| کد خبر: 213957 |

مسدودی ۴ ماهه مرز و معطلی کانتینرها/ زمان بازگشایی معلوم نیست

مسدودشدن مرز خراسان رضوی که مسیر ترانزیتی به آسیای میانه است، از زمان شیوع کرونا موجب شده، هم تکلیف کانتینرها مشخص نباشد و هم شرکت‌های حمل و نقل ضرر زیادی را متحمل شوند.

تین نیوز

مسدودشدن مرز خراسان رضوی که مسیر ترانزیتی به آسیای میانه است، از زمان شیوع کرونا موجب شده، هم تکلیف کانتینرها مشخص نباشد و هم شرکت‌های حمل و نقل ضرر زیادی را متحمل شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، شیوع کرونا از اسفندماه تأثیر خود را بر روی ترانزیت کالا در کشور گذاشته است و باعث شده به دلیل مسدود بودن مرز، شرکت‌های حمل و نقل بین المللی روزانه خسارات زیادی را متحمل شوند.

مرزهای استان که مسیر ترانزیتی برای حمل کالا به آسیای میانه شمار می‌رود، از زمان شیوع کرونا توسط ترکمنستان مسدود شده و اجازه عبور مسافر و کالا داده نشده است؛ البته طی چند روز گذشته تنها، مرز ریلی سرخس بازگشایی شده است ولی همچنان از بازگشایی مرز زمینی برای حرکت کانتینرها خبری نیست.

احمد زمانیان یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مسدود بودن چهار ماهه مرزهای ترکمنستان، گفت: شرکت‌های حمل و نقل به دلیل این مسدودی و معطل ماندن کانتینرها در بندرعباس، خسارات زیادی را متحمل شده‌اند.

بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: این کانیتنرها که قرار بوده کالاهایی را از کشورهای دیگر به آسیای میانه ببرند، به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، همچنان در بندرعباس هستند و مشخص نیست کی مرز باز می‌شود.

توقف طولانی کانتینرها باعث شده تا راننده هزینه توقف بخواهند؛ اما شرکت‌ها توان پرداخت ندارند و همین موضوع باعث درگیری بین راننده و شرکت شده است

وی با بیان اینکه راننده‌ها به دلیل توقف طولانی در بندر، هزینه توقف می‌خواهند ولی شرکت‌ها توان پرداخت ندارند، اظهار کرد: همین موضوع باعث درگیری بین راننده و شرکت شده است. از طرف دیگر، کشتیرانی جمهوری اسلامی از شرکت‌های حمل و نقل برای ترخیص کالاهایی که مقصد افغانستان دارند نیز هزینه دموراژ معادل کالاهای مقصد ترکمنستان و آسیای میانه می‌گیرد.

زمانیان، به هزینه‌های بالای انبارداری این شرکت‌ها در مدت مسدودی چهار ماهه اشاره کرد و از دولت خواست تخفیفاتی را برای شرکت‌ها در نظر گرفته یا هزینه‌های انبارداری از آنها نگیرد و بیان کرد: تاکنون چندین جلسه با مسئولان مربوطه برگزار شده ولی هنوز مرزها بسته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد اشاره و بیان کرد: خواسته ما این است که بگویند بالاخره مرز زمینی چه زمانی باز می‌شود تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. وزارت خارجه و سفیر ایران در ترکمنستان می‌گویند با ترکمنستان جلسه داشتیم و قرار هست مرزها باز شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه ایران، مسیر ترانزیتی برای این کالاها به شمار می‌رود، بیان کرد: این کانتینرها مربوط به تجار خارجی است که قرار بوده از مرز ترکمنستان به آسیای میانه بروند و شامل همه نوع کالا، از جمله مواد غذایی، لوازم خانگی، پوشاک و… می‌شود.

بازگشایی مرز ریلی در چند روز گذشته

مدیر کل گمرک سرخس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به بازگشایی مرز ریلی از هفته گذشته اشاره کرد و گفت: بعد از بازگشایی، واگن‌ها به تدریج ترخیص می‌شوند.

حسن رحیمی زاده اظهار کرد: با رایزنی‌های انجام شده توسط وزارت امور خارجه، ضمن برطرف شدن موانع، کار صادرات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از قبیل ضدعفونی و گندزدایی محیط و محصولات صادراتی در حال انجام است.

توقف صادرات به دلیل شیوع کرونا

مدیر کل گمرک سرخس با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا، کار پذیرش و صادرات مدتی متوقف شد، اظهار کرد: هم اکنون روزانه ٣٠ واگن از این اقلام صادراتی از مرز عبور می‌کنند.

وی در خصوص بازگشایی مرز زمینی، گفت: زمان بازگشایی معلوم نیست چون کشور ترکمنستان مرز را مسدود کرده و تا زمانی که از سوی این کشور اعلام نشود، همچنان مرزها بسته خواهد بود.

با توجه به خسارات زیادی که این شرکت‌های بین المللی متحمل می‌شوند، نیاز است تا هر چه سریع‌تر نسبت به بازگشایی مرز حداقل در خصوص انتقال کالا رایزنی‌هایی انجام شود، زیرا همانگونه که عنوان شد مواد غذایی نیز در بین کانتینرها وجود دارد و باید سریع‌تر به مقصد منتقل شوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.