| کد خبر: 160337 |

یک فعال بخش ترانزیت مطرح کرد:

◄ پیشنهاد گشایش گذرگاه جدید مرزی برای توسعه ترانزیت ایران و ترکیه

به مسئولان پیشنهاد می‌شود نسبت به گشایش گذرگاه مرزی جدیدی در منطقه بورآلان ( گوشه ) در منتهی علیه مرز ایران و ترکیه جائی که چهار کشور ایران ترکیه ارمنستان و جمهوری نخجوان به هم می‌رسند، در مجاورت مرز زمینی موجود و فعال ترکیه با جمهوری نخجوان که قبلا هم بین ایران و ترکیه در مورد آن توافق شده است، اقدام کنند.

تین نیوز

آن‌چنان که مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای گفته است تسهیل ورود ناوگان دو کشور ایران و ترکیه به خاک یکدیگر موضوعی مهم برای دو کشور بوده و تهران - آنکارا می‌توانند روابط حمل‌‌و‌نقل بین‌المللی و ترانزیت خود را توسعه دهند.

به گزارش تین‌نیوز،  رضا نفیسی در کمیسیون مشترک حمل ‌و نقل بین‌الملل جاده‌ای بین ایران و ترکیه که روز سه شنبه 12 دی‌ماه امسال در تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: ایران و ترکیه سه مرز مشترک برای عبور و مرور دارند و برای ارتقای سطح روابط و تسهیل در عبور و مرور ناوگان‌های دو طرف پیشنهاد شد تا هر سه ماه یک‌بار کمیسیون مشترک در این سه مرز تشکیل شود.

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل‌ ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای ایران خواستار توسعه روابط با ترکیه بوده و تسهیل ورود و خروج ناوگان دو کشور به خاک ایران و ترکیه ضروری است تا این ناوگان به راحتی در خاک دو کشور تردد کنند.

در این زمینه یکی از کاربران تین‌نیوز که خود را محمدکاظم نیمه‌فروش و فعال بخش ترانزیت معرفی کرده، در پیامی در بخش نظرات کاربران این شبکه خبری،  نوشته است: از میان سه مرز زمینی بین ایران و ترکیه تنها مرز بازرگان است که مورد استفاده ناوگان حمل‌و‌نقل ایرانی قرار دارد و دو مرز دیگر رازی و سرو برای عبور ناوگان ترانزیتی ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چرا که این دو مرز، راه دسترسی مناسبی ندارند و کامیون‌ها برای تردد در هر دو سوی مرز به گردنه‌های کولاک‌گیر و سخت گذر برخورد می‌کنند.

وی افزود: همچنین این دو مرز از مسیر اصلی تردد ناوگان ترانزیتی ایران دور بوده و از همه مهمتر راه‌های منتهی به این دو مرز در هر دو سویشان از مناطقی گذر می‌کنند که بسیار خطرناک و ناامن هستند و فعالیت گروه‌های تروریستی در این مناطق بسیار شدید است و هر از چندگاهی به صورت تیراندازی به سمت خودروهای عبوری یا به آتش کشیدن کامیون‌ها و محمولاتشان نمود پیدا می‌کند.

این کاربر تین‌نیوز با بیان این‌که رانندگانی که به دلیل تردد از این مسیرها، دچار خسارت شده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند به حق و حقوقشان برسند، خاطرنشان کرد: بر این اساس رانندگان از این مسیرها برای تردد استفاده نمی‌کنند و این امر موجب شده فشار کاری فقط بر روی مرز بازرگان باشد که تشکیل صف‌های طولانی در دو سوی مرز را به دنبال داشته است.

وی افزود: این در حالی است که مرز بازرگان هم از امنیت کامل به خصوص در سمت ترکیه برخوردار نیست بنابراین به مسئولان پیشنهاد می‌شود نسبت به گشایش گذرگاه مرزی جدیدی در منطقه بورآلان ( گوشه) در منتهی علیه مرز ایران و ترکیه جائی که چهار کشور ایران ترکیه ارمنستان و جمهوری نخجوان به هم می‌رسند، در مجاورت مرز زمینی موجود و فعال ترکیه با جمهوری نخجوان که قبلا هم بین ایران و ترکیه در مورد آن توافق شده است، اقدام کنند.

