت.
 
- عبور عرضی : افراد پیاده جهت طی مسیر خود به ناچار در خیلی از مکان ها ، مجبور به تردد عرضی از خیابان­ های شهر می­ باشند. در نظر گرفتن شیوه صحیح عبور عابرین و تامین محل ایمن عبور ، یکی دیگر از اقدامات مهم در توسعه زیرساخت­ های پیاده­ روی به حساب می­ آید. خیلی از کارشناسان فکر می­ کنند احداث پل­ های هوایی تنها چاره کار می­ باشد. این در حالی است که این اصل در اکثر موارد درست نبوده و با این کار در خیلی از مکان ها عملا حقوق عابرین پیاده به جهت اولویت دادن غیرضروری به وسایل نقلیه از بین می­ رود.
 
در توضیح قابل ذکر است چگونگی عبور عابرین پیاده به صورت هم سطح یا غیرهم سطح با توجه به نوع معبر که عابرین قصد عبور از آن را دارند تعیین می­ شود. این موارد در آیین­ نامه طراحی راه­ های شهری جلد مسیر پیاده ، به تفصیل آورده شده است اما به طور خلاصه می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد :
 
- در شریان­ های درجه یک که نقش جابه­ جایی در آنها اهمیت دارد عبور عابر پیاده حتما به صورت غیر هم سطح باید صورت پذیرد ، مانند کنارگذر پاسداران یا کسایی.
 
- در شریان­ های درجه سوم (محلی اصلی و فرعی) که نقش اجتماعی در آنها اهمیت دارد ، عبور عابرین پیاده به صورت هم سطح باید صورت پذیرد.
 
- در شریان­ های درجه دوم که اکثر معابر شهری را شامل شده و هر دو نقش جابه جایی و اجتماعی نقش دارند با توجه به نوع معبر ، منطقه قرارگیری و غیره ... ، با استفاده از شم مهندسی ترافیک می­ توان با کانالیزه کردن مسیرهای عبور عابر­ پیاده روش صحیح و ایمن عبور همسطح یا غیرهمسطح عابرپیاده را فراهم نمود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.