| کد خبر: 180718 |

عفیفی پور اعلام کرد:

از نخستین شناورهای تفریحی استاندارد ساخت داخل در پایتخت دریایی ایران رونمایی شد.

تین‌نیوز | 

مدیرکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان از به‌آب‌اندازی و موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های دریانوردی نخستین نمونه از شناورهای تفریحی مونوهال (تک بدنه) ساخته‌شده در این استان خبر داد که قرار است تا پایان سال جاری، جایگزین شناورهای غیراستاندارد معروف به قایق تشتی شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل بنادرودریانوردی هرمزگان، اله‌مراد عفیفی‌پور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: سازمان بنادرودریانوردی در راستای ارتقای صنعت گردشگری دریایی، نوسازی ناوگان و استانداردسازی قایق‌های تفریحی اقدام به ارائه تسهیلات بانکی با سود صفر درصد به متقاضیان نموده است تا شناورهایی استاندارد جایگزین قایق‌های تفریحی معروف به «تشتی» شوند.

وی با اشاره به تاکیدات استاندار هرمزگان و مدیران ارشد سازمان بنادرودریانوردی بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه، افزود: با توجه به این‌که شناورهای تفریحی موجود، به‌هیچ‌وجه استانداردهای لازم برای گشت‌های ایمن دریایی را ندارند، به دنبال این هستیم که با جلب مشارکت مردمی در قالب تعاونی‌ها، شناورهایی ایمن و استاندارد که گواهینامه‌های لازم از موسسات رده‌بندی دارند، جایگزین شوند.

عفیفی‌پور تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به سفارش یکی از تعاونی‌های گردشگری در جزیره قشم، نخستین نمونه قایق تفریحی استاندارد مونوهال (تک بدنه هفت شکل) بانام «هنگام ۱» در کارخانه شناورسازی مدکندالو در جزیره قشم به‌آب‌اندازی شد و آزمایش‌های دریانوردی نیز بر روی آن با موفقیت به انجام رسید.

مدیرکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان بابیان جزییاتی از مشخصات فنی این شناور گفت: بدنه این قایق تفریحی از جنس فایبرگلاس مونوهال ساخته‌شده و سامانه رانش آن نیز از نوع شافت و پروانه است.

وی با اشاره به قابلیت‌های این شناور گردشگری گفت: بدنه این قایق تفریحی به‌گونه‌ای طراحی و ساخته‌شده که با عمر مفید ۱۰ ساله در شرایط آب و هوایی منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان فعالیت کند.

عفیفی‌پور ظرفیت ترابری این شناور را شامل دو نفر خدمه و ۱۱ نفر گردشگر عنوان کرد و افزود: طول کلی این شناور ۱۱,۸ متر، عرض آن ۳ متر و آبخور شناور در حالت بار کامل ۵۸ سانتی‌متر است. همچنین، سرعت آن در زمان ظرفیت کامل سرنشینان، ۳۰ مایل دریایی (حدود ۵۵ کیلومتر بر ساعت) است.

وی یادآور شد: پیش‌ازاین و طی سال جاری نیز، ساخت یک فروند قایق تفریحی با بدنه کاتاماران (شناور دارای بدنه زیرآبی دوتکه) تولید داخل به‌منظور جایگزینی با شناورهای غیراستاندارد سنتی به پایان رسیده و با نظارت اداره ثبت شناوران اداره‌کل بنادرودریانوردی هرمزگان در همین کارخانه شناورسازی به‌آب‌اندازی شده بود.

وی اضافه کرد: با الحاق تعداد بیش‌تری از این شناورهای استاندارد به ناوگان گردشگری استان هرمزگان به‌عنوان پایتخت دریایی ایران، بازار فعالان این کسب‌وکار به شکل چشمگیری رونق می‌گیرد.

مدیرکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان بابیان این‌که هرمزگان به‌عنوان استان پایلوت در زمینه نوسازی و استاندارسازی ناوگان گردشگری دریایی در کشور تعیین‌شده است، اضافه کرد: ابلاغ رسمی جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد تفریحی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

عفیفی‌پور در پایان با اشاره به استفاده از ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی برای ساخت شناورهای جدید تفریحی، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که تعاونی‌ها کمترین میزان آورده برای استفاده از این تسهیلات فراهم کنند و از طریق مذاکره با بانک‌های عامل در خصوص اقساط آن‌ها، دوره زمانی بازپرداخت نیز افزایش یابد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین