| کد خبر: 149873 |

هفته بحرانی بازار طلا؟

اونس در حالی با بازدهی هفتگی منفی روبه‌رو شد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هفته پیش رو نیز برای بازار طلا جذاب نباشد

تین نیوز

 اونس در حالی با بازدهی هفتگی منفی روبه‌رو شد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هفته پیش رو نیز برای بازار طلا جذاب نباشد. معامله‌گران و تحلیلگران انتظار دارند برآیند اثر عوامل مختلف بر قیمت فلز زرد، به‌صورت کاهش قیمت طلا در هفته پیش‌رو بروز کند. استمرار سیگنال‌های تقویت‌کننده شاخص دلار، وضع نامطلوب فلزات در بازار سهام و بازگشت چین به معاملات جهانی پس از سپری شدن تعطیلات روز ملی را می‌توان عواملی دانست که انتظارات را نسبت به صعود قیمت فلز زرد در هفته پیش‌رو بدبین کرده است. تا جایی که بلومبرگ در پیش‌بینی روند قیمت طلا در روزهای پیش‌رو از فرا رسیدن هفته‌ای بحرانی خبر داده است.

 

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بدترین هفته سال در کمین اونس طلا نشسته است، هفته‌ای که  بلومبرگ آن را برای اونس بحرانی پیش‌بینی کرده است. طلا که در هفته‌های گذشته زیر فشار شدید دلار کمر خم کرده بود، به‌نظر  می‌رسد همچنان توان قد علم کردن مقابل این شاخص را در رالی هفته پیش‌رو نخواهد داشت. در شرایطی که بحران کره‌شمالی بار دیگر به صدر اخبار موثر بر بازار‌های جهانی بازگشت تا شاخص دلار را دستخوش تغییر کند، اما بازار هنوز هم به اسکناس سبز آمریکایی خوش‌بین مانده است، اتفاقی که می‌تواند طلا را تحت‌فشار سنگین نگه دارد.

طلا لب پرتگاه

با اینکه پیش‌بینی‌ها از کاهش ارزش اونس فلز زرد خبر می‌دادند، طلا روز آخر هفته خود را با صعود آغاز کرد. البته کارشناسان ادامه این افزایش را بعید می‌دانند.  بنا به اظهارات تحلیلگران، طلا به دروازه بدترین هفته سال‌جاری میلادی نزدیک خواهد شد. بلومبرگ در گزارش روز شنبه خود، هفته آینده را هفته‌ای بحرانی برای اونس طلا تلقی کرد. فلز زرد با اینکه روز جمعه روند افزایشی خود را آغاز کرد و تا آخر وقت این روزبیش از ۸ دلار افزایش قیمت داشت، اما نتوانست کاهش هفتگی خود را جبران کند. طلا هفته گذشته منفی۳ دهم درصد از ارزش خود را از دست داد. پس از انتشار گزارش اولیه اشتغال آمریکا که کاهش ۳۳ هزار شغل در بخش غیر‌کشاورزی را نشان می‌داد، طلا با شیب زیادی اوج گرفت. پس از آن اخبار مثبتی درخصوص اشتغال در آمریکا منتشر شدند که اثر کاهش اشتغال در بخش غیر‌کشاورزی را خنثی کردند و شیب منفی طلا رقم خورد. با گذشت ۵ ساعت از انتشار گزارش اشتغال، دیدگاه بازارهای جهانی منطقی‌تر و رشد شاخص دلار متوقف شد. توقف شاخص دلار همزمان با افت شدید پوند استرلینگ و رشد یورو، راه را برای تقویت اونس طلا هموار کرد.طلا  در بازار روز جمعه با قیمت ۱۲۶۸ دلار باز شد و  در نهایت با قیمت ۱۲۷۶ دلار به کار خود پایان داد. پیش‌بینی‌های هفته گذشته کارشناسان وال‌استریت و خرده‌فروشان مین‌استریت که با نظرسنجی هفتگی کیتکو منتشر شدند، در مجموع پیش‌بینی دقیقی از روند هفتگی ارائه نداده بودند. کارشناسان وال‌استریت با اکثریت ۵۴ درصدی افزایش ارزش فلز زرد را پیش‌بینی کرده بودند که به کل غلط از آب درآمد. خرده‌فروشان مین‌استریت اما پیش‌بینی بهتری داشتند و تنها ۳۲ درصد از آنان رای به افزایش ارزش اونس طلا داده بودند.

  موشک به سود یورو

نرخ برابری یورو به دلار در بازار روز جمعه در عدد ۱۷۱/ ۱ باز شده بود و در ادامه این روز در عدد ۱۷۳/ ۱ بسته شد. کارشناسان بازار ارز دلیل افزایش این نرخ را انتشار خبر آزمایش موشکی کره‌شمالی می‌دانند. احتمال انجام این آزمایش که در صورت موفقیت، توان کره‌شمالی برای مورد هدف قرار دادن سواحل غربی آمریکا را تضمین می‌کند، بازار جهانی ارز را با تغییر مواجه کرد. تهدید بالقوه‌ای که این آزمایش موشکی برای آمریکا به‌دنبال دارد، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به احتیاط واداشت. این احتیاط دلار را کاهشی و یورو را کمی تقویت کرد. گزارش‌های مثبت اقتصادی مربوط به آلمان و فرانسه نیز از عوامل تقویت محدود یورو هستند. با نگاه به نتایج گزارش‌ ماهانه صنعت آلمان، تقاضای سفارش‌های صنعتی در این کشور افزایش ۶/ ۳ درصدی را تجربه کرد. ۷/ ۲ درصد از تغییر در این سفارش‌ها مربوط به سفارش‌های داخلی و ۳/ ۴ درصد از تغییر آنها مربوط به سفارش‌های خارجی‌اند. داده‌های صنعتی فرانسه در ماه سپتامبر، به افزایش رشد اقتصادی این کشور قوت بخشیدند. در کنار این گزارش‌ها، داده‌های اقتصادی منفی انگلستان، پوند را به‌شدت تضعیف کردند تا یورو یکی از رقیبان خود را پشت‌سر بگذارد.

 

 

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.