در مراسم معارفه سرپرست جدید هما مطرح شد:
انتقاد آخوندی از روند خصوصیسازی
چند روز پس از حکم جدید وزیر راه و شهرسازی برای فرزانه شرفبافی در سرپرستی شرکت هواپیمایی ایران ایر، مراسم تودیع و معارفه مدیران هما رسما برگزار شد تا ریاست هشت ساله پرورش بر ایران ایر به پایان برسد.
پردهبرداری از ۸ سال پایداری هما در زمان تحریم/ برای تأمین سوخت در فرودگاه ثالث ۴۵۰۰ نشست و برخاست اضافه انجام دادیم. در مراسم تودیع مدیرعامل ۸ ساله هما، پرورش به عنوان اصلیترین سخنران در فرصت یک ساعتهای که در اختیار داشت به ارائه گزارشی از وضعیت سالهای گذشته در این نهاد پرداخت و البته از افقهای روشن ایرانایر در سالهای آینده صحبت کرد.
مدیرعامل سابق ایرانایر با بیان اینکه بسیاری از فرودگاهها در سالهای سخت تحریم، فروش سوخت به این شرکت هواپیمایی را متوقف کرده بودند، تأکید کرد: ما برای معامله با معدود فرودگاههای باقی مانده مجبور بودیم که پول نقد جابهجا کنیم و این در حالی بود که بانک مرکزی در سالهای قبل توان تهیه یورو نداشت و ایرانایر برای هر یک از برنامههای خود باید پول نقد از محلهای متفاوت تهیه میکرد تا بتواند پروازهای خود به مقاصد اروپایی را ادامه دهد.
پرورش درباره وضعیتی که وی ایرانایر را هشت سال قبل در آن تحویل گرفت، اظهار کرد: به محض ورود ما به ایرانایر، مشکلات و محدودیتها نیز آغاز شد. چند هفته پس از آغاز به کار بنده در هما در اکتبر ۲۰۰۹ نامهای برای ایران ایر آمد که در آن مدیرعامل آژانس هوایی اروپایی گفته بود که بازرسهایی برای ارزیابی وضعیت ایرانایر خواهند فرستاد و به دنبال آن هستند که پروازهای این شرکت را به اروپا محدود کنند.
در این زمان آنها ایرانایر را شخم میزدند و حتی از کوچکترین مسائل هم ایراد میگرفتند. وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ بانک مرکزی حتی یک دلار پول برای ایرانایر جابهجا نکرد، توضیح داد: در طول تمام این سالها ایران ایر تلاش میکرد با مدیریت بخشهای مختلف خود را سر پا نگه دارد.
حتی مسئولیت جابهجایی پولهایی که به دست میآوردیم نیز با خودمان بود و بارها گفته بودیم که اگر مشکلی پیش بیاید، شخصا مدیرعامل ایرانایر باید پاسخگو باشد. در این مدت ما مجبور بودیم برای جابهجایی تنها یک قطعه کوچک هواپیماهای پهنپیکر خود را به پرواز وا داریم که این مسئله هزینههای بسیار بالایی را به شرکت تحمیل کرد.
وی با اشاره به تغییر شرایط از زمان آغاز به کار دولت یازدهم تصریح کرد: همزمان با شروع مذاکرات هستهای، دکتر آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) بنده را به عنوان نماینده این بخش در مذاکرات معرفی کردند تا در کنار دکتر ظریف (وزیر امور خارجه) و دیگر مسئولان بخش کوچکی از کار را در این حوزه پیگیری کنیم.
پس از برجام نیز دو سال کار شبانه روزی در تمام روزهای سال صورت گرفت تا به قراردادهایی نهایی برسیم. تنها حجم یکی از قراردادهای ما ۹۰۰ صفحه است و این گستردگی کار در طول ماههای گذشته را نشان میدهد.
پرورش در پایان صبحتهای خود خاطرنشان کرد: ایران ایر در طول این سالها مجبور شده هواپیماهایی را بفروشد که دیگر ادامه پرواز آنها اقتصادی نبوده است. زمینهایی را بفروشد که هزینهکرد آن به آشیانهها و ساخت امکانات جدید منجر شده است و بیش از ۳۸۵۰ میلیارد تومان حقوق ماهیانه بدهد که حق تمام نیروهای این بخش بوده است. با وجود تمام این مشکلات امروز ایرانایر تحولات خود را با ورود هواپیماهای جدید آغاز کرده و امیدواریم در دوره مدیریت تازه این مجموعه اتفافات مثبت آغاز شده ادامه پیدا کند.
استفاده از امکانات جدید پروازی حق مردم است
در ادامه نوبت به شرفبافی، سرپرست جدید ایران ایر رسید تا با تشکر از آنچه در طول سال های گذشته برای این سازمان اجرایی شده است به برنامه های کلانی اشاره کند که می تواند در طول سال های آینده هما را متفاوت کند.
