| کد خبر: 144779 |

◄ نگاهی به شماره جدید هفته‌نامه حمل‌ونقل

شماره 127 هفته‌نامه حمل‌ونقل در حالی منتشر شد که هم‌زمان اتفاقات مهمی نیز در این صنعت رخ داد. از انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران و پیامدهای گسترده‌ حاصل از این تغییرات تا اعلام مواضع وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن که همگی بر محتوای آنچه که با عنوان هفته‌نامه تخصصی حمل‌ونقل می‌خوانید موثر بوده است.

تین نیوز

شماره 127 هفته‌نامه حمل‌ونقل در حالی منتشر شد که هم‌زمان اتفاقات مهمی نیز در این صنعت رخ داد. از  انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران و پیامدهای گسترده‌ حاصل از این تغییرات تا اعلام مواضع وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن که همگی بر محتوای آنچه که با عنوان هفته‌نامه تخصصی حمل‌ونقل می‌خوانید موثر بوده است.

در سرمقاله شماره 127 هفته‌نامه حمل‌ونقل که به قلم سلیمان محمدی، سردبیر این هفته نامه نگاشته شده است، به شرایط متفاوت وزارت راه وشهرسازی در گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس اشاره و میزان تاثیر شبکه‌های اجتماعی و بخش خصوصی بر این موضوع نیز بررسی شده است.

سرمقاله که با تیتر «جنگ اول به از صلح آخر» منتشر شده، نویسنده به قدرت صنفی بخش خصوصی در این حوزه و لزوم شکل گیری ارتباط مثبت بین وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان تشکل ها تاکید کرده و مشارکت دادن تشکل ها در انتصابات پیش روی این وزارتخانه را ضروری خوانده است.

تیتر اصلی هفته‌نامه نیز به موضوع تعطیلی 245 مرکز رفاهی بین‌راهی در حمل‌ونقل جاده‌ای می‌پردازد. نویسنده با ذکر تاریخچه‌ای از تاریخ ایجاد این مراکز در زمان پهلوی اول، مطلب خود را شروع می‌کند و با عدم نظارت درست بر کار مجتمع‌های رفاهی به پایان می‌رساند.

عکس اصلی هفته‌نامه به پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی وفردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن اختصاص دارد که با یک تیتر کلی با عنوان «دوراهی تاریخی آخوندی»  منتشر شده که در این پرونده به موضوع اختلاف نظر روحانی و آخوندی درباره حل بحران مسکن پرداخته شده است.

حناچی در این باره موارد مهمی را درباره سیاست‌ها و اولویت‌های شهرسازی در دولت‌های قبلی و دولت دوازدهم، مطرح کرده است. در این گفت‌وگو درباره عملکرد ضعیف دولت دهم در زمینه مانیتورینگ حوزه مسکن و شهرسازی می‌خوانید. در بخشی از این گفت‌وگوی خواندنی آمده که شورای عالی شهرسازی در ابتدای دولت یازدهم با فروریختگی و درهم‌ریختگی غیرقابل وصفی روبه‌رو بوده است که در دولت یازدهم تلاش شده تا این نهاد با تدوین برنامه‌های علمی به جایگاه اصلی خود برگردد؛ دولت دوازدهم نیز ادامه‌دهنده پیگیری‌های قبلی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را به‌طور کامل بخوانید تا با ابعاد سیاست‌گذاری‌ها و اتفاق‌های افتاده از نزدیک آشنا شوید.

در گفت‌وگوی دیگری با فردین یزدانی به تحلیل وضعیت رونق مسکن تا یک سال آینده پرداخته شده که به‌علاوه مطلب بالا که ذکر آن رفت، چشم‌انداز وسیعی از وضعیت مسکن و شهرسازی ارائه خواهد داد.

در صفحات دیگر شماره 127 هفته‌نامه که با عناوین خبر؛ اقتصاد حمل‌ونقل؛ شهرسازی؛ حمل‌ونقل جاده‌ای؛ حمل‌ونقل ریلی؛ خودرو؛ حمل‌ونقل هوایی؛ حمل‌ونقل دریایی؛ شهری؛ بازار؛  و سه صفحه عمومی با عناوین گفت‌وگو، اینفوگرافی، اجتماعی و موضوعات عمومی منتشر شده است، مجموعه اخبار، گزارش‌ها، گفت‌وگوها، یادداشت‌ها و مقالات تخصصی‌ حوزه‌های تخصصی آمده است.

