| کد خبر: 162421 |

معاینه‌فنی و اخلاق حرفه‌ای در 20:30

عباس مجیدی نژاد*:یکی از پدیده مذمومی به وجود آمده در طی چند سال اخیر روند دوری از اخلاق حرفه‌ای در جامعه ما بوده است.البته ریشه‌یابی و علت‌های آن فرصت دیگری می‌طلبد و خارج از مقاله حاضر است.

تین نیوز

عباس مجیدی‌نژاد*:یکی از پدیده‌های مذمومی که در چند سال اخیر به وجود آمده، روند دوری از اخلاق حرفه‌ای در جامعه ما بوده است.البته ریشه‌یابی و علت‌های آن فرصت دیگری می‌طلبد و خارج از مقاله حاضر است.

اما باکمال تأسف این مناسبات حاکم شده باعث آن شده که فضای رسانه را نیز در برگرفته و آن را مسموم کرده و شوک‌های هیجانی را در زمینهٔ‌های مختلف در جامعه تسریع داده است.البته نکته جالب‌توجه این‌که تنها چند سایت گمنام و بی‌هویت این‌چنین عمل‌نکرده‌اند بلکه حتی نشریات سراسری که چندین سال قدمت دارند نیز مبرا از این مطلب نیستند.

مهم‌تر این‌که صداوسیما هم برای جذب مخاطبان از این سیرت بهره خاص خود را می‌برد و در این وادی سیر می‌کند. گزارش‌های واصله یک‌جانبه و گاهی حتی خلاف واقع بوده و عاملی برای گم‌شدن اذهان عمومی شده است.

در بسیاری از گزارش‌هایی که روزانه در رسانه‌ها می‌خوانیم، خبرنگار و گزارشگر اغلب مطلب خود را با جمع‌آوری اطلاعات و ارائه تصویری که شامل نقل‌قول از مسئولین و کارشناسان و طرح آمار و نظر فعالان آن حوزه است، ارائه کرده و یا می‌نویسد.

اما نکته مغفول کجاست؟ آنچه در بسیاری از این گزارش‌ها جایش خالی است فرد، افرادی و یا سازمان‌های هستند که در اهم امور جاری قرار داشته  با داستان و روایت شخصی خود یا با طرح تأثیری که موضوع گزارش روی ان باید پی‌ریزی شود را در حاشیه قرار می‌دهند، موضوع روایت دیگری به خود می‌گیرد و عاملی برای یک گزارش هیجانی و آن‌هم دور از واقع حاصل خواهد شد.

در هر گزارشی یک مرکز هیجانی وجود خواهد داشت. مردمی که چیزی را از دست‌داده، عصبانی شده، غصه می‌خورند، حسادت می‌کنند، هیجان‌زده می‌شوند، کنترل خود را از دست می‌دهند و ده‌ها احساس دیگر مواردی هستند که می‌توانند برای یک گزارش الهام‌بخش باشند. البته برای هر گزارشگر و خبرنگار دست یافتن به این مرکز از اهم نگارش و گزارش خواهد بود. اما چگونگی استفاده از این ابزار به اخلاق حرفه‌ای افراد بستگی داشته تا برای یک جنجال گزارشی تهیه شود و یا برای اصلاح امور.

در روز جمعه مورخ بیست ششم بهمن ماه در برنامه خبری 20:30 گزارشی در مورد معاینه‌فنی خودروهای دوگانه‌سوز پخش شد. در گزارش مزبور معاینه‌فنی خودروهای دوگانه‌سوز و معضل آن به نمایش گذاشته شد که بسیاری از موارد عنوان‌شده هیچ‌گونه دخلی با مراکز معاینه‌فنی نداشته و  اطلاعات داده‌شده مغایر با واقعیت‌ها بود.

در ان گزارش عنوان‌شد که متقاضیان از چهار استان به علت نبود مراکز تخصصی خودروهای دوگانه‌سوز به شیراز مراجعه می‌کنند و به همین دلیل وقت زیادی از شهروندان تلف‌شده است.

بر طبق آمار مندرج در سایت سیم‌فا در استان خوزستان پنج مرکز هیدروراستاتیک راه‌اندازی شده که دو مرکز در شهر اهواز و دو مرکز دیگر در خرمشهر و یک مرکز در ماهشهر دایر است. برای تست چشمی خودروهای دوگانه‌سوز در استان نیز 17 مرکز خدمت‌رسانی می‌کنند.   

در استان بوشهر نیز در شهر بوشهر مرکز هیدروراستاتیک آن دایر و سه مرکز نیز تست چشمی خودروهای دوگانه‌سوز را انجام می‌دهند.

در استان هرمزگان نیز در شهر بندرعباس مرکز هیدرور دایر و سه مرکز نیز تست چشمی خودروها را انجام می‌دهند.

چگونه با فرافکنی عنوان می‌شود که در استان‌های جنوبی کشور از این تسهیلات وجود ندارد؟

البته موارد بدین جا نیز ختم نمی‌شود نکته قابل‌توجه این‌که گزارشگر عنوان می‌کند که در شیراز نیز دو مرکز هیدوراستاتیک وجود دارد. بهتر بود ایشان نیز به سایت سیم‌فا رجوع می‌کردند و داده صحیح را استخراج کرده و آنگاه مبادرت پخش می‌نمودند. در شهر شیراز پنج مرکز وجود داشته نه دو مرکز؟!

حال اگر بر اساس یک سیاست‌گذاری نامناسب قراردادهای منعقدشده و مراکز هیدوراستاتیک خاصی معرفی می‌شوند این مورد باید  موردنظر و بررسی قرار گیرد که کاملاً مغفول واقع شد. اشتباهات گزارش مذکور وقتی بیش‌تر عیان می‌شود که حتی بخشنامه صادرشده را نیز مورد پیگیری قرار نمی‌دهد. به علت کمبود مراکز هیدوراستاتیک یک‌ وقت سه‌ماهه به‌تمامی خودروهای دوگانه‌سوز داده‌شده است.

حال چرا از این شرایط استفاده‌نشده، علت این باید در بعضی از روابط غلط و نادرست دانست که برخی از افراد با کاسب‌کاری به این معضلات دامن می‌زنند. این ازدحام را بایست در جهت کسب درآمد برای مراکز هیدرور استاتیک خاصی دانست که هیچ‌گونه دخل و تصرفی به مراکز معاینه‌فنی نداشته است.در این گزارش از افرادی بهره بردند که در ساختار فرایند مراکز معاینه فنی و آزمایشگاه‌های همکار نیز نقشی نداشته‌اند.

البته در این مورد از غفلت و عدم اطلاع‌رسانی مناسب از طرف سازمان‌های کشور ازجمله سازمان استاندارد و اتحادیه حمل‌ونقل همگانی و از ستاد معاینه فنی شهرداری مختلف نمی‌تواند گذشت. این مسائل باعث نگرانی برای شهروندان شده که باید در اسرع وقت پیگیری و اصلاح شود.

*رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.