| کد خبر: 74160 |

سهم «ریل» از برنامه توسعه کشورها

تین نیوز | در دنیای امروز کمتر کشورهایی هستند که تصمیم‌سازانشان به اهمیت نقش توسعه ریلی در رشد و توسعه اقتصاد کشور واقف نباشند و چه بسیارند کشورهایی که در بودجه‌نویسی خود گام‌هایی بلند را در راستای اصلاح بودجه برای افزایش و بهینه‌سازی سهم بخش ریلی برمی‌دارند.

براساس داده‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، در سال‌های 2009 تا 2015، در سطح جهان به‌طور متوسط 130 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش ریلی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در بازه زمانی 2015 تا 2030 به 270 میلیارد دلار افزایش یابد. بر اساس اعلام این سازمان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های ریلی کشورهای در حال توسعه نیز پس از سال 2005 رشد قابل توجهی داشته است و طی سال‌های 2011 و 2012 از لحاظ تعداد پروژه‌ها و همچنین از لحاظ میزان بودجه صرف شده، منطقه جنوب آسیا با مجموع بودجه 9/ 37 میلیارد دلار و تعداد 115 پروژه در صدر قرار گرفته است.

چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در برنامه پنج ساله توسعه 2010 تا 2015 خود بخشی ویژه را به حمل و نقل اختصاص داده است و در آن از توسعه شبکه ریلی به‌عنوان یکی از برنامه‌های «اولویت بالا» نام برده است. این در شرایطی است که پیش از این نیز افزایش رقم بودجه ریلی چین در سال 2014 به 116 میلیارد دلار (720 میلیارد یوآن) از دید صاحب‌نظران رقمی غیرمنتظره و 20 میلیارد یوآن بیش از برنامه‌های از پیش اعلام شده بود. در آمریکا که پس از پشت سر گذاشتن بحران مالی سال 2008 اقتصاد آن تازه طعم احیا و رشد اقتصادی را دوباره می‌چشد، بودجه کل سیستم ملی ریلی برای سال 2016 بالغ بر 8/ 4 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

سال 2016 نخستین سال از برنامه 6 ساله موسوم به «پیمان رشد آمریکا» است که در آن برای صنعت ریلی بودجه 29 میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است. این برنامه شامل گسترش و توسعه شبکه ریلی برای پاسخگویی به افزایش تقاضا در بخش ریلی است. از بودجه 8 /4 میلیارد دلاری سال 2016 بخش ریلی آمریکا 45/2 میلیارد دلار برای برنامه خدمات مسافربری فعلی ریلی و 325/2 میلیارد دلار برای برنامه گسترش و ارتقای خدمات ریلی در نظر گرفته شده است.

در هندوستان، وزیر صنعت ریلی این کشور هنگام ارائه لایحه بودجه 2016-2015 به پارلمان اعلام کرد که بودجه بخش ریلی این سال طوری طراحی و تدوین شده است که آغازی باشد بر طرح پنج‌ساله 8650 میلیارد روپیه‌ای دولت برای توسعه و تغییر شکل شبکه ریلی هند.دولت هندوستان قصد دارد ظرف 5 سال آینده بالغ بر 137 میلیارد دلار در صنعت ریلی این کشور سرمایه‌گذاری کند.

افزایش ظرفیت بخش ریلی از 21 میلیون مسافر در روز به 30 میلیون مسافر در روز و از یک میلیارد تن بار در روز به 5 /1 میلیارد تن بار در روز ازجمله اهداف این لایحه بودجه بوده‌اند. ظرف یک سال آینده دولت هندوستان قصد دارد حدود نیم تا یک تریلیون روپیه (معادل حدود 15 /16 میلیارد دلار) بر سرمایه‌گذاری بخش ریلی خود بیفزاید. هدف از این افزایش سهم صنعت ریلی در بودجه کل کشور، دستیابی به اهداف توسعه‌ای اعلام شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.