| کد خبر: 213284 |

◄ قیمت مسکن تا کجا می‌رود؟

بازار مسکن پایتخت وضعیت بدی دارد، قیمت مسکن در تهران طی دو ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، حدود ۳۰۰درصد افزایش پیدا کرده‌است. آخرین اطلاعات مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که قیمت خرید مسکن طی زمستان سال گذشته و در مقایسه با پاییز همین سال ۱۱.۱ درصد و اجاره‌بها ۱۴.۹ درصد افزایش یافت.

تین نیوز

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی ایران، بازار مسکن پایتخت وضعیت بدی دارد، قیمت مسکن در تهران طی دو ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، حدود ۳۰۰درصد افزایش پیدا کرده‌است. آخرین اطلاعات مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که قیمت خرید مسکن طی زمستان سال گذشته و در مقایسه با پاییز همین سال ۱۱.۱ درصد و اجاره‌بها ۱۴.۹ درصد افزایش یافت. براساس اعلام مرکز آمار، حداقل و حداکثر اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی در  زمستان ۹۸ به ترتیب ۱۶۲ هزار تومان و ۲۷۰ هزار و ۸۳۳ تومان است.

اجاره بها در زمستان ۹۸ در مقایسه با پاییز همان سال نیز ۱۱.۵ درصد رشد داشت اما تعداد معاملات به دلیل شیوع بیماری کرونا و ابلاغ دستورالعمل تمدید قراردادهای اجاره ۳۳.۹ درصد کاهش یافت.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی از طریق بنگاه‌های ملکی در شهر تهران نیز ۲۰۸ میلیون ریال با میانگین مساحت ۲۳۵ مترمربع معامله شده که این رقم نسبت به فصل قبل یعنی پاییز ۱۳۹۸ به میزان ۱۱.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل یعنی زمستان ۱۳۹۷ به میزان ۴۳.۱ درصد افزایش داشته است.

با شیوع ویروس کرونا در کشور، مشکلات مسکن افزایش یافت. بسیاری قبل از اسفند ماه خانه خود را فروخته و با همه گیری این ویروس در کشور و افزایش قیمت ها و حتی عدم اجازه بازدید توسط صاحبان مسکن، برای خرید ملک جدید با دشواری مواجه شدند. در ادامه به بررسی آخرین تحولات بازار مسکن می‌پردازیم.

مسکن

تاثیر تورم مصالح ساختمانی

در این میان برخی کارشناسان به تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در افزایش قیمت ملک پرداخته اند.

مسعود افشین، معاون آمار سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی استان تهران معتقد است علت این میزان افزایش و گرانی مسکن در شهر تهران مربوط به تورم مصالح و نهاده‌ های ساختمانی است.

وی تاکید دارد که نقدینگی موجود در بازار هر روز به یک سمت می‌رود و به علت حجم بسیار بالای آن در جامعه همه مسائل و نرخ‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی حجم  نقدینگی موجود در کل اقتصاد ایران در پایان آذر سال گذشته به بیش از ۲۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسید.

معاون آمار سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه می‌کند: در بهترین حالت برای امسال ۳۵ درصد نرخ تورم در نظر گرفته شده است که می‌تواند در رفتار اقتصادی مردم موثر باشد و سرمایه‌های مردم را به جهت‌های مختلف از جمله مسکن هدایت کند.

وی این موضوع را نیز با صراحت اعلام می‌کند که اگر بنا باشد همه واحدهای مسکونی کل کشور را برای هر خانوار تقسیم کنیم، حتما حداقل به هر خانواده یک واحد می‌رسد.

مسکن

قانون مالیات بر مسکن

«صاحبان خانه‌های خالی از سال ۹۵ به بعد باید مالیات قابل‌توجهی بپردازند» این یکی از واکنش های مسئولان به افزایش بی رویه قیمت مسکن در تهران و دیگر کلان شهرها بود. طرح مالیات بر خانه های خالی چند سالی است که مطرح شده است، حالا زمزمه های اجرای ان به گوش می رسد. این طرح به گفته کارشناسان یکی از راهکارهای مناسب برای کنترل قیمت هاست.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، در رابطه با نتایج این طرح گفت: از واحد‌های مسکونی ۱۵۰متر به بالا، در صورت بیش از یک سال خالی ماندن، ۲۰درصد مالیات بر اجاره دریافت می‌شود

محمود علیزاده درباره زمان اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی افزود: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۵ لازم‌الاجرا بود. اما برای اخذ این مالیات نیاز به تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود که این سامانه را وزارت راه و شهرسازی باید طراحی و راه اندازی می‌کرد. اخیراً براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی سامانه اسکان و املاک آماده شده و قرار است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

عدالتی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، نیز درباره لزوم اجرای این طرح گفت: در صورتی که این قانون بر ۵۰۰ هزار واحد خانه خالی موجود در تهران که در قانون بودجه سال جاری نیز تصویب شده، اعمال شود، می‌تواند در تنظیم رابطه عرضه و تقاضای مسکن موثر باشد. اگر خانه‌های خالی موجود در تهران به فروش برسد یا به اجاره گذاشته شود، حدود ۲ میلیون نفر را خانه‌دار یا مستاجر می‌کند و قیمت مسکن را کاهش می‌دهد.

اجاره‌نشین‌ها چه کنند؟

مستاجران در تب و تاب افزایش قیمت مسکن، بیشترین آسیب را می بینند. با افزایش قیمت نیز قشر بیشتری توان خرید ملک را از دست داده و اجاره نشین می‌شوند. همین امر سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

عدالتی با بیان اینکه در کشور ابزاری برای کنترل قیمت اجاره خانه نداریم، تاکید کرد: این شرایط باعث می‌شود عده‌ای از خود تهران به پیرامون بروند و در نهایت حاشیه‌نشینی و گسترش شهرستان‌ها ادامه یابد.

وی اضافه کرد: با بالا رفتن نرخ خرید خانه، چون عده کمتری قدرت خرید دارند، تعداد بیشتری از افراد به سمت اجاره مسکن می‌روند و در نهایت قیمت اجاره‌بها افزایش می‌یابد.

وی اظهارداشت: معمولا برای چنین شرایطی قوانین خاص مالیاتی کارساز است اما ما هنوز نتوانسته‌ایم فضای قیمت‌گذاری را رصد و کنترل کنیم و بسیاری از افراد، خارج از شیوه‌های حقوقی رایج به انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادها اقدام می‌کنند.

مسکن

ودیعه مسکن، راهکاری مناسب؟

برای حل مشکل اجاره نشین‌ها ودیعه مسکن پیشنهادی بود که حالا در انتظار پاسخ کارگروه ویژه مسکن در دولت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، دولت شرایط نابسامان بازار اجاره را درک کرده و برای ساماندهی به این موضوع، کارگروهی تعیین شده که در سه روز آینده در خصوص پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره و تخصیص ودیعه اجاره بها به مستاجران، اعلام نظر می کند.

محمودزاده تاکید کرد: در عین حال مالکانی که تا پایان شهریور واحدهای خالی خود را به بازار عرضه کنند از پرداخت مالیات بر خانه های خالی معاف می شوند.

به گفته وی هم اکنون دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری، خالی و دو میلیون واحد خانه دوم وجود دارد که برنامه ریزی شده است تا با اهرم مالیات این تعداد خانه خالی وارد چرخه مصرف شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.