بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

درباره طرح کنگره و نامه جان کری

درباره طرح کنگره و نامه جان کری

وبلاگ تین نیوز، محسن جلال‌پور | تصویب و تنفیذ سریع  طرح کنگره برای لغو تسهیلات روادید افرادی که به ایران سفر کرده اند، خبر تلخی بود.
در ذهن من و بسیاری از هم وطنان این کار، به بدعهدی آمریکایی تعبیر شد. این پیامی غلط در زمانی حساس بود که نه نشانگر درایت واشنگتن بود و نه با اصول حسن نیت مورد تعهد در برجام منطبق بود. دستگاه دیپلماسی ایران مکررا و با جدیت اعتراض کرد و هشدار داد و لابی بین المللی موثری را سازمان داد.

امروز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه رسمی خطاب به دکتر  ظریف،  به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.
کری در نامه خود تاکید کرده است که ایالات متحده آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور بر اساس توافقات به عمل آمده در برجام کاملا متعهد است.

همچنین آدام زوبین معاون خزانه داري آمريكا که مسئول پایش تحريم هاست شتابزده تضمین داد که سازمان متبوعش (OFAC) راهنمای شفاف و دقیقی منتشر خواهد کرد تا مطمئن شوند صاحبان کسب و کارها به خوبی از تحریم ها که از روز اجرای توافق لغو خواهند شد، آگاه شوند.

وی با بیان اینکه" این دستورالعمل ها و راهنما ها به این معنی نیست که شرکت ها باید از ورود به ایران اجتناب کنند"  تاکید کرد"ایالات متحده در مقابل تعاملات تجاری با ایران که منطبق با برجام باشد، نخواهد ایستاد."  

گام آمریکایی‌ها قدمی خطرناک در جهتی غلط بود. واکنش سنجیده وجدی ایران در کنار اعتراض رسمی سفرای اتحادیه اروپا و کشورهای ذینفع در واشنگتن و حالا دستپاچگی مقامات ایالات متحده، نشان می دهد دنیا می داند باید به ایران و تعهدات داده شده به ایران، احترام گذاشت.

حفظ جایگاه ایران در جهان در گروی تقویت قدرت ایران است. این هدف مقدس، بیش از همیشه، در گروی سر و سامان دادن به اقتصاد ملی است. راهی دشوار در پیش است که هوشیاری، تلاش و وحدت ایرانیان را می طلبد.


 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.