| کد خبر: 246225 |

راه و شهرسازی با شهرداری اراک همکاری نمی‌کند/توزیع روزانه ۵۰۰ تن آسفالت در اراک

شهردار اراک گفت: شهرداری از سال های گذشته با راه و شهرسازی موضوعات مرتبط بسیاری داشته، اما این موضوعات سالهاست که لاینحل باقی مانده است.

تین نیوز

علیرضا کریمی ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در صحن رسمی شورای شهر اراک اظهار کرد: تعیین تکلیف املاک شهرداری از مسائل پیچیده و مشکل دار است، تصور بر این بود که املاک کاملا دسته بندی شده است، اما هرچقدر بیشتر درخواست اطلاعات شد، به سردرگمی و نابسامانی بیشتری رسیدیم.

 

وی گفت: با توجه به شرایط تلاش داریم که به صورت بخش به بخش پیش برویم و بعضا هم املاک و قدر و سهم های جدید کشف می شود، چراکه حوزه املاک نیز به مانند دیگر بخش ها از جمله قراردادها و منابع انسانی دارای مشکلات بسیاری استو احصای این املاک نیز کار ساده ای نیست.

کریمی افزود: برای برخی از املاک سند در اختیار نیست و همین امر باعث شده است که شناسایی و ثبت املاک دشوار باشد، اما اهتمام جهت جمع بندی و ثبت املاک برای صیانت از اموال مردم بسیار اهمیت دارد.

شهردار اراک بیان کرد: اصلاح هندسی معابر شهری جزو برنامه های معاونت امور زیربنایی و مدیریت ترافیک است و ردیف بودجه برای آن تعریف شده است، به عنوان مثال برای پیچ شهرک ولیعصر اراده بر اصلاح هندسی پیچ است، اما برای اجرا با مشکل روبرو هستیم چراکه در محل، ترانشه هایی وجود دارد که اصلاح آن وقت گیر است و نگاه مهندسی به شرایط نیز، تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: شهرداری از سال های گذشته با راه و شهرسازی موضوعات مرتبط بسیاری داشته است، اما این موضوعات سالهاست که لاینحل باقی مانده است و بسیاری از مسائلی که ممکن است خدمات رسانی را به شهروندان مختل کند قطعا در حوزه راه و شهرسازی است در حالی که امروز هر جا که نیاز به کار است راه و شهرسازی باید با رویکرد تسهیل گرانه، در کنار شهرداری باشد.

شهردار اراک گفت: علیرغم جلسات متعدد با مجموعه راه و شهرسازی استان و صورتجلسات مختلف، اما هنوز برخی امور اجرایی نشده است و حتی پاسخگویی به مکاتبات شهرداری انجام نمی شود و این امر نیز با بازرس ویژه ریاست جمهوری در سفر هیات دولت به استان، مطرح شد.

وی تاکید کرد: در این مسیر و با این شیوه کاری راه و شهرسازی، کار پیش نمی رود. به عنوان مثال در پروژه دره گردو با وجود آنکه قیمت گذاری به تهران ارسال شد، اما راه و شهرسازی اعلام کرده است که زمین با تبانی، ارزان قیمت گذاری شده است و تهران قیمت را بازگردانده است. متاسفانه در عمل هیچ همکاری از سوی راه و شهرسازی استان با شهرداری اراک صورت نمی گیرد و باید این ترک فعل پیگیری شود.

