| کد خبر: 159286 |

◄ نگاه شماره جدید هفته‌نامه حمل‌ونقل به حادثه «سانچی»

وسعت حادثه آتش‌سوزی کشتی سانچی آنقدر دلخراش و هولناک بود که صفحات نخست همه نشریات کشور را به خود معطوف داشت؛ چه برسد به هفته‌نامه حمل‌ونقل که به فراخور رسالت و زمینه فعالیت خود، با شرح و بسطی تخصصی از زبان فعالان صنعت دریایی کشورمان ابعاد ماجرا را بررسی کرده و در کنار این، از زبان نخبگان سیاسی و هنری کشور، بیان عواطف‌گونه ماجرا را نیز از نظر گذرانده است.

تین نیوز

شماره 147 هفته‌نامه حمل‌ونقل، مصادف با حادثه دردناکی منتشر شد که احتمال آن در قرن 21 نمی‌رفت. موضوع اصلی این شماره هم به همین موضوع اختصاص یافته است.

به گزارش تین‌نیوز، «کشتی‌شکستگانیم» عنوان اصلی این شماره هفته‌نامه است که به حادثه دردناکِ انفجار آتش در کشتی نفتکش سانچی اشاره دارد.

سرمقاله این شماره به قلم یکی از فعالان سیاسی و صاحب‌نام کشورمان که سابقه تحصیل و کار در صنعت نفت را نیز در کارنامه خود دارد، نوشته شده است. لطف‌الله میثمی فعال ملی-مذهبی و اصلاح‌طلب کشور در این یادداشت، با گریزی بر  تجربیات دشوار خود از کار بر روی کشتی در سال‌های دور، تاثر خود از حادثه کشتی سانچی را ابراز کرده است.

یادداشت دیگر این شماره به قلم آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک کشورمان لوریس چکناواریان نوشته شده است. «سمفونی غم» عنوان یادداشت این هنرمند فرهیخته است که در همدردی با داغداران و درگذشتگان این کشتی نوشته شده است. چکناواریان با بیانی احساسی و با ظرافتی هنرمندانه و حساس، امید و آرزوهای حادثه‌دیدگان و آه و حسرت خانواده‌های آنها را مقابل دیدگان‌مان قرار داده و یادداشت خود را با امید به اینکه بتواند در همدردی با بازماندگان سانچی اثری را منتشر کند، در غالب پرسش‌های همیشگی مردم که چرا در کشور ما مرگ بازیچه شده است، به پایان برده است.

«سوگ مضاعف» عنوان یادداشتی از علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد و فعال سیاسی اصلاح‌طلب است. شکوری‌راد در بینشی جامعه‌شناسانه اثر این غم- که به وسعت ملتی‌است- را بر همبستگی مردم بسیار بزرگتر از ابعاد حادثه دیده است؛ و ساختن بنای یادبود که تسلای غم خانواده‌های قربانیان و نشانی بر غربت بی‌مزار و بی‌نشان جان‌باختگان دریانورد عزیز کشور باشد را شایسته آنها دیده است.

عبدالله ناصری یادداشت احساسی-تحلیلی و تاثیرگذار خود را با جمله‌ای از فرنان برودل شروع می‌کند که نقش منظره در تاریخ و بر ذهن و دل مردم را تاثیرگذار می‌داند و با گذر از این جمله، نقش منظره غم‌انگیز و تدریجی غرق شدن سانچی را در اذهان مردم فراموش‌ناشدنی می‌داند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین به تحلیل نقش رسانه ملی در همدردی با بازماندگان حادثه نفتکش می‌پردازد و آن را بسیار ضعیف می‌داند. گسست تفاهم، تعبیری است که به زعم ناصری از دل این اتفاق ناگوار بین رسانه ملی از یک سو و خانواده‌های قربانیان و مردم از سوی دیگر رخ داده است.

عناوین اصلی این شماره که شرح تخصصی مسائل حمل‌ونقل کشور را می‌توانید در آن بخوانید عبارتند از:

پیشنهاد افزایش 2200 درصدی بودجه مترو در صفحه5؛ ناهماهنگی ریلی بانک‌ها، دولت و بخش خصوصی در صفحه 7؛ کوچ زمستانه400 پرواز در صفحه9 و جزرومد هوایی در صفحه 12.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.