بازدید سایت : ۳۰۶۲۱
| کد خبر ۳۰۱۱۴۷
کپی شد

◄ جهاد ریلی راه ‌آهن در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی

عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی 12 روزه صهیونیست های جنایتکار به کشورمان، جلوه درخشانی از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در این نبرد میهنی و مصداقی از جهاد ریلی بود.

جهاد ریلی راه ‌آهن در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی
تین نیوز |

در روزهایی که  طبل جنگ تحمیلی دیگری در ایران به صدا درآمده بود و نفوذی ها و پهبادها و موشک های دشمن صهیونی آسمان و زمین میهن اسلامی  را تهدید می کردند، کارکنان پرتلاش شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بی هیاهو و بی ادعا اما ایثارگرانه، در صف اول پشتیبانی از مردم ایستادند. جهاد ریلی در روزهای پرالتهاب جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی، نشان داد که صنعت ریلی نه تنها بازوی توسعه اقتصادی کشور است، بلکه در بزنگاه های امنیتی و بحرانی، به ستونی از مقاومت و خدمت ملی بدل می شود.

تشکیل ستاد مدیریت بحران و آماده باش سراسری

با آغاز حملات رژیم صهیونیستی، ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به سرعت فعال شد. این ستاد با صدور دستورات فوری، کلیه مناطق عملیاتی و فنی راه آهن را به حالت آماده باش کامل درآورد تا ضمن حفظ ایمنی زیرساخت های ریلی، تداوم خدمت رسانی به مردم در اولویت باشد. دستورالعمل های پدافند غیرعامل به سرعت به سراسر کشور ابلاغ شد و هماهنگی کامل بین مناطق مختلف شکل گرفت.

افزایش ظرفیت ناوگان مسافری و  جابجایی ۸۶۳ هزار مسافر

در این روزهای سخت، یکی از جلوه های جهاد ریلی، پاسخگویی سریع به افزایش تقاضای سفرهای بین شهری بود. شرکت راه آهن با راه اندازی قطارهای فوق العاده در مسیرهای پرتردد و افزودن واگن به قطارهای موجود، ظرفیت حمل مسافر را تا ۲۱٬۸۱۸ نفر افزایش داد. این اقدامات منجر به جابجایی موفقیت آمیز ۸۶۳٬۷۴۹ مسافر در مدت ۱۲ روز شد؛ عددی که گویای حجم وسیع عملیات و توانمندی بخش ریلی کشور است.

رشد ۱۶ درصدی تناژ بارگیری ریلی؛ نقش محوری در تأمین کالاهای اساسی

در کنار جابجایی مسافران، حمل بار نیز با رشد چشم گیری مواجه شد. راه آهن توانست میزان تناژ بارگیری را طی این دوره حساس، ۱۶ درصد افزایش دهد. در شرایطی که بسیاری از مسیرهای زمینی در معرض تهدید بودند، ریلی ها بار دیگر نقش پشتیبان اصلی در حمل کالاهای اساسی کشور را ایفا کردند. تنها در بنادر جنوبی، تعداد واگن های بارگیری شده برای انتقال مایحتاج عمومی از ۵۰ واگن به ۱۱۶ واگن در روز افزایش یافت؛ جهشی که امنیت غذایی کشور را تضمین کرد.

تقویت توان فنی و عملیاتی و   رشد ۱۵ درصدی آماده به کاری لکوموتیوها

شرکت راه آهن در کنار اقدامات حمل ونقلی، توان فنی شبکه ریلی را نیز ارتقا داد. در مدت ۱۲ روز جنگ، آماده به کاری لکوموتیوهای فعال در شبکه با رشد ۱۵ درصدی همراه شد. همچنین، ۳۵ واگن باری نو به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان طی این مدت تولید و وارد چرخه عملیاتی شدند؛ اقدامی که نه تنها بیانگر توان داخلی در ساخت تجهیزات است، بلکه نشان از نگاه راهبردی برای افزایش توان لجستیکی در شرایط بحرانی دارد.

