| کد خبر: 12622 |

◄ گفتگوی اختصاصی تین‌نیوز با احمد خرم درباره عملکرد وزارت راه دولت یازدهم در حوزه شهرسازی و مسکن مهر

تین نیوز | احمد خرم، متولد اصفهان و فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه تهران است. وی از سال های 80 تا 83 و در کابینه دوم محمد خاتمی، وزیر راه و ترابری بود. خرم را اگرچه به عنوان وزیر راه خاتمی می شناسند، اما او پیش از دولت اصلاحات و در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، استاندار همدان بود. خرم، اکنون عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار است.

با توجه به گذشت یکسال از عمر دولت یازدهم، خبرنگار تین نیوز با وی درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی گفتگویی انجام داده است. در این گفتگو وزیر راه اسبق درخصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی و عملکرد آخوندی دز زمینه مسکن مهر و سایر موضوعات مبتلابه دولت در این وزارتخانه دیدگاه های خود را مطرح کرده است با توجه به طولانی بودن این گفتگو، در حال حاضر بخش اول آن تقدیم می گردد.

تین نیوز: عملکرد وزارت راه و شهرسازی را طی حدود یک سال گذشته و از ابتدای استقرار دولت یازدهم، چطور ارزیابی می کنید؟
مسئولیت های وزارت راه و ترابری، چند برابر وزارت مسکن و شهرسازی است و حجم تماس های مردم با وزارت راه و ترابری بیش از 600 میلیون بار در سال است.
هر یک از این دو بخش، به تنهایی، حجم کار یک وزارت مسکن و شهرسازی را دارند و اداره کردن ادغام شده این دو وزارتخانه با هم، کار بسیار مشکل و پرحجمی است، بنابراین برای ارزیابی روند عملکرد این وزارتخانه، باید "راه و ترابری" و "مسکن و شهرسازی" به صورت جداگانه نگریسته شوند.

تین نیوز: با توجه به تفکیک حوزه ای که مطرح کردید، عملکرد وزرات راه در حوزه مسکن، به ویژه مسکن مهر را چگونه می بینید؟
روند حرکت مسکن به اعتقاد بنده در یک سال گذشته، کند شده است و بنده نیز وظیفه خود می دانستم که این مشکلات را با راهکارهایش به مسئولان تقدیم کنم.
وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر را ـ به حق ـ نمی پذیرد، زیرا طی آن، یک سیاست نیم بند با یک شیوه نامه غلط، دولت را وارد عرصه مسکن سازی کرده و جریان مسکن سازی را در کشور، دچار تلاطم کرده و مشکل ایجاد کرده است.

تین نیوز: درباره اشکالات مسکن مهر و راهکارهای مدنظرتان برای خروج از مشکلات فعلی این پروژه توضیح دهید.
قبل از این که دولت به مجلس معرفی شود و رای اعتماد بگیرد، در کمیسیون ارزیابی افراد معرفی شده برای وزارتخانه ها و از جمله کمیسیون زیربنایی، گفته شد که کمیسیون، مواردی را که در 100 روز می تواند انجام دهد (مواردی که بتواند فعالیت چشمگیری از سوی دولت را به مردم نشان دهد) اعلام کند. از جمله مواردی که در این جلسات بیان شد، فعال کردن مسکن مهر در همان ابتدای کار بود.

اگر مسکن مهر، همان 11 ماه پیش فعال می شد، کمک می کرد که بدون هزینه زیادی از سوی دولت، به نتیجه برسد. اگر دولت وام 20 و 25 میلیونی را به میزان 5 میلیون افزایش می داد، این حوزه فعال می شد، یعنی تولیدکنندگان مصالح، سازندگان ساختمان، پیمانکاران و ... فعال می شدند و این مسئله کمک زیادی به خروج از رکود فعلی می کرد اما متاسفانه پرداخت ها، حتی در پروژه هایی که پول وجود داشت، به شدت با کندی مواجه شد، در حالی که پرونده این پروژها می توانست با تصمیم گیری در همان هفته اول روی کار آمدن دولت، به جریان بیفتد لیکن همچنان این پرونده ها همچنان باز و بلاتکلیف مانده است و تنها بخشی از آن، تازه آن هم به کندی، پیش می رود.

این نکته را هم باید گفت که هر اندازه از باقیمانده مسکن مهر به تاخیر می افتد، ماهانه 2 تا 2 و نیم درصد افزایش قیمت پیدا می کند. در سال 91 مواردی که 80 درصد هزینه ساختمان را در برمی گیرد، بیش از 100 درصد افزایش قیمت پیدا کرد. بر اساس اسناد موجود، در شهریور 91 نسبت به شهریور 89، برخی موارد به اندازه 165 درصد افزایش قیمت داشتند که این مسئله، تاثیر 100 درصدی روی قیمت مسکن گذاشت.

تین نیوز: آیا مشکلات مسکن مهر و راهکارهای مدنظرتان را به دولت یازدهم یا وزیر راه نیز منعکس کرده اید؟
18 ماه قبل، با وزیر راه و شهرسازی سابق، در این باره صحبت کردم و در مذاکراتی که داشتیم، به وی راهکار دادیم و مهندس نیکزاد پذیرفت که وام 20 میلیونی را در یک مرحله (در سال 91) به 25 میلیون افزایش دهد و در گام بعد در سال 92 وام 25 میلیونی را به 30 میلیون تمان افزایش دهد. البته وام 30 میلیونی فقط در استان البرز ابلاغ شد و بعد از آن، دولت عوض شد و ارائه وام 30 میلیونی، متوقف شد و چون منبع تسهیلات، سپرده های بانک های عامل نزد بانک مرکزی بود که تاثیرات جدی روی تورم داشت، دولت ترمز اضافه کردن وام را کشید، غافل از این که این کار، باعث تشدید بالای رکود شد؛ رکودی که تبعاتش کمتر از تورم نبود.

