| کد خبر: 36653 |

◄ دهکده سلامت در شهر فرودگاهی امام خمینی

تین نیوز | امروزه بیمارستان‌ها و فضاهای درمانی موقعیت خاصی را در جامعه پیدا کرده اند که از نظر شأن علمی و بنیه مالی ارتقا یافته، بلکه به صورت دارایی جامعه در آمده‌اند و نه در جهت سود بلکه در جهت رفاه آن قدم برداشته و بوسیله افراد آن حمایت می‌شوند. از این رو است که تغییرات عمده‌ای در جهت مراقبت‌های بیمارستانی بوقوع پیوسته که نه‌تنها حمایت جامعه از فضاهای درمانی پیشرفته را به همراه داشته بلکه امور مدیریت در تمام سطوح، از اعضای هیئت مدیره گرفته تا ارائه خدمات پرستاری را با تحولات شایان توجهی همراه ساخته است.

از طرف دیگر این فضاهای درمانی با اهداف متعالی شامل ارتقای سطح بهداشت عمومی و امور تحقیقات و پژوهش همراه بوده‌اند.

نکته بسیار مهم، توجه به نیازهای فیزیولوژیکی و روانی بیماران است که ضرورتهایی را برای طراحی سایت های بزرگ درمانی به همراه دارد. طراحی فضاهای تفریحی و سرگرمی و ورزشی و فضاهای ترکیبی درمانی ورزشی و تفریحی و پذیرایی علاوه بر آنکه برای بیماران و همراهان جذاب بوده و باعث افزایش تمایل به اقامت در طول درمان را موجب می‌شود، حتی باعث جذب گردشگران نیز خواهد شد که با کمی ظرافت‌های طراحی و سیاست‌های مدیریتی می‌توان آگاهی‌های لازمه در مورد سلامت و تندرستی را به آنان ارائه داد و عملاً موجبات انتقال اطلاعات پیشگیری قبل از درمان را فراهم نمود.

در نظر گرفتن فضاهای شاد و متنوع چنانکه در پیوست‌های فضاهای درمانی نیز ارائه گردیده است، موجبات تحقق‌پذیری توسعه پایدار مبتنی بر گردشگری، خاصه گردشگری سلامت، خواهد شد.

گردشگری به عنوان یکی از مهمترین محورهای یکپارچگی و اتحاد ملی و جهانی در آینده بسیار نزدیک به صنعت شماره یک جهان تبدیل خواهد شد و گردشگری سلامت Healthcare Tourism یکی از شاخههای متعدد این صنعت می‌باشد. با بررسی‌های به‌عمل‌آمده گردشگری سلامت و استفاده از درمانهای طبیعی درصد نسبتاً قابل توجهی را در سطح جهان به دلیل بالا بودن ضریب ماندگاری و درآمدهای ارزی وارد شده و ارتقای سطح اقتصادی و اشتغال‌زایی و فرهنگی و اجتماعی منطقه موجب بالا رفتن سطح درمان سلامت جامعه خواهد شد.

عواملی که موجب افزایش جمعیت سفرهای پزشکی می‌شود شامل هزینه‌های بالای سلامت، زمان انتظار طولانی برای انجام فعالیت‌ها و خدمات خاص، سهولت بودجه‌های کنترل‌شده و مدیریت‌شده در سفرهای بین‌المللی و پیشرفت تکنولوژی و استانداردهای مراقبت در اکثر کشورها می‌باشد.

شناخت عوامل و پتانسیل‌های بالقوه گردشگری سلامت:
گردشگری سلامت (Healthcare Tourism) یا گردشگری پزشکی (Medical Tourism) از جمله صنایع رو به پیشرفت و درآمدزا برای کشورهای مقصد است. با توجه به بازار رقابت در دنیا، عوامل جذب گردشگران سلامت می‌بایست شناخته شده و بر اساس آن در حوزه‌ی منطقه یا بین‌المللی برنامه‌ریزی نمود.

از جمله عوامل و پتانسیل‌های جذب گردشگری سلامت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
- هزینه‌های پائین عمل‌های جراحی و خدمات پزشکی
- تسهیلات مالیاتی و بیمه
- در نظر داشتن استانداردهای جهانی بهداشت و سلامت
- درنظر گرفتن استانداردهای خدمات پزشکی و آسایش بیماران
- تسهیلات سفر و ورود به کشور مقصد (نظیر عدم اخذ ویزا یا شرایط آسان برای دریافت آن و تسهیلات گمرکی)
- نظم و خوش‌قولی در انجام خدمات پزشکی در بیمارستان مقصد و کاهش زمان انتظار
- کنترل بیماریهای واگیردار و عفونی محلی و منطقه‌ای
- اطلاع‌رسانی و آگاهی به بیماران و گردشگران در مورد کلاس بیمارستان‌ها و چگونگی و نحوه مراقبت‌های پس از جراحی و بیماری‌ها
- استفاده از فن‌آوری نوین و به‌روز بودن تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در امر خدمات پزشکی
- شرایط اقلیمی مناسب و جاذبه‌های گردشگری در شهر یا کشور مقصد نیز می‌تواند تاثیرات مهمی در جذب گردشگران سلامت داشته باشد.