در صفحه دو با تیتر مهمی درباره آرای گم‌شده آخوندی آغاز می‌شود که در ادامه تجارب گذشته مجلس در این زمینه نیز عنوان می‌‌شود. اهم مطالب این صفحه، خبری مربوط به قدردانی جهانگیری از رای مجلس به وزرای پیشنهادی و خبری مربوط به معاون پارلمانی رییس‌جمهور با عنوان «برای کسب رای اعتماد بیش از 500 جلسه برگزار شد» است.

در صفحه سه در گفت‌وگویی تخصصی و گیرا با مدیرعامل شرکت حمل‌ونقلی راهور آریا به موضوع تبیین نرخ بهره‌وری در شاخص‌های حمل‌ونقل و طرق ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش پرداخته شده که با مقایسه کشورهای مختلف در این مورد و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذار خارجی به وارد کردن سرمایه خود به این بخش به پایان می‌رسد.

صفحه هفت که به حوزه ریلی احتصاص دارد، غیر از اخبار مهم این حوزه، در یادداشتی به موانع و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، به‌عنوان شیوه مطلوب حمل‌ونقل می‌پردارد که با تبیین پیش‌شرط‌های سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود و با طرح مساله درباره چگونگی افزایش میزان سرمایه‌گذاری در این بخش به پایان می‌رسد. ستون کناری صفحه نیز، یادداشتی است از معاون بازرسی و ارزیابی عملکرد شرکت رجا که از موانع سرمایه‌گذاری در بخش ریلی پرده برداشته است.

یادداشت اصلی صفحه خودرو، به چالش‌های حمایتی و دخالتی در بازار خودرو پرداخته است که در گزارشی جالب، شرایط این روزهای بازار خودرو را نیز از نظر گذرانده است.

صفحه هوایی به گفت‌وگویی اختصاص یافته که شیوه نوینی در حمل‌ونقل عمومی با عنوان ایر تاکسی یا تاکسی هوایی را معرفی می‌کند و در ستون کناری خود نیز با یادداشتی از یک کارشناس صنعت هوایی شهر  فرودگاهی امام در گذر تاریخ را معرفی می‌کند.

 صفحه دریایی، در خوانشی تخصصی به ضعف و قوت‌های مساله حضور هندی‌ها در چابهار پرداخته و مساله را از نقطه شروع خود، یعنی بحث و جدال بر سر حضور هندی‌ها در این بندر تا سرانجام آن یعنی مرحله ثبت قراردادها تحلیل کرده است. در ستون کناری این صفحه یادداشتی از یک فعال بخش خصوصی در زمینه دریایی چاپ شده که شما را به خواندن آن نیز دعوت می‌کنیم.

صفحه یازده بخش شهری هفته‌نامه است که در گزارش مفصلی به تشریح میراث ترافیکی پایتخت برای شهردار جدید پرداخته است و در ستون کناری خود نیز محمد علیخانی عضو شورای پنجم شهر تهران یادداشتی درباره گام‌های شورا برای کاهش مشکلات شهری به رشته تحریر درآورده است.

هفته‌نامه حمل‌و‌نقل در هر شماره، یک  اینفوگرافی نیز دارد که این شماره در طرحی جالب، به میزان جرایم رانندگی  برای سرعت غیرمجاز در دنیا پرداخته شده است. 

صفحه 15که به مباحث اجتماعی می پردازد در مطلب اصلی خود تجربه و روش‌های متفاوت کشورهای مختلف در کاهش آلودگی هوا را به تصویر کشیده است و با تجربه ای از شهر تهران مطلب خود را پایان داده است. 

 صفحه آخر نیز به رسم مالوف و عادت مانوس همه نشریات، به موضوعات عمومی‌تری همچون طنز، کارتون، شعر، یادداشت‌های کوتاه و عمومی، جدول و... رسیده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.