| کد خبر: 240021 |

◄ یادمان زنده یاد علی شماعی اولین معاون اجرایی شرکت رجا

او اولین معاون اجرایی شرکت رجا بود که زحمت بسیاری برای استقرار واحدهای جدید در رجا با نگاه بنگاه داری کشید.

تین نیوز

 علی شماعی معاون اجرایی و عضو هیئت مدیره رجا در ابتدای تاسیس، دارفانی را وادع گفت.

به گزارش تین نیوز، محمد رجبی مدیرعامل شرکت رجا در این مورد گفت: در گذشت جناب آقای شماعی پس از سه سال تحمل رنج بیماری برای بسیاری از همکاران قبلی اش که برایشان تقش مربی گری و استادی داشت دل همه را متالم کرد.

وی افزود:  او اولین معاون اجرایی شرکت رجا بود که زحمت  بسیاری برای استقرار واحدهای جدید در رجا با نگاه بنگاه داری کشید.

رجبی گفت: به زبان همکاران و دوستانش او مدیری متخصص در صنعت ریلی، بی ادعا و استادی دلسوز و صبور بود. انشالله که به دل صاف و با صفایش خداوند در جوار رحمت اش ایشان را متنعم گرداند.

وی افزود: به همه همکاران عزیز و به خانواده گرامی شان تسلیت گفته و صبر جزیل برای خانواده محترم مسئلت دارم.

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان برگزاری مجلس یادبود زنده یاد علی شماعی

علیرضا محمودی، رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا:

رفیق با معرفت، مهندس علی شماعی نیز به دیار باقی شتافت.

گویا در دو سال اخیر و پس از شیوع کرونا ذهن‌هایمان مرگ انسان‌ها را راحت‌تر می‌پذیرد.

اما حقیقت این است که با همه ایمانی که به معادِ باقی داریم از شنیدن وفات دوست محزون می‌شویم...

در تابستان سال ۱۳۷۵ در مسیر برگشت خانوادگی از شهرستان ساری به تهران در حوالی قائمشهر یک مینی‌بوس از مسیر مقابل منحرف شد و خودروی پیکان ما را که پدرم راننده آن بود به گوشه جاده پرت کرد.

در این حادثه همه سرنشینان مصدوم شدیم و نوه‌ چندساله خاله‌ام که همراه مادرش کنار مادرم نشسته بود در دم جان باخت.

پدرم و دختر خاله‌ ام که به شدت آسیب دیده بودند را با کمک مردم و با مشقّت از ماشین خارج کردیم و به بیمارستان قائمشهر رساندیم.

آنها به فوریت به اتاق عمل منتقل شدند و پدرم که وضع بسیار وخیمی داشت با توجه حضرت حق و تلاش خیره کننده جراح بیمارستان و سایر عوامل کادر درمان عمل موفقی را پشت سر گذاشت.

اما آنچه برایم به عنوان یک جوانِ آن روز درس آموز بود چند ساعت بعد رقم خورد.

مسئول بخش ذیربط در بیمارستان اطلاع داد که حسب تماس مدیرکل وقت راه آهن تهران با رئیس بیمارستان، یک دستگاه آمبولانس با امکانات کامل جهت انتقال پدرم به تهران و بستری شدن در بیمارستان خاتم الانبیاء‌ تا ساعاتی دیگر به قائمشهر می‌ رسد.

هیچ‌گاه متوجه نشدم آقای مدیرکل چگونه از ماجرا خبردار شده بود، اما نام «مهندس علی شماعی» به‌خاطر تلاش خالصانه در راستای حفظ سلامت یکی از کارمندانش (پدرم در آن زمان رئیس کنترل ناحیه تهران بود) برای همیشه در قلبم حک شد.

...چند هفته بود که سرور ارجمندم جناب آقای سید محمد راشدی (خداوند او را سلامت بدارد و بر عزت و طول عمر این مرد شریف بیفزاید) از رجا خداحافظی کرده بودند و بنده مسئولیت هیئت مدیره را پذیرفته بودم که حسب درخواست مهندس شماعی، اولین دیدار کاری ما رقم خورد.

از آنجایی که در آن زمان شرکت چرخ ریل تحت مدیریت مهندس شماعی از زمره شرکت‌ های راهبری تحت نظارت رجا بود، نگران بودم که این بزرگوار موضوع و احیانا درخواستی مطرح کنند که برایم شرمندگی باقی بماند. اما این دیدار نیز برایم پندآموز شد.