سرپرست جدید ایران ایر گفت: مجموعه هما در طولهای سالهای طولانی گذشته با وجود تمام مشکلات و دغدغهها به حیات خود ادامه داده و توانسته نام این ایرلاین را زنده نگه دارد اما به منظور بهبود سبک خدمات و جایگاه این شرکت باید برنامهریزی های گستردهای صورت گیرد که بسیاری از آنها آغاز شده است.
وی با اشاره به حق مردم ایران در استفاده از بهروزترین امکانات و استانداردترین پروازها تاکید کرد: ما در ایران ایر به دنبال آن خواهیم بود که با حفظ حقوق شهروندی پروازهایی را متناسب با شأن ملت ایران ارائه کنیم. در کنار آن ایرانایر پرواز در مناطق محروم و فرودگاههای کوچک را نیز دنبال میکند تا تمام مردم از نعمت پروازهای استاندارد بهرهمند شوند.
انتقاد از فرآیند خصوصیسازی در ایران
وزیر راه و شهرسازی به عنوان دیگر سخنران این برنامه به بخشی از مشکلات به وجود آمده در اقتصاد ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ایران ایر جزئی از این فرایند اشتباه بود، به اهمیت کاری اشاره کرد که در طول سال های گذشته در این مجموعه اتفاق افتاده است.
عباس آخوندی با بیان اینکه تصمیمگیریهای غلط در فرآیند خصوصیسازی جفایی بزرگ به اقتصاد و مردم ایران بود، تصریح کرد: ما به هیچ عنوان بهدنبال مخالفت با خصوصیسازی نیستیم. حتی بنده خود در فرآیند پیشنویس قانون خصوصیسازی کشور نقشی جدی داشتهام اما مسئلهای که باید روی آن تاکید داشت بحث ارزیابی های جدی و ساختاری و تضمین آینده هر یک از بنگاههای اقتصادی است که در برنامه واگذاری قرار میگیرند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف جهان در گسترش خصوصیسازی اقتصادی خود بیان کرد: هر یک از کشورهای توسعهیافته پس از آنکه تکلیف بنگاههای اقتصادی خود را از نظر بازسازی ساختاری و تضمین کیفیت مشخص کردهاند، اقدام به واگذاری را کلید زده و ادامه دادند.
این در حالی است که در کشور ما بسیاری از بزرگترین نهادهای اقتصادی مانند شرکت مخابرات، فولاد، پتروشیمی و صنایع هوایی و دریایی بدون کمترین پشتوانه و در کوتاهترین زمان واگذار شده اند که این امر باعث شد ثروت ۱۰۰ میلیارد دلاری مردم ایران بدون هیچ فکر و تضمینی واگذار شود.
با حکم جدید وزیر راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی فعلا به عنوان سرپرست ایران ایر را اداره می کند تا با طی شدن مراحل لازم به صورت رسمی به عنوان مدیرعامل جدید این مجموعه کارش را آغاز کند. فرهاد پرورش نیز پس از پایان دوره هشت ساله اش در هما، به عنوان نماینده رسمی ایران در ایکائو کار خود را در کانادا پیگیری خواهد کرد.
بازتاب جهانی انتخاب یک بانو به عنوان سرپرست بزرگترین ایرلاین ایران
پایگاه آمریکایی فوربس نوشت: اولین زن ایرانی این هفته رسما مدیریت شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران ایر را بر عهده گرفت. فرزانه شرفبافی، با حکم وزیر راه و شهرسازی ایران، جایگزین فرهاد پرورش شده است. پرورش به سمت نماینده ایران در سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) منصوب شده است.
خانم شرفبافی ۴۴ ساله که بر اساس گزارشها اولین زن ایران است که دکترای هوا فضا دارد، در مقطعی حساس سرپرستی شرکت ایران ایر با عهده دار می شود. شرکت ایران ایر بعد از سال ها تحریم و استفاده از هواپیماهای با عمر بالا در حال بازسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود است.
از زمان اجرایی شدن برجام در ژانویه ۲۰۱۶، این ایرلاین ایرانی ۲۲۰ هواپیمای جدید از شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای. تی. آر به ارزش میلیاردها دلار سفارش داده است. برخی از این هواپیماهای جدید وارد ناوگان حمل و نقل هوایی ایران ایر شده اند، اما تحویل عمده این هواپیماها مدتی زمان خواهد برد.
از جمله اولویتهای وی، بازسازی ساختار شرکت ایران ایر برای افزایش قدرت رقابت آن با رقبای داخلی و منطقهای است. وی همچنین بهبود سابقه ایمنی ایران ایر و ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر برای زنان را از اولویت های دیگر خود خوانده است.
شرف بافی اولین مدیرعامل یک ایرلاین خاورمیانه ای نیست. قبلا خانم قاعده عبدالعاطف، مدیریت شرکت هواپیمایی ملی سوریه را بر عهده داشته و خانم راشا الرومی، تا آوریل سال جاری یعنی قبل از تقدیم استعفای خود، مدیر شرکت کویت ایرویز (شرکت حامل پرچم کویت)بوده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.