راه آهن گلستان دروازهای به سوی بازارهای سحرآمیز
راه آهن گلستان پلی است که جهان را به سرزمین جنگل های مسحور و بازارهای سحرآمیز متصل می کند

راه آهن سراسری ایران با طول تقریبی هزار و ۴۰۰ کیلومتر که نقطه آغاز آن در استان گلستان قرار دارد، سوم مرداد ۱۴۰۰ در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان اولین میراث صنعتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. راه آهن گلستان پلی است که جهان را به سرزمین جنگل های مسحور و بازارهای سحرآمیز متصل می کند
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، این مسیر ریلی که از بندرترکمن آغاز و به بندر امام خمینی در جنوب منتهی می شود به دلیل مهندسی پیشرفته و عبور از مناظر طبیعی بی نظیر شامل کوهستان ها جنگل ها و دشت ها جایگاه ویژه ای در جهان دارد.
ساخت راه آهن سراسری ایران در سال ۱۳۰۶ آغاز شد و در سال ۱۳۱۷ به بهره برداری رسید.
این پروژه بزرگ ترین طرح صنعتی ایران تا آن زمان بود و تهران را از طریق بندرترکمن به دریای خزر و از بندر امام خمینی به خلیج فارس متصل کرد و با عبور از چهار اقلیم آب وهوایی متنوع، یکی از شگفت انگیزترین خطوط ریلی جهان است.
علی اصغر طهماسبی استاندار گلستان معتقد است: این راه آهن نه تنها یک میراث تاریخی بلکه زیرساختی کلیدی برای توسعه اقتصادی گلستان است و ثبت جهانی آن می تواند به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک کند
راه آهن گلستان دروازه تجارت آسیای میانه
استان گلستان به دلیل موقعیت استراتژیک خود در نزدیکی کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان و قزاقستان نقشی محوری در تجارت و ترانزیت بین المللی دارد.
ایستگاه اینچه برون در گنبدکاووس که در سال ۱۳۹۳ به خط ریلی بین المللی قزاقستان-ترکمنستان-ایران متصل شد به یکی از مهم ترین مراکز تجاری منطقه تبدیل شده است/
این خط ریلی با طول ۹۲۴ کیلومتر (۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و بیش از ۸۰ کیلومتر در ایران) بخشی از کریدور شمال-جنوب است.
عبدالعلی کیان مهر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان اینچه برون را قلب تپنده تجارت منطقه توصیف کرد و گفت: این ایستگاه می تواند حجم تجارت با کشورهای CIS چین و حتی اروپا را چند برابر کند.
محسن حبیبی مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) نیز تأکید کرد که این مسیر نقطه اتصال ایران به بازارهای جهانی است و با توسعه زیرساخت ها می تواند نقش کلیدی در اقتصاد ملی ایفا کند.
ظرفیت های تجاری و ترانزیتی اینچه برون
ایستگاه اینچه برون با اتصال به شبکه ریلی آسیای میانه پتانسیل بالایی برای ترانزیت کالا به کشورهای حوزه CIS چین و اروپا دارد.
حبیبی اعلام کرد: این مسیر توانایی جابه جایی ۶۰ میلیون تُن کالا از ظرفیت ۱۰۰ میلیون تُنی کشورهای آسیای میانه را دارد و با تکمیل زیرساخت ها می تواند سالانه تا ۱۲ میلیون تُن بار را منتقل کند.
کیان مهر نیز اینچه برون را دروازه ای برای ورود تجار چینی و روس به ایران دانست که با کاهش هزینه های حمل ونقل می تواند به هاب صادرات محصولات کشاورزی و چوب تبدیل شود.
ظرفیت های گردشگری راه آهن گلستان
راه آهن گلستان با عبور از مناطق بکر و دسترسی به جاذبه های متنوع پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران دارد.
مسیر بندرترکمن تا نوکنده در انتهای گلستان از کنار مناظر بکر و دشت های سرسبز عبور می کند و کیان مهر آن را تابلویی زنده از طبیعت ایران توصیف کرد که در هر فصل جلوه ای متفاوت دارد و گردشگران را به سفری رویایی دعوت می کند.
ایستگاه های گرگان و بندر ترکمن به جاذبه هایی مانند مسجد جامع گرگان، کاروانسرای قزلق و خانه های تاریخی باقری و تقوی ها نزدیک هستند و می توانند مکمل تجربه گردشگری ریلی باشند که داستان تاریخ و فرهنگ گلستان را بازگو می کنند.
ایستگاه اینچه برون نیز در نزدیکی بازارچه مرزی فرصتی برای تجربه گردشگری تجاری و آشنایی با فرهنگ ترکمن فراهم می کند و این بازارچه، پنجره ای به سوی فرهنگ و تجارت منطقه است که گردشگران را به خود جذب می کند.
گام به سوی آینده ای درخشان
ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران در یونسکو نه تنها ارزش تاریخی و مهندسی این مسیر را برجسته کرد بلکه توجه جهانی را به ظرفیت های تجاری گلستان و اینچه برون جلب نمود.
طهماسبی اینچه برون را فرصتی بی نظیر برای تبدیل گلستان به دروازه تجارت آسیای میانه دانست و کیان مهرهم بر نقش این ایستگاه در توسعه صادرات تأکید کرد.
با رفع موانع زیرساختی و اجرای پروژه هایی مانند خط اینچه برون-شاهرود گلستان می تواند به مرکز اقتصادی منطقه تبدیل شود و جایگاه ایران را در کریدورهای بین المللی تقویت کند