| کد خبر: 120443 |

◄ «خان» هم رفت؛ خان هوافضا هم رفت!

تین‌نیوز| عباس خاراباف: افتخار شاگردی علی‌محمد خان‌محمدی هزاوه را یک‌سال از نزدیک و چندسال دورادور در زمینه‌های مختلف داشتم. درست نوشتن را از او آموختم. چون قلمی نداشتم؛ قلمم را او می‌تراشید.

دوستان نزدیکش او را «خان» صدا می‌زدند. خان بود. خان هوایی؛ خان هوافضا! استاد سخن بود و نگارش. بسیاری از متون رسمی و غیررسمی سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی هوافضا از هما گرفته تا سازمان صنایع هوایی و اتحادیه صنایع هوایی و فضایی را او نوشت یا اصلاح کرد. 

شبانه‌روز کار می‌کرد؛ ندیده بودم خسته باشد. صبح‌ها زودتر از همه می‌آمد و شب‌ها دیرتر از همه می‌رفت. من تصور می‌کردم در محل کار می‌خوابد.

معلم و کارآفرین بود. هرچه تجربه داشت و می‌دانست آموزش می‌داد! زندگی را هم! در حوزه نشر و نگارش علمی هم قلم‌های قدرتمندی تربیت کرد.

نوآور و خلاق بود. در روزگاری که مجله علمی آن چنانی به ویژه در زمینه هوافضا نداشتیم؛ ماهنامه صنایع هوایی را راه انداخت. ماهنامه‌ای که همه را عاشق این صنعت کرد. مگر می‌شود صنایع هوایی آن روزها را به خاطر نیاورد. 

خان انتشارات و مجلات بود. اولین و جامع‌ترین دیکشنری هوافضا را تالیف کرد؛ کتاب‌های دیگری هم نوشت. کتاب‌هایی که روی میز بسیاری از مهندسان است. 

باهوش، باتجربه و دنیا دیده بود. همیشه برای هر چالش عجیبی ایده‌های خلاقانه داشت. مشکلات را خیلی خلاقانه و با تجربه خاص خودش حل می‌کرد. نه فقط مشکلات خودش را! از مشکلات بزرگ و کوچک دوستان گرفته، تا مشکلات صنایع و سازمان‌ها. از هما گرفته تا سازمان صنایع هوایی و اتحادیه. همه را. 

بغض دارم؛ ناراحتم؛ نمی‌توانم بیشتر بنویسم. خودم را مقصر می‌دانم بر درد و رنج‌هایی که او کشید. و افسوس بر درد و رنج‌هایی که ما در فقدانش می‌کشیم و خواهیم کشید. از بی‌وفایی و فراموشکاری. از اختلافات ظاهری باقی خان‌های هوافضایی؛ گرچه خان فقط یکی بود. از دل‌هایی که به هم نزدیک است و زبان‌هایی که همدیگر را آزار می‌دهند. وای بر این غرور و افسوس از گرفتاری. حواسمان نبود! حواسمان به خان نبود.
کارشناس هوافضا*

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.