| کد خبر: 192943 |

عشایری که چشم به راه ایجاد راهند

بازگشایی راه دسترسی کوچ رو در لرستان نیازمند اعتبارات ویژه است.

تین نیوز

با گذشت ۱۰۸روز از سیل فروردین ماه امسال همچنان راه دسترسی روستایی و کوچ رو برخی مناطق عشایری در شهرستان پلدختر مسدود بوده و تردد برای عشایر امکان پذیر نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سیل ویرانