◄ تداوم گرانفروشی در فرودگاه شیراز ؛ گران فروشان شیرینی یوخه را به کام مسافران تلخ می کنند!
گرانفروشی در فرودگاه شیراز هر از چندی مردم را نقره داغ می کند و این بار نیز خرید شیرینی سوغاتی از فروشگاه های این فرودگاه با قیمت نامتعارف، گله و شکایت یکی از مسافران را در پی داشته است.

گران فروشی در فرودگاه شیراز همچنان ادامه دارد. شاید باورکردنی نباشد که در فرودگاه شیراز ، شیرینی های سنتی این شهر به دو برابر قیمت به مشتریان فروخته می شود.
روایتی که در ادامه می آید، شرح یک خرید از غرفه فروش شیرینی جات در سالن انتظار فرودگاه شیراز است.
چون زمان پرواز من به مقصد تهران، صبح بود، نتوانستم پیش از رسیدن به فرودگاه برای دوستانم سوغات بخرم. به همین خاطر پس از عبور از آخرین گیت بازرسی، تصمیم گرفتم از غرفه های موجود در سالن انتظار خرید کنم. یک جعبه نان فسایی و یک جعبه یوخه انتخاب کردم. همزمان درهای سالن باز شد و باید به سمت اتوبوس ها حرکت می کردیم. با عجله کارت و رمز را به متصدی غرفه دادم و خرید انجام شد.
پس از نشستن در هواپیما، فیش دستگاه کارتخوان را که نگاه متعجب شدم. 600 هزار تومان برای دو جعبه شیرینی کوچک. به عنوان یک شیرازی می دانستم که این قیمت بسیار دور از انتظار است. جالب اینکه روی جعبۀ نان فسایی قیمتِ 135 هزار تومان به وضوح درج شده بود. پس از فرود هواپیما در تهران، با شماره ای که روی فیش دستگاه کارتخوان بود، چند بار تماس گرفتم اما به طرز مشکوکی، با این پیام مواجه می شدم که «مشترک گرامی تلفن شما تا اطلاع ثانوی مسدود می باشد. لطفا شماره گیری نفرمایید. متشکرم.» این در حالی بود که تلفن من برقرار بود و بدهی هم نداشت. با یک خط دیگر تماس گرفتم اما باز هم با همین پاسخ مواجه شدم. معلوم بود شماره ای که روی قبض است، دستکاری شده تا پاسخگو نباشند.
به تلفن فرودگاه تماس گرفتم و پس از کش و قوس فراوان به مدیر ترمینال وصل شدم. تا موضوع را مطرح کردم، با جمله ای مواجه شدم که معلوم بود تاکنون بارها و به سرعت تکرار شده است؛ «برای شکایت از غرفه های داخل ترمینال باید با تعزیرات تماس بگیرید. ما مسئولیتی نسبت به آنها نداریم. آنها باید کالای ایرانی را با قیمتی که روی بسته درج شده بفروشند. اگر گران تر فروخته اند، با تعزیرات تماس بگیرید.»
فهمیدم پیگیری موضوع از فرودگاه شیراز، بی نتیجه است.
روی جعبه یوخه قیمت درج نشده بود اما شماره تلفن کارگاه تولیدکننده وجود داشت. با شماره ای که روی جعبه بود، تماس گرفتم و مشخصات کالایی که خریده بودم را دادم و پرسیدم: «این محصول چه قیمتی دارد؟»
فردی که آن طرف خط بود و در ادامه متوجه شدم مدیر کارگاه یوخه پزی است، گفت: «هر جعبه حدود 150 هزار تومان است.»
به او گفتم: «من از شما گله ای ندارم اما بدانید که در فرودگاه شیراز همین کالا را بدون درج قیمت، به دو برابر قیمت می فروشند. پاسخگو هم نیستند و به همین خاطر آبروی شیراز و شما را به خطر می اندازند.»
باب درددل ش باز شد و گفت: «والله شما اولین نفری نیستید که از گرانفروشی در فرودگاه گله دارد. این ها که من نمی دانم کی هستند، از ما می خواهند که بدون برچسب قیمت برای شان یوخه آماده کنیم. ما 35 درصد هم زیر قیمت اتحادیه برای شان فاکتور می زنیم.»
او که معلوم بود خیلی شاکی است، ادامه داد: «زحمت تولید این شیرینی ها را ما می کشیم اما سودش را یک نفر دیگر می برد. ما باید مالیات بدهیم؛ بی برقی و بی آبی را تحمل کنیم، بعد یک نفر دیگر، با شیرینی های ما سود کلان می کند. حالا شما می گویید با دو برابر قیمت خرید کرده اید. جالب است بدانید کالایی را که از ما حدود 100 هزار تومان می خرند در سالن پروازهای خارجی تا 450 هزار تومان هم می فروشند. وقتی گله می کنیم که چرا این قدر گران می فروشید، می گویند ما باید پنج، شش میلیارد اجاره غرفه بدهیم.»
مدیر کارگاه یوخه فروشی که از روی لهجه فهمیده من شیرازی هستم، می گوید: «این ها شیرازی نیستند و از یک شهر دیگر آمده اند و غرفه های فرودگاه را در اختیار گرفته اند. هر بار هم که به حساب ما پول واریز می کنند از یک حساب جدید از شهری دیگر است.»
این گرانفروشی در حالی است که 9 سال پیش، چند گردشگر خارجی با انتشار تجربه شان از خرید کاپوچینو و همبرگر فضای مجازی را شوکه کردند. یک غرفه دار گرانفروش آن ها را نقره داغ کرده بود. کار به رسانه ها کشید و ماموران تعزیرات حکومتی اعلام کردند این غرفه گران فروش را به پرداخت ۳۴ میلیون تومان جریمه محکوم کرده اند.
اگر عبارت «گرانفروشی در فرودگاه شیراز» را در گوگل جستجو کنید، با تعداد زیادی گزارش در رسانه های رسمی مواجه می شوید که در انتهای تمام آن ها مسئولان اعلام کرده اند با صدور احکام سنگین جریمه نقدی با فروشنده خاطی برخورد کرده اند. این در حالی است که درد گرانفروشی در این فرودگاه، هنوز درمان نشده و غرفه داران چنان از این گرانفروشی ها سود می برند که ترسی از جریمه ها ندارند.
سئوال اینجاست که آیا اگر مدیر ترمینال فرودگاه شیراز نسبت به گرانفروشی غرفه ها حساس باشد، این درد پایان نمی یابد؟ چند بار باید با آبروی یک شهر بازی شود تا مسئولان دست به کار شوند و یک تصمیم قاطعانه بگیرند؟
انتهای پیام