| کد خبر: 9757 |

مسیر ترانزیتی آذربایجان غربی به عراق برای توسعه صادرات تقویت شوند

تین نیوز | سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: مسیر ترانزیتی آذربایجان غربی به عراق به عنوان یک گذرگاه با اهمیت و تاریخی برای انتقال کالاهای صادراتی ایران به این کشور تقویت شوند.
 
حسن دانایی فر در دیدار با استاندار آذربایجان غربی در محل کنسولگری ایران در سلیمانیه عراق اظهار کرد: مسیر ترانزیتی آذربایجان غربی به عراق در انتقال کالاهای صادراتی ایران به شمال ، مرکز و جنوب عراق اهمیت بسزایی در راستای توسعه مبادلات دو طرف دارد.
 
وی ادامه داد: توسعه زیرساخت ها در این مسیر از جمله راه های ارتباطی بین دو طرف در راستای رشد حجم مبادلات بسیار مهم است و در همین راستا، رسمی شدن مرز کیله سردشت را از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق پیگیری می کنیم.
 
استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: مرز کیله سردشت، بهترین راه در راستای کاهش هزینه صادرات آذربایجان غربی به کردستان عراق است و به همین دلیل باید برای فعال شدن این مرز، همت لازم به عمل آید.
 
قربانعلی سعادت افزود: با توجه به اینکه مبادی ورودی بین کشور ایران و اقلیم کردستان عراق از مرزهای تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت است، توسعه و تکمیل زیرساخت های موجود در این مرزها نقش بسزایی را در افزایش مبادلات تجاری دو طرف ایفا می کند.
 
وی اضافه کرد: فعال شدن این مرز مهم، علاوه بر اینکه باعث کاهش مسافت بین استان های آذربایجان غربی و سلیمانیه عراق می شود، در کاهش قیمت اولیه محصولات ارسالی به اقلیم کردستان عراق نیز تاثیرگذار است.
 
استاندار آذربایجان غربی شب گذشته همچنین با فعالان اقتصادی کشورمان در اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت و گو کرد.
 
در این دیدار نمایندگان چند شرکت تجاری فعال در زمینه صنایع غذایی، امور عمرانی فعال در بخش ساخت و سازهای شهری و ساخت نیروگاه، مسایل و مشکلات خود را با استاندار آذربایجان غربی در میان گذاشتند.
 
مسایل و مشکلات اداری، رویه های گمرکی در مرز تمرچین، زمینه سازی برای تامین نهاده ها از آذربایجان غربی برای واحدهای تولیدی فعال در اقلیم کردستان عراق و رویه های بانکی از جمله مواردی است که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
 
استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با قدردانی از تلاش فعالان اقتصادی در اقلیم کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به سرمایه گذاری مشترک فعالان اقتصادی دو طرف نیازمند هستند و در این راه باید مشکلات فرارو را حذف کنیم.
 
استاندار آذربایجان غربی از دو روز گذشته در راس هیاتی به اقلیم کردستان عراق سفر کرده که در این سفر، ضمن شرکت در آیین افتتاح دوازدهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در این اقلیم، دیدارهایی نیز با مسئولان کردستان عراق از جمله نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، استانداران سلیمانیه و اربیل و سرکنسول ایران در اربیل داشته است.
 
پیگیری مشکلات و تلاش در راستای رفع آنها، مهمترین محور گفت و گوهای استاندار آذربایجان غربی در این دیدارها بوده است.
 
جمهوری اسلامی ایران از طریق شهرهای اشنویه، پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان غربی با عراق مرز مشترک دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.