ایشان پس از احوالپرسی، توضیحاتی در خصوص عملکرد شرکت خویش دادند و ابراز کردند که به مدیرعامل رجا گفته‌ اند به دلیل کسالت مزمن آن‌طور که شایسته است توانایی اداره ندارند و این به کارگران عزیز شرکت و حتی حیثیت رجا لطمه وارد می‌کند و لذا خواستند در یک برنامه زمان‌ بندی قطع همکاری صورت پذیرد. فردی که همراهشان بودند را نیز معرفی کردند تا زین پس کارها از طریق ایشان رتق و فتق گردد.

شرایط دقیقا به همین منوالی که ایشان گفت پیش رفت و ماه‌ ها بعد شرکت مذکور با رجا قطع همکاری کرد.

تقریباً یک سال از این موضوع گذشته بود که به همراه خانواده در ایام عزای حسینی به مشهد‌الرضا (ع) رفتیم.

ایشان مطلع شدند که در مشهد هستم، با بنده تماس گرفتند و آدرس محل اقامت را جویا شدند، دلیلش را سوال کردم گفتند: نذری دادن و نذری گرفتن دلیل نمی‌ خواهد اما چه خوب است که از نذری امسال، فرزند همکار قدیمی‌ ام با خانواده‌ اش متنعم می‌ گردد. همچنین وقتی مطلع شدند در مهمان‌ سرای یک نهاد کارگری اقامت دارم برای پرسنل آنجا نیز نذری فرستادند.

یاد و خاطره این مرد بزرگ و با صفا را گرامی می‌داریم.

از همه عزیزان استدعا دارم فاتحه‌ ای را قرائت و ثوابش را به روح مرحوم هدیه فرمایند.

برات اله صمدی راد:

برای افرادی چون من که به تازگی به جمع دوستان رجا پیوسته بودم و از عرصه مطبوعات به حوزه ریل آمدم شادروان مهندس شماعی فردی با تجربه، مردمی و به نوعی دایره المعارف صنعت ریلی بود. ما همچون نوآموزان ابتدایی در محضر این مرد شریف شاگردی می کردیم تا الفبای ریل و قطار و...را بیاموزیم و او با حوصله و پدروار‌ در کار راهنمایی و آموختن به ما بود. در واقع ادبیات ریلی و محتوای صنعت را او و بزرگانی چون مهندس عالیوند به ما آموختند.

به نظر من حصور افرادی چون ایشان به ما اعتماد به نفس داد که بدانیم این صنعت بزرگتر دارد و ما نوآموزان در پناه و حمایتشان احساس آرامش می کردیم. صنعت ریلی صنعتی سخت و طاقت فرسایی است و کسانی چون او که تا آخر پای کار ماندند صرفا به دلیل عشق به این صنعت و شفقت بر بخش عظیمی از کارمندان و کارگران خدوم رجا بود.

شادروان مرد مصاحبه ها در عرصه رسانه بود. کسانی که با رجا آشنایی دارند خوب می دانند که معاونت اجرایی سخت ترین بخش فعالیت های رجاست و مهندس شماعی با دل و جان و با حوصله و تدبیر وقت گذاشت تا بنایی مستحکم و پویا بسازد که علیرغم مشکلات تا به امروز برجا و پایدار باشد. در دورانی که ایشان در رجا مشغول فعالیت بود سخت ترین دوران که در واقع دوران تاسیس و استقرار رجا بود به شمار می رفت. هیچ گاه تلخی و مرارت کار در رفتار بزرگ منشانه ایشان تاثیر نداشت و آنچه امروز در خاطر من مانده صفا، صمیمیت و روحیه پشتکار و مردمی ایشان بود.

روحش شاد و یادش گرامی

جاوید تقی زاده:

تواضع و ادب وقتی «با اخلاص و از سرشت افراد» نشات می گیرد به دل می نشیند درست برخلاف زبان بازی و ظاهرسازی که خیلی زود از پرده برون میافتد!...

در سال های ابتدایی استخدام در شرکت رجا (نیمه دوم دهه 70)، چندین بار مرحوم مهندس شماعی را در بازدیدها دیده بودم. متانت و تسلط ایشان بر جزئیات کار، باعث می شد که آنچه واقعیت است از طرف مسئولان توضیح داده شود. آن زمان بنده کارشناس جوانی بودم که بیشتر نظاره گر گفتگو روسا با ایشان بودم.

سال ها بعد وقتی مدیرعامل شرکت بن ریل شدم (سال 97) پیامک تبریکی از ایشان دریافت نمودم که حاوی رهنمود پدرانه ای بود.

یادآوری آن پیامک و احساس اینکه یک شخص بزرگ و استاد پیشکسوت این طور به شاگردش ابراز لطف کند و «راه خیر و صواب» را یادآوری کند تا مدت ها مشعوفم می نمود.