نمونه‌هایی از گردشگری سلامت که می‌تواند در ایران با توجه به تخصص‌هاي پزشکی و موجود در کشور و منابع و نعمات الهی و طبیعی، و قابل توجهی را در پی داشته باشد:
- چشم پزشکی به ویژه عمل لیزیک (Lasic Surgery)
- دندان‌پزشکی و کاشت دندان (Dental Transplant)
- پیوند اعضا (Organ transplant)
- توانبخشی (Rehabilitation and recuperation)
- اعمال جراحی قلب به ویژه بای‌پس شریان (Coronary By-pass surgery)
- اعمال جراحی جایگزینی مفاصل (زانو و غیره ) (Replacement Knee)
- اعمال جراحی آرایشی و پلاستیک (Cosmetic and plastic surgery)
- سلولهای بنیادی
- ناباروری
- تب جایگزین (Alternative medical)
- کنترل پزشکی (Checkup center)
- لاغری و تناسب اندام (Wellness & Dietology)
- درمانی تفریحی مانند فضاهای آب‌درمانی و تالاسو تراپی (Spa-Thalassotherapy-Hobby therapy)

معرفی ویژگی‌های دهکده سلامت درشهر فرودگاهی امام خمینی:
در دهكده سلامت خدمات پزشكي و بهداري در سطح بين‌المللي، و نيز اقامت‌گاه‌هايي استراحت‌گاهي/ با خدمات ويژه (Boutique)، جهت بيماران ايراني و بين‌المللي فراهم مي‌شود. دهكده سلامت داراي يك مركز سطح بالاي درماني و تسهيلات تندرستي (از قبيل سالن ورزشي و تندرستي و غذاهاي ويژه) است.

نمونه‌هاي اين كاربري/ كسب‌وكار عبارتند از:
- بيمارستان فوق تخصصي: بيمارستان و كلينيك‌هاي تخصصي، دي‌كلينيك، اورژانس،‌ مراكز تشخيص طبي (آزمايشگاه، راديولوژي، MRI و...)

- كلينيك‌هاي درماني: كلينيك‌ طب سنتي،‌كلينيك طب سالمندان،‌كلينيك‌ طب ورزشي،‌كلينيك رفتار درماني/ سلامت رفتاري،‌كلينيك تغذيه، رژيم‌درماني و مديريت وزن،‌كلينيك مراقبت‌هاي طبيعي/ روستايي (درمان‌هاي روستايي، لجن‌درماني، زالودرماني، گياه‌درماني، آب درماني و...)،‌كلينيك طب مكمل

- مراكز درماني و تمدد اعصاب: مركز هيپنوتيزم درماني،‌ مركز درمان اختلالات خواب،‌ مركز انرژي‌ درماني،‌ مركز كريستال ‌درماني،‌ مركز آب و حرارت ‌درماني،‌ مركز بازتاب‌‌شناسي،‌ مركز ماساژ موي سر (با متدهندي)،‌ مركز رنگ‌درماني،‌ مركز ريكي،‌ مركز پيلاتس،‌ مركز يوگا در آب،‌ مركز طب سوزني،‌ مركز تاي‌چي،‌ مركز چاك‌را درماني

- مركز تحقيقات و آموزش پزشكي و تجهيزات پزشكي: مركز آموزش‌هاي مجازي (كلاس‌ها و اتاق‌هاي عمل آموزشي)،‌ سالن‌هاي كنفرانس،‌ آزمايشگاه (مشترك)،‌كتابخانه تخصصي (الكترونيك/ عادي)

- مركز پردازش تجهيزات پزشكي و دارويي (گياهي و شيميايي): نمايشگاه دائمي توليدات دارويي (گياهي و شيميايي)،‌كارگاه‌هاي پردازش و بسته‌بندي و توليد دارو (واردات مواد اوليه و پردازش)، ‌انبارهاي نگهداري و توزيع دارو،‌كارگاه‌هاي مونتاژ اعضاي مصنوعي،‌مركز تخصصي توان‌بخشي،‌واحدهاي تخصصي بين‌المللي مهندسي پزشكي

- مراكز خدماتي- پشتيباني: دهکده سلامت به لحاظ موقعیت مکانی در جنوب شهر فرودگاهی امام خمینی واقع شده و برای آن یک قطعه زمین مسطح استفاده شده است و به لحاظ تیپولوژی کاربری زمین مشتمل بر مراکز درمانی است، که تراکم جمعیتی اطراف آن کم و مکانی ساکت و سطح بالاست تا خدمات کامل و منحصر به فردی را به بیماران ایرانی و غیرایرانی ارایه دهد.

دهکده سلامت به لحاظ تیپولوژی منطقه در منطقه آزاد تجاری به مساحت 94 هکتار واقع شده که دسترسی بی دردسر برای بازدیدکنندگان بین المللی را فراهم می کند . پیش بینی شده است جمعیت شاغلین 866 نفر(9 شغل در هر هکتار) و تعداد بازدیدکنندگان در سال 236/812 نفر می باشد.

برنامه پنجم توسعه ایران به ارتقا، تسهیلات بهداشتی به منظور جذب بیشتر بازدید کنندگان خارجی اشاره دارد و اندازه 130 هکتاری انتخاب شده، فرصت توسعه کافی در آینده را فراهم خواهد ساخت.

*زهرا قناد، کارشناس شهر فرودگاهی امام خمینی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرودگاهی 0 0

    این مواردی که این خانم محترم کارشناس فرمودند برای آب کردن ذل ما است درست است که عین حقیقت است اما اجرای آن بدلیل مغفول ماندن وضعیت شهر فرودگاهی، عدم تعیین تکلیف هیئت مدیره آن و طمع برخی طماعان به این سفره عظیم بکلی فراموش شده است ضمنا اضافه نمایم سالیان نه چندان دور سوله ای در زمین های مجری طرح فرودگاه امام وجود داشت که با حمایت برخی کارشناسان دلسوز امکانات یک بیمارستان صحرائی جهت سوانح و حوادثکشور در آن دپو گردید ولی حیف تو این سالها فقط حرف زدند و بس حالا هم که هنوز زمزمه می کنند چون البته آنچه به جائی نرسد حرف حق است