هماهنگی با مجلس و نهادهای امنیتی برای ثبات شبکه ریلی

در دومین نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، راهکارهای توسعه حمل ونقل ریلی بار به ویژه در ایام بحران بررسی شد. این تعامل بین بخشی موجب شناسایی و حل برخی موانع اجرایی گردید و مسیر را برای ادامه روند پایدار خدمات ریلی هموار کرد. در همین راستا، پلیس راه آهن کشور نیز به صورت شبانه روزی برای تأمین امنیت خطوط و ایستگاه ها در حال خدمت بود.

مدیریت مالی کارآمد؛ پرداخت زودهنگام حقوق پرسنل و استرداد ۱۷۰ میلیارد تومان به مسافران

در شرایطی که بسیاری از نهادها دچار اختلالات مالی و اداری بودند، شرکت راه آهن با رویکردی جهادی، حقوق کارکنان خود و شرکت های نگهداری زیرساخت را پیش از موعد پرداخت کرد تا روحیه و انگیزه خدمت حفظ شود. همچنین مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان استرداد بلیط به مسافرانی که سفر آن ها لغو شده بود، در کمترین زمان ممکن پرداخت شد؛ این اقدام نمونه ای از پایبندی به اصول مشتری مداری حتی در شرایط بحرانی بود.

آماده سازی ماشین آلات زیرساختی برای مواقع اضطراری

از دیگر اقدامات مهم، آماده باش کامل پیمانکاران زیرساختی و ماشین آلات سنگین مرتبط بود. راه آهن تمامی ظرفیت فنی خود را برای امدادرسانی سریع در صورت آسیب به خطوط ریلی یا وقوع بحران در مناطق خاص به کار گرفت. این آماده سازی که از روز اول جنگ اجرایی شد، تضمینی برای تداوم حمل ونقل ریلی در سخت ترین سناریوهای پیش بینی شده بود.

بازدیدهای میدانی و نظارت میدانی بر عملکرد واحدها

در طول این ۱۲ روز، مدیرعامل و قائم مقام و معاونان شرکت راه آهن با حضور مستمر در مناطق عملیاتی و ستادی، از نزدیک بر عملکرد کارکنان نظارت کردند. این بازدیدها، هم تقویت روحیه پرسنل را در پی داشت و هم موجب شناسایی چالش ها و ارائه راهکارهای فوری شد. حضور میدانی مدیران عالی رتبه در ایام بحران، الگویی اثربخش از مدیریت بحران در سطح کلان را به نمایش گذاشت.

جهاد ریلی    پرثمر؛ الگویی از ایثار   

راه آهن همچون سایر دستگاه ها ایثارگرانه در کنار مردم بود و جهاد ریلی در ایام جنگ ۱۲ روزه، دستاوردهای ملموس داشت. از افزایش بی سابقه جابجایی مسافر و کالا گرفته تا پرداخت زودهنگام حقوق و توسعه توان فنی شبکه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران نشان داد که صنعت ریلی کشور در بحران ها می تواند ستون فقرات پشتیبانی ملی باشد.

راه آهن، ستون استوار پدافند غیرعامل کشور

جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی نه تنها آزمونی برای توان دفاعی کشور بود، بلکه محک بزرگی برای ظرفیت ها و انسجام نهادهای زیربنایی نیز محسوب می شد. در این میان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران با عملکردی فراتر از انتظار، به الگویی از جهاد، ایستادگی و خدمت رسانی تبدیل شد. تجربه موفق این دوره، باید به عنوان سندی راهبردی برای تقویت نقش صنعت ریلی در مواقع بحران ثبت و تقویت شود.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    بسیار عالی

  • ناشناس پاسخ

    با توجه به اینکه کشور ما ، همواره طی تاریخ مورد طمع استعمارگران بوده و هست یعنی همیشه در خطر ورود به جنگ بودیم که نهایتا هم اتفاق افتاد باز هم خواهد شد مسئولان ارشد کشور باید فکری به حال اتمام هر چه سریعتر پروژه های ریلی مثل قزوین آستارا ، کرمانشاه خسروی ، شیراز بوشهر ، میانه اردبیل و حتی به سمت دشت مغان و ... بکنند جنگ بزرگ کاملا محتمل و حتی نزدیک است ریل باید باشد که انبوه تدارکات و نیرو را منتقل کند .