خداوندا او را بیامرز و در جایگاهی رفیع جای بده... آمین

مهرداد تقی زاده:

مهندس شماعی را به عنوان اولین معاون اجرایی شرکت رجا انتخاب کردم زیرا او علی‌رغم اینکه از نیروهای قدیمی و با تجربه راه‌آهن بود و با بدنه راه‌ آهن ارتباط خوبی داشت، پذیرای تحولات و افکار مدرن نیز بود که ما در رجا دنبال می کردیم. کاملا همراه و هماهنگ بود و اثرگذار در تحولات رجا.

خبر درگذشت شماعی باور‌کردنی نبود. خداوند او را رحمت کن.

مجید بابایی:

از سال ۷۲ که در مرکز تحقیقات و بعد هم در دفتر پروژه های راه آهن بودم با مرحوم شماعی دورادور آشنایی داشتم اما از آبان ماه سال ۷۵ که وارد رجا شدم ارتباط ما کاملا مستقیم و کاری شد. به مدت حدود دو سال از ۷۶ تا ۷۷ که در مسئولیت مدیریت ناوگان و برنامه ریزی قطارها بودم، مرحوم شماعی به عنوان معاون اجرایی رئیس مستقیم بنده بودند. کار کردن با فردی چنین با تجربه که روحیه ای فوق العاده و خستگی ناپذیر داشتند واقعا فرصت درخشانی بود برای یادگیری و کسب تجربیات ارزنده. مرحوم شماعی بسیار جدی ولی در عین حال مهربان و دوست خوبی برای همکاران بودند و درک کاملی از اهمیت کار در محیط های اجرایی راه آهن داشتند.

بعدها هم حضور ایشان در صنعت ریلی چشمگیر بود چه در غالب مدیر شرکت خصوصی و چه بعنوان یک مرجع معتبر در جلسات و کمیته های کاری و همیشه آماده انتقال تجربیات به نسل جوان بودند. یادم هست که در جلسات فنی انجمن همیشه پای ثابت گفتگوهای فنی و اجرایی بودند.

هنوز خاطره تماشای آن بازی معروف ایران و استرالیا در رستوران معاونت اجرایی رجا با حضور همکاران را به یاد دارم که مرحوم شماعی هم بودند و با اشتیاق و البته استرس بالا بازی را دنبال می کردند.

من هم درگذشت استاد علی شماعی را به خانواده بزرگ راه آهن تسلیت عرض می کنم و برای ایشان آمرزش و علو درجات از خداوند سبحان مسئلت دارم. روحش شاد.

علی شماعی
زنده یاد علی شماعی اولین معاون اجرایی شرکت رجا
 

تذکر مهم: از افرادی که مرحوم را می شناختند و از سوابق، خدمات و فعالیت های مرحوم اطلاعاتی دارند، دعوت می کنیم مطالب خود را برای درج در صفحه یادمان زنده یاد علی شماعی برای ما ارسال کنند.

همچنین چنانچه دوستان و علاقمندان مرحوم مطلب یا یادداشتی در مورد شخصیت وی دارند، لطفا در قسمت کامنت های این صفحه (صفحه یادمان زنده یاد)، نظرات و یادداشت های خود را بنویسند.

ضمنا چنانچه تصاویری از ایشان در دسترس دارید که می تواند در این صفحه منتشر شود، برای ما ارسال نمایید.

با تشکر

آدرس ایمیل تین نیوز (info@tinn.ir)

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • برات اله صمدی راد 1 1

    باسلام.برای افرادی چون من که بتازگی به جمع دوستان رجا پیوسته بودم و از عرصه مطبوعات به حوزه ریل آمدم شادروان مهندس شماعی فردی با تجربه.مردمی و به نوعی دایره المعارف صنعت ریلی بود.ما همچون نوآموزان ابتدایی در محضر این مرد شریف شاگردی میکردیم تا الفبای ریل و قطار و...را بیاموزیم.و او با حوصله و پدروار‌ در کار راهنمایی و آموختن به ما بود.در واقع ادبیات ریلی و محتوای صنعت را او و بزرگانی چون مهندس عالیوند به ما آموختند.
    بنظر من حصور افرادی چون ایشان به ما اعتماد به نفس داد که بدانیم این صنعت بزرگتر دارد و ما نوآموزان در پناه و حمایتشان احساس آرامش می کردیم.صنعت ریلی صنعتی سخت و طاقت فرسایی است و کسانی چون او که تا آخر پای کار ماندند صرفا بدلیل عشق به این صنعت و شفقت بر بخش عظیمی از کارمندان و کارگران خدوم رجا بود.
    شادروان مرد مصاحبه ها در عرصه رسانه بود.کسانی که با رجا آشنایی دارند خوب می دانند که معاونت اجرایی سخت ترین بخش فعالیت های رجاست و مهندس شماعی با دل و جان و با حوصله و تدبیر وقت گذاشت تا بنایی مستحکم و پویا بسازد که علیرغم مشکلات تا به امروز برجا و پایدار باشد. در دورانی که ایشان در رجا مشغول فعالیت بود سخت ترین دوران که در واقع دوران تاسیس و استقرار رجا بود به شمار می رفت.هیچگاه تلخی و مرارت کار در رفتار بزرگ منشانه ایشان تاثیر نداشت و آنچه امروز در خاطر من مانده صفا.صمیمیت و روحیه پشتکار و مردمی ایشان بود.
    روحش شاد و یادش گرامی