من آنالیزی تهیه کردم مبنی بر این که اگر این ساختمان ها بخواهد در پایان سال 92 تمام و تحویل داده شود، به ازای هر متر مربع، 730 هزار تومان هزینه برمی دارد که اگر هزینه های بالاسری را از این رقم کم کنیم، هرمتر مربع حدود 650 تا 670 هزار تومان، برای اتمام هزینه می برد. اکثر متقاضیان مسکن مهر از یک میزانی بیشتر نمی توانند آورده داشته باشند، این مشکل باید به شیوه ای حل شود؛ یک راهکار این است که افزایش وام صورت بگیرد. از سوی دیگر دست دولت باز است که برخی واحدها را به پیمانکار واگذار کند و به حساب ضرر و زیان پیمانکار محسوب کند. ضرر و زیان پیمانکاران، قابل محاسبه است و بیشتر از یک ماه هم زمان برای محاسبه، لازم نیست. بنده به عنوان یک کارشناس، حاضرم تمامی این موارد را روشن کنم.

تین نیوز : واکنش دولت جدید به راهکارهای مورد نظر شما چه بوده است؟
همه این موارد، 18 ماه پیش به دولت وقت اعلام شد و برای دولت جدید نیز ارسال شده است اما تصمیمات دولت جدید، با تاخیر زیاد همراه است.
به هر حال پروژه مسکن مهر قابل حل و فصل است. اگر دولت قبل در این زمینه خطا کرده و از سپرده های بانک مرکزی برداشت کرده است، باید توجه کنیم که این، یک پروژه تعریف شده و قطعی شده است و دیگر نمی توان آن را برگرداند و دولت می تواند با یک بررسی کارشناسی دقیق، این پروژه را به سرانجام برساند.
اگر پروژه مسکن مهر به همین منوال پیش برود، مشکلات اجتماعی درست می کند در حالی که در وضعیتی هستیم که به هیچ وجه نباید تنش های اجتماعی، آن هم به خاطر مسکن مهر، بروز کند.

تین نیوز: و ارزیابی شما از وزارت راه در حوزه شهرسازی...
در این حوزه، معتقدم اتفاقی که در اسفند 90 در کلانشهر تهران و کمابیش در کلانشهرهای دیگر کشور افتاد، تاثیر شگرفی روی وضعیت پایتخت گذاشت و مجلس به این رسید که روی تغییر مکان پایتخت، تمرکز کند.

تین نیوز : چه اتفاقی؟
در اسفند 90، شهردار تهران، یک طبقه روی تمام تراکم ها اضافه کرد و این مساله که طی طرح تفصیلی تهران، در سال 91 ابلاغ شد، عددی به اندازه 2 و نیم تا 3 میلیون نفر به جمعیت تهران اضافه می کند، بنابراین تراکم تهران تا 20 سال آینده فروخته شده و پروژه های سنگینی که هیچ ضرورتی ندارد، تعریف شده که بودجه ریزی وحشتناکی در مورد آنها صورت گرفته و این روال، تهران را در دهه آینده مواجه با بن‌بست می کند.

در هشت سال شهرداری کرباسچی، هشت میلیون متر مربع تراکم در تهران فروخته شد اما در زمان قالیباف، 100 میلیون تراکم فروخته شده است که باورکردنی نیست و این اقدام، به معنای بحران سازی برای کشور در آینده شهردار ـ اگر شهردار بود ـ است!
اگر قانون هم به شهردار اجازه این کار را داده بود وی باید پیشنهاد تغییر قانون را ارائه می داد. انتظار مردم، کارشناسان، نخبگان شهرساز و نخبگان متخصص در مسائل زیست محیطی، این بود که جلو این کار گرفته شود؛ حتی اگر قانون اجازه این کار را داده باشد.
شهرداری معتقد است کار غیرقانونی انجام نداده است. در برخی موارد، قانون در عمل مخمصه ای را ایجاد می کند که بلافاصله باید برای اصلاح آن اقدام کرد و شهرداری تهران نیز باید از این مخمصه اجتناب و قانون را اصلاح می کرد.

ادامه این گفتگو طی روزهای آینده ارایه خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس مدیریت 0 0

    سلام جناب آقای مهندس خرم: تا وقتى جناب وزیر دست از دعواهای سیاسی و حزبی و شعارهایی همچون اینکه دولت قبل وزارت راه و شهرسازی را به وزارت مسکن مهر تبدیل کرده دست برندارد همین مشکلات تا سه سال پایانی دولت فعلی حل نخواهد شد و بدتر از این هم خواهد شد … و این در حالی هست که دولت قبلی خود سرانه دو وزارت را در هم ادغام نکرده بود بلکه این ادغام با مصوبه و اجازه مجلس محترم انجام شده هست و همین نمایندگان مجلس با رای خود آقای آخوندی و اینجانب و جنابعالی و کلیه آحاد ملت به مجلس رفته اند … لذا جناب آقای آخوندی باید خویشتن داری کند و منافع حزبی و سیاسی خود را وارد منافع ملی نکند… با آرزوی سلامتی و پیروزی برای جنابعالی و تشکر از سایت تین نیوز

  • علی احمدی 0 0

    بالاخره واقع بین باشیم مشکل مسکن در مملکت وجود داشت حال یه دولتی امده خواسته مشکلی حل کند و البته در بسیاری از نقاط موفق بوده و سرپناه ارزانی برای مردم ایجاد شده درست است که مشکلاتی وجود دارد ولی نباید این پروژه به حال خود رها شود شهرهای بزرگ به شدت دارای مشکل هستند