| کد خبر: 246934 |

آغاز به کار مجدد مسیر ریلی لرستان

اجرای پروژه راه آهن در مسیر دورود- خرم آباد امروز بعد از چند سال توقف و به دنبال دستور رئیس جمهور و تصویب در سفر دولت، مجددا آغاز شد تا امید به اجرای این طرح مهم ریلی قوت بگیرد.

تین نیوز

​ اجرای پروژه راه آهن در مسیر دورود- خرم آباد امروز بعد از چند سال توقف و به دنبال دستور رئیس جمهور و تصویب در سفر دولت، مجددا آغاز شد تا امید به اجرای این طرح مهم ریلی قوت بگیرد.

به گزارش تین نیوز، پروژه راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود.

از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت، مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه های ریلی مهم محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.

این پروژه با پیشرفت ۳۸ تا ۴۰ درصدی، طی ۴ سال اخیر تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کمرنگ تر شود.

در جریان سفر هیئت دولت سیزدهم و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژه های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه ۳۰ ساله در دولت سیزدهم به مرحله تکمیل و اجرا برسد.

امروز و با گذشت نزدیک به ۹ ماه از سفر هیئت دولت به لرستان، اجرای پروژه راه آهن لرستان با حضور مسئولان مجدداً آغاز شد.

تخصیص بودجه اجرای پروژه از محل تهاتر نفت

رضا رحمانی مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در مراسم آغاز به کار پروژه راه آهن لرستان با اشاره به اینکه سال گذشته که خدمت استاندار لرستان بودیم با جدیتی که در ایشان و معاونت عمرانی ایشان دیدم که مجدد پروژه استارت بخورد، یقین یافتم این پروژه محقق می شود؛ اظهار داشت: علی رغم اینکه هولدینگ راه و شهرسازی یک سهم ۴۰ درصدی از بحث راه آهن در کل کشور دارد، اما احاطه خوبی داریم بر محورهای مواصلاتی کشور و فکر نمی کردیم به این زودی این محور ریلی در اولویت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه امروز این پروژه با دستور ویژه رئیس جمهور و تلاش وزیر راه مجدداً آغاز می شود، تصریح کرد: مأموریت قرارگاه خاتم الانبیا رسالت اجرای پروژه است، مأموریت پیمانکاری نیست و در اقصی نقاط کشور هم دارد با همه مضیقه های موجود و تنگناهای مالی کار را انجام می دهد و پروژه ها را پیش می برد.

مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به اینکه از بیش از ۱۳۰ پروژه حوزه راه در بخش ریلی و جاده ای و…، قریب به اتفاق فعال است و موردهایی مثل این پروژه راه آهن لرستان هست که مشکل آن با عنایت مسئولان و پیگیری مسئولان استانی حل شد، افزود: مشکل قراردادی پروژه حل شده و در بحث تخصیص بودجه هم از محل تهاتر نفت منابع تأمین شده است.

اجرای این پروژه ریلی تا خرم آباد اعتبار ۴۵۰۰ میلیاردی می خواهد

رحمانی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه ریلی تا خرم آباد اعتبار ۴۵۰۰ میلیاردی می خواهد، افزود: با این عددهای موجود و تمدیدهای سه ساله باید پروژه به یک منبع مالی مطمئن وصل شود که ‬همه مسئولان در این راستا تلاش می کنند و مجلس هم قول پیش بینی اعتبار داده است.

وی با اشاره به اینکه از نظر اجرای پروژه مشکلی نداریم، گفت: علی رغم پیچیدگی های خاص پروژه مانند تونل های آنکه منحصر به فرد است، مشکلی در اجرا نداریم. در آزادراه خرم آباد- بروجرد هم بزرگترین تونل آزادراهی را اجرا کردیم.

مدیرعامل هولدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا یادآور شد: اجرای پروژه منوط به بحث تأمین مالی است و از همه مسئولین می خواهیم کمک کنند که پروژه دیگر متوقف نشود و در همین دولت شاهد افتتاح آن باشیم.

حل مشکل قراردادی پروژه

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این رابطه با بیان اینکه پروژه راه آهن لرستان دو مشکل اساسی داشت، تصریح کرد: نخست مشکل قراردادی بود که با پیگیری استاندار و نمایندگان و دوستان قرارگاه خاتم الانبیا و همکاری ویژه سازمان برنامه و بودجه این مشکل حل شد.

وی با تاکید بر اینکه استاندار لرستان برای حل مشکل قراردادی این پروژه بیش از ۱۰ بار مراجعه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردند، افزود: ریشه اصلی توقف پروژه هم مشکل قراردادی آن بود که پس از حل مسئله، قرارداد آن دو هفته پیش به ما ابلاغ شد و ما هم به قرارگاه خاتم ابلاغ کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بحث مالی هم تأمین اعتبار پروژه در قالب سایر منابعی که در اختیار وزیر راه بود پیش بینی شد و با تاکید وزیر راه از محل منابع تهاتری که در اختیار است منبع خوبی در کنار بودجه خود پروژه اختصاص یافته است، گفت: مرحله اول این اعتبارات هم ابلاغ شده و امیدواریم مراحل بعدی هم که مصوب است پرداخت شود.

پیش بینی ۷۰۰ میلیارد اعتبار برای اجرای پروژه در ۱۴۰۱

خادمی ادامه داد: تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول مصوب شده، اعتبار سالانه پروژه هم ۲۰۰ میلیارد است و اگر بتوانیم تخصیص آن را بگیریم ۷۰۰ میلیارد برای امسال منابع خواهیم داشت.

وی یادآور شد: برای سایر بخش ها هم از کانال های مختلف به دستور وزیر راه و با تاکید رئیس جمهور، تأمین مالی پیش بینی شده است و امیدواریم بتوانیم ادامه خوبی برای پروژه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل مسیر ریلی دورود- خرم آباد داده اند، ۴۰ ماه است که باید در این مدت پروژه را تکمیل و تحویل دهیم، تصریح کرد: هدف پروژه هم این نیست که فقط به خرم آباد برسد و حتماً باید به ریل جنوب متصل شود.

خادمی افزود: در اسرع وقت کارهای مطالعاتی، برآوردی و قراردادی مسیر خرم آباد- پلدختر و پلدختر به اندیمشک را انجام می دهیم تا بتوانیم مشکل اتصال گلوگاه ریلی جنوب کشور در محدوده بین دورود و اندیمشک را با احداث این مسیر جدید رفع کنیم و با استفاده از ظرفیت بالای بنادر خوزستان از طریق این ریل به مرکز و غرب کشور ترانزیت داشته باشیم.

براساس این گزارش، پروژه اتصال ریلی دورود- خرم آباد که امروز بعد از چند سال توقف مجدداً آغاز شد، به طول ۱۲۱ کیلومتر است که امید می رود با اهتمام دولت سیزدهم شاهد افتتاح این پروژه مهم ریلی در لرستان باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.