  • جاوید تقی زاده 1 1

    تواضع و ادب وقتی "با اخلاص و از سرشت افراد" نشات می گیرد به دل می نشیند درست برخلاف زبان بازی و ظاهرسازی که خیلی زود از پرده برون میافتد!...
    در سال های ابتدایی استخدام در شرکت رجا (نیمه دوم دهه 70)، چندین بار مرحوم مهندس شماعی را در بازدیدها دیده بودم. متانت و تسلط ایشان بر جزئیات کار ، باعث میشد که آنچه واقعیت است از طرف مسئولین توضیح داده شود. آنزمان بنده کارشناس جوانی بودم که بیشتر نظاره گر گفتگو روساء با ایشان بودم.
    سال ها بعد وقتی مدیرعامل شرکت بن ریل شدم(سال 97) پیامک تبریکی از ایشان دریافت نمودم که حاوی رهنمود پدرانه ای بود.
    یادآوری آن پیامک و احساس اینکه یک شخص بزرگ و استاد پیشکسوت اینطور به شاگردش ابراز لطف کند و "راه خیر و صواب" را یاداوری کند تا مدتها مشعوفم می نمودم.
    خداوندا او را بیامرز و در جایگاهی رفیع جای بده... آمین

  • مهرداد تقی زاده 0 1

    مهندس شماعی را به عنوان اولین معاون اجرایی شرکت رجا انتخاب کردم. زیرا او علی‌رغم اینکه از نیروهای قدیمی و با تجربه راه‌آهن بود و با بدنه راه‌آهن ارتباط خوبی داشت، پذیرای تحولات و افکار مدرن نیز بود که ما در رجا دنبال می کردیم. کاملا همراه و هماهنگ بود و اثرگذار در تحولات رجا .
    خبر درگذشت شماعی باور‌کردنی نبود. خداوند او را رحمت کند .

  • مجید بابایی 1 1

    از سال ۷۲ که در مرکز تحقیقات و بعد هم در دفتر پروژه های راه آهن بودم با مرحوم شماعی دورادور آشنایی داشتم اما از آبانماه سال ۷۵ که وارد رجا شدم ارتباط ما کاملا مستقیم و کاری شد. به مدت حدود دو سال از ۷۶ تا ۷۷ که در مسولیت مدیریت ناوگان و برنامه ریزی قطارها بودم، مرحوم شماعی بعنوان معاون اجرایی رئیس مستقیم بنده بودند. کار کردن با فردی چنین با تجربه که روحیه ای فوق العاده و خستگی ناپذیر داشتند واقعا فرصت درخشانی بود برای یادگیری و کسب تجربیات ارزنده. مرحوم شماعی بسیار جدی ولی در عین حال مهربان و دوست خوبی برای همکاران بودند و درک کاملی از اهمیت کار در محیط های اجرایی راه آهن داشتند.
    بعدها هم حضور ایشان در صنعت ریلی چشمگیر بود چه در غالب مدیر شرکت خصوصی و چه بعنوان یک مرجع معتبر در جلسات و کمیته های کاری و همیشه آماده انتقال تجربیات به نسل جوان بودند. یادم هست که در جلسات فنی انجمن همیشه پای ثابت گفتگوهای فنی و اجرایی بودند.
    هنوز خاطره تماشای آن بازی معروف ایران و استرالیا در رستوران معاونت اجرایی رجا با حضور همکاران را به یاد دارم که مرحوم شماعی هم بودند و با اشتیاق و البته استرس بالا بازی را دنبال می کردند.
    من هم درگذشت استاد علی شماعی را به خانواده بزرگ راه آهن تسلیت عرض می کنم و برای ایشان آمرزش و علو درجات از خداوند سبحان مسئلت دارم. روحش شاد.

  • سعید روشنایی ده 2 0

    ما که بعنوان پرسنل رجا ازش راضی نبودیم انشالله در قیامت تسویه می کنیم با شماعی و ریس دانا