این کاربر اظهار کرد: در این‌صورت بخش زیادی از عبور و مرور کامیون‌های ترانزیتی ایران به این مرز جدید جذب خواهد شد چرا که هم مقداری از مناطق ناامن در داخل خاک ترکیه دورتر است و هم مسیر عبوری این مرز جدید در داخل خاک ترکیه از مسیر فعلی سهل گذرتر است چرا که با عبور از شهر بزرگ ایغدیر در ادامه در حاشیه رود ارس تا شهر خراسان در نزدیکی ارضروم امتداد می‌یابد و در این نقطه به مسیر فعلی تردد ناوگان ایرانی متصل می‌شود که مسیری تقریبا بدون گردنه سخت گذر است.

به گفته وی این کار هم کاهش مصرف سوخت و ایمنی بیشتری به دنبال خواهد داشت و هم چندین گردنه خطرناک و سخت گذر و برف و کولاک گیر مابین مرز فعلی بازرگان تا شهر ارضروم از جمله گردنه‌های ایپک داغی و ساچ داغی و طاهر هم حذف خواهند شد و صف‌های مرز بازرگان و مشکلات حاصل از آن و معطلی ناوگان هر دو کشور حذف می‌شوند.

این کاربر تین‌نیوز خاطرنشان کرد: نکته مهم در مورد بهره‌برداری سریع از این مرز جدید آن است که نیاز به هزینه زیاد برای احداث راه دسترسی نیست و در هر دو سوی مرز راه دسترسی موجود و آماده استفاده است و بنابراین در کمترین زمان ممکن امکان فعال کردن این مرز جدید وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    این مسیری که کاربر گفته بیشتر از مناطق شیعه نشین و علوی و ترکهای علوی میگذرد همان ایغدیر میباشد. من هم بنظرم ترانزیت ما ایمن شود . و نباید محل گروکشی نزاع ها و گروه ها قومی در کشورهای دیگر قرار گیرد. اما خود ترکها بیشترین تحقیق در مورد مرز ها کردند .چرا بازرگان انتخاب شد. یعلت این بود ما باید ببینیم امنیت فقط طرف ترکیه نیست بلکه امنیت داخل جغرافیا ایران هم مهم بوده. انها به این نتیجه رسیدن بازرگان بعلت بافت ان امنیتش بیشتر است ترکان انجا اهل نزاع نیستند. موضوع قومی نباید کرد. اما قبول کنیم تنها مرزهای امن ما با مناطق ترک نشین و ارمنی هست . جدای نزاع قومی انها باهم اما ما شاهد تعرض نیستیم . امید که روزی کفتگو بین اقوام صورت بگیرد گفتگوی فرهنگی جایگزین سلاح شود .منافع ما در دوستی با همدیگر هست.
    اما بواقع یک اعتراف میکنم امروز میفهمم چرا میگویند قرارداد ننگین ترکمنچای !! همیشه فکر میکردم چرا ما پاکستان افغانستان عراق ازدست دادیم ننگین نشد؟ اما سه کشور کوچک ارمنستان آذربایجان گرجستان که خیلی مساحت کوچکی دارند ننگین شد؟ امروز فهمیدم ایرانی ترین ،صلحجو ترین ،اباد ترین ،حاصلخیز ترین ،ادبی ترین و بیشترین شهرها ازدست دادیم . تفلیس برویم فرهنگ رانندگیشان انسان متعجب میکند. باکو برویم این فرهنگی بودن ذوق موسیقی انها ادم را وجد می اورد. ارمنستان میرویم ذوق استقلال ارزش های سنت ها انها تحسین بر می انگیزد. امید ایرانی اباد. بنظر بنده ایجاد گفتمان بین اقوام ما باید اول ایجاد کنیم زمانیکه فرهنگ ما به اندازه ای رشد کند که بتوانیم مثل اروپا ، با گفتگو تعارضات برطرف و منافع مشترک الویت داد دیگر موضوع جابجایی مرزها بی معنی خواهد شد. این یک نیاز دوطرفه است. همگان باید به این بینش یک روز برسیم.