| کد خبر: 197189 |

سقوط سالیانه سالی 4 پله در حوزه بهبود کسب و کار

تا کی قرار است سالی 4 پله در حوزه بهبود کسب و کار سقوط داشته باشیم؟

تین نیوز

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از کاهش چهار پله‌ای جایگاه ایران در شاخص سهولت در کسب و کار گفت که سرمایه گذاری با شعار، تسهیل نمی‌شود تا کی قرار است هر سال چهار پله در حوزه کسب و کار سقوط داشته باشیم؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فرید موسوی مجلس در جایگاه سوال از وزیر صنعت و معدن و تجارت درباره‌ی اقدامات این وزارتخانه برای بهبود فضای کسب و کار گفت: وزیر صمت عالی‌ترین مقام تولید، و صنعت کشور است. وضعیت تولید نیز تابعی از فضای کسب و کار می‌باشد. بدون فضای کسب و کار رونق تولید محقق نمی‌شود. در چنین شرایطی شاهد اقدامات جزیره‌ای، ناهماهنگ و نامنسجم هستیم که سودی برای بهبود فضای کسب و کار ندارد.

وی یادآور شد: طبق ماده ۲۲ برنامه ششم مجلس دولت را مکلف کرد که با انجام اقداماتی سالانه شاهد ارتقای ده پله‌ای در رتبه‌ی سهولت کسب و کار باشیم. حاصل عملکرد دولت نه تنها این هدف را محقق نکرده که در سال‌های اخیر سقوط چهار پله‌ای را در شاخص سهولت کسب و کار داشتیم و رتبه‌ی ایران به ۱۲۸ رسیده است. این یعنی برای سرمایه گذاران ۱۲۷ فرصت جذاب‌تر برای سرمایه گذاری در دنیا نسبت به ایران علی رغم تمام ظرفیت‌ها وجود دارد.

موسوی با تاکید بر لزوم پیگیری جدی برای انجام اقداماتی جهت بهبود فضای کسب و کار گفت: در شرایطی که دولت تکالیف دستگاه‌ها برای بهبود فضای کسب و کار را مشخص کرده اما طبق گزارش‌ها وزارت صمت در انجام تکالیف و وظایف محوله کوتاهی داشتند. متاسفانه همکاری‌های لازم برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی نمی‌شود و سنگ اندازی‌ها را شاهد هستیم. مشکل اقتصاد با شعار و توصیه حل شدنی نیست.

وی با بیان این‌که ما شرمنده جوانان فارغ التحصیل بیکار  هستیم  افزود: همه مشکلات ناشی از تحریم نیست. ما در طول سه سال گذشته در شاخص سهولت کسب و کار افت داشتیم. سوال این است که وزیر در طول یک سال گذشته از دوران مسئولیتش چه اقدامی برای بهبود فضای کسب و کار داشته و چقدر رسالت خود را انجام داده است؟

موسوی با طرح این سوال که منفک کردن بخش  صنعت و معدن از بانک اطلاعات ملی بر چه مبنایی بوده است افزود:‌ وزارت صمت، می‌توانست آیین‌نامه‌ای برای کسب و کارهای خود از جمله دست فروش‌ها را به شهرداری‌ها بدهد که شاهد برخوردها و بی‌مهری‌های شهرداری‌ها با دستفروش‌ها نباشیم. اگر این آیین نامه ابلاغ می‌شد برخوردهای زشت  با کسبه خرد پا هم صورت نمی‌گرفت.شما در این باره اهمال کردید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار در حوزه معدن با غفلت مواجه شده است از افزایش صدور بخش‌نامه‌ها در حوزه صادرات و واردات انتقاد کرد و گفت: آقای وزیر ما می‌دانیم که شما در چه شرایط سخت و پرفشاری سکاندار صنعت و معدن و تجارت کشور شدید از محدودیت‌های مالی هم آگاهیم. هدف از طرح سوال هم انجام اقدامات اصلاحی است.

انتظار داریم که برنامه عملیاتی به مجلس برای انجام تکالیفتان در حوزه بهبود کسب و کار قرار دهیم. چون سرمایه گذاری با شعار تسهیل نمی‌شود. تا کی قرار است هر سال چهار پله در حوزه بهبود کسب و کار سقوط داشته باشیم؟ این وضعیت امیدواری در بین فعالان اقتصادی را به یاس تبدیل می‌کند. فریاد سکوت فعالان سرمایه گذار باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.