کریمی در خصوص پروژه مسکن ملی و ساخت ۸۱۰۰ واحد در اراک با بیان اینکه هنوز اتفاق خاصی برای این پروژه انجام نشده است و حتی برای دریافت مجوز به شهرداری مراجعه ای نشده، گفت: اوقاف بدون ارائه سند و استفساریه از شورای نگهبان، به دنبال قرار دادن مجموعه مدیریت شهری در شرایط اضطراری است و باید درخصوص این موضوع از امروز به فکر بود، بابت زمین تا امروز رقمی به شهرداری داده نشده است و باید این روندی که در پیش گرفته شده مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص جلسه اخیر معاون اول ریاست جمهوری با شهرداران اظهار کرد: در این جلسه موضوع عدم پرداخت جرائم راهنمایی و رانندگی به شهرداری مطرح شد، این جرایم از سال ۹۰ پرداخت نشده است و در واقع ترک فعل رقم خورده است. از این بابت دولت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به شهرداری ها بدهکار است و ظاهرا تصمیم بر این است که این جرائم در سال جاری پرداخت شود، همچنین طلب شهرداری ها از دولت مطرح شد، به عنوان مثال شهرداری اراک تا امروز ۱۰۳ میلیارد تومان از دستگاه های اجرایی مطالبه دارد و پیشنهاد تهاتر این بدهی با پروژه های در حال ساخت توسط قرارگاه خاتم الانبیا ، اعطای اوراق یا حواله نفت در این خصوص مطرح شد چراکه شهرداری ها قطعا این مطالبات را فراموش نمی کند.

شهردار اراک اضافه کرد: در این جلسه همچنین، موضوع آیین نامه استخدام در شهرداری ها مطرح شد. به جهت وجود قراردادهای مختلف آشفتگی در شهرداری ها بسیار است و پیشنهاد شد که آیین نامه استخدامی تهران به شهرهای دیگر تسری یابد.

وی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان گفت: شهرداران دیگر شهرها در جریان این سفر و حتی جلسات و تصمیمات و پیشنهادات پیش از سفر قرار داشتند و حتی موفق به اخذ مبالغی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان شده اند، اما هنوز از مصوبات این سفر برای شهر و شهرداری اراک مطلع نیستیم.

کریمی افزود: بحث ارزش افزوده و عوارض آلودگی نیز در این جلسه مطرح شد و همه شهرداران اعلام کردند که نمی دانیم چه میزان عوارض اخذ و به چه شکل توزیع می شود و باید در این خصوص نیز تصمیماتی مشخص اتخاذ شود.

وی در خصوص گزارش عملکرد هفتگی شهرداری اراک بیان کرد: دیروز طی مذاکره با وزارت کشور، اعلام کردند که قراردادی برای ساخت اتوبوس برقی با مپنا در حال انعقاد است، هر دستگاه اتوبوس برقی حدود ۹ میلیارد تومان قیمت دارد و براساس این قرارداد ۳۰ درصد آن توسط شهرداری و باقی توسط وزارت کشور پرداخت می شود و از این جهت درخواست خود را برای دریافت ۱۰ دستگاه اتوبوس به وزارت کشور اعلام می کنیم هر چند گفته اند امکان تامین ۶ دستگاه برای هر شهر نیست چراکه فعلا به صورت محدود این تولید انجام می شود. 

کریمی بیان کرد: پروژه میدان امام حسین(ع) با حدود ۳۷.۵ درصد پیشرفت در حال انجام است و مسلما با رفع معارضین سرعت پروژه بیشتر می شود و باید قرارگاه نیز کار را تسریع کند، زمان اتمام پروژه شهریورماه ۱۴۰۲ است اما اگر کار سرعت بگیرد می توان زودتر از زمانبندی پروژه را خاتمه داد.  

وی افزود: دستگاه حفاری به میدان امام خمینی(ره) نیز منتقل شده است و ۸۰۰ تن از هزار تن میلگرد وارد اراک شده است.

شهردار اراک اظهار کرد: در بحث آسفالت نیز کار توزیع در حال انجام است، روزانه ۵۰۰ تن آسفالت با اولویت بندی در حال توزیع است و باید قبل از فصل سرد سال کار را سرعت ببخشیم، همچنین رنگ مورد نیاز دستگاه خط کشی که رنگ خاصی است، خریداری شده و خط کشی معابر نیز آغاز شده و امسال ۴۰۰ کیلومتر خط کشی در شهر انجام می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.