| کد خبر: 136996 |

«سرآمد» سی‌وهفتم منتشر شد

تین نیوز

سی و هفتمین شماره ماهنامه «سرآمد» که ویژه تیرماه 1396 منتشر شده است، به اهمیت بهره مندی از فرصت های موجود و پرهیز از افتادن در دام حاشیه، توجه ویژه دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهارراه حوادث یا بزنگاه؟ فرقی ندارد. ما هر دو موقعیت را خوب می شناسیم. سالهاست. قرن هاست. حالا همه چیز مهیاست. یا درست است که بگویم مهیاتر است. تجربه کافی داریم. نیروی انسانی ارزشمند داریم. نخبگان کهنه کار و سرآمدان جویای نام داریم. آسمان و زمینی داریم که صاحب «قدر» است و منزلت. پیشرفت شتابان علمی و فناوری، طبق آمار سازمان های بین المللی، همچنان برقرار است. حاشیه هم داریم. وقت آن نیست که حاشیه را به حاشیه بفرستیم؟ سی و هفتمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» این روزها منتشر شده است و علاوه بر ارائه مطالب گوناگون در حوزه های علمی، فناوری، نخبگان و سرآمدان؛ تاکیدی ویژه بر پرداختن به کارهای اساسی کشور دارد.

امان از فرصت سوزی

پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» در شماره ویژه تیرماه 1396 این ماهنامه، در مذمت پرداختن به بحث غیرضروری و بازماندن از کارهای اساسی کشور، سرمقاله اش نوشته است. او در بخشی از این مطلب آورده است: «بحث انرژی و آب و محیط زیست و رشد علمی چیزهایی هستند که نمی توانیم دست روی دست بگذاری تا رقیبان منطقه ای برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت خود را بی ملاحظه ما به اجرا در بیاورند. لازم است قدرتمند و پررنگ در مناسبات منطقه ای و بین المللی وارد شویم اما ضعف و فتور داخلی مانع از حضور قدرتمند ما در عرصه های خارجی است. این ضعف و فتور چیزی نیست جز تداوم دعوای سیاسی در جایی که هیچ ضرورتی ندارد. واقع اش این است که اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان با منطق و همدلی جلو می رود...»

 

مشق پژوهش

تولید مقاله، از آن دست موضوعاتی است که نه می شود از خیرش گذشت و نسبت به آن بی تفاوت بود، و نه به همین راحتی می شود درباره اش حرف زد. از آن موضوعاتی است که حاشیه ساز است. یکی از برگزیدگان جایزه ملی علامه طباطبایی از راهکارهای حل معضل بیکاری دانشگاهیان با «سرآمد» به گفت وگو نشسته و و همچنین گفته است: «تولید مقاله در ایران مشق پژوهش است». دکتر احمد شعبانی معتقد است: «خام فروشی این است که برای هر کدام از فارغ التحصیل های شاخص، یک میلیون دلار هزینه می شود و وقتی زمان باردهی اش می رسد، می رود آن طرف آب. اگر اسم این اتفاق مفت فروشی نباشد، پس چیست؟» این استاد دانشگاه، در گفت وگو مفصل خود نکته های زیادی را مطرح کرده است که پیشنهاد می کنیم خواندن اش را از دست ندهیم.

 

کارآفرینی در شهرهای کوچک

اما در بخش گفت وگو با کارآفرینان جوان و فعال کشور، فرزاد خوان یغما مدیرعامل یک استارت آپ فعال، از تجربه هایش گفته و تلاش هایش برای نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی فناورانه در شهرهای کوچک را شرح داده است. او می گوید: «ما به شکل خودجوش، نهادهای داوطلبانه ای شکل داده ایم و در تلاشیم که این فرهنگ را توسعه دهیم و نهادهای مرتبط نیز در کنار ما قرار بگیرند تا این تلاش ها به آینده بهتری برای منطقه کشور منجر شود.

بیش از وام

یافتن بازار مناسب و فروش محصولات تولیدشده دانش بنیانی، دغدغه ای است که روز و شب کارآفرینان را تسخیر کرده است. حمزه محمدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در کشور، با محوریت همین موضوع با «سرآمد» گپ زده است. این کارآفرین علاوه بر دغدغه یافتن بازار، نگرانی دیگری هم دارد. او می گوید: «وقتی دنبال نیروی مناسب هستم، آن را پیدا نمی کنم و به این فکر می کنم که واقعا نیروی متخصص کجاست. پیدا کردن نیرویی که کارایی مناسب داشته باشد، بسیار سخت است. بیکاری زیاد است اما نیروی مناسب بازار کار زیاد نیست. خب، این بر می گردد به مشکلات فرهنگی که دانشجویان فکر می کنند فقط باید درس بخوانند. تازه اگر هم بخوانند. این اصلا ربطی به دانش بنیان بودن یا نبودن شرکت ها ندارد.»

بزرگترین مشکل

ورود گستاخانه ماشین به عرصه لطیف هنر هزاران ساله فرش، نتوانسته است هنوز هم به ساحت ارزشمند آن، خدشه وارد کند. هنوز هم فرش باقی، قدر و منزلت دارد و در کشور ما، نگاه دانش بنیان بر تفکر ماشینی ارجحیت دارد. الناز درخشی نژاد مدیرعامل شرکت دانش بنیانی که در حوزه فرش  فعالیت دارد، در «سرآمد» سی و هفتم، بزرگ ترین مشکل حوزه کاری اش را همان بازارسازی می داند. او که خارج از پایتخت فعالیت می کند، در این گفت وگو بیان کرده است: مشکلی که شرکت های شهرستانی با آن درگیر هستند، مساله بازار است. اگر ما بخواهیم از شهرستان اقدام به فروش محصول مان کنیم، بازار به سختی به ما اعتماد می کند اما اگر مرجع فرش مان تهران باشد، فروش تضمین شده است. به همین خاطر نیز با یک شرکت بازاریابی در تهران صحبت کرده ایم که آنها کار فروش را انجام دهند، چون شرکت های شهرستانی در همان ابتدای امر نیز یک پله پایین تر از تهرانی ها هستند و کمتر دیده می شوند.»

علاوه بر این مطالب، ماهنامه شماره سی و هفتم «سرآمد» یادداشت ها، گفت وگو و گزارش های مفصل و متنوعی دارد که همچون گذشته، با داشتن نرم افزار کدخوان بر روی موبایل های هوشمندتان، می توانید علاوه بر متن، از عکس ها، صداها و فیلم های تعبیه شده در آن نیز لذت ببرید.

سی و هفتمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی و تحلیلی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، ویژه تیرماه 1396 و در 132 صفحه، منتشر شده است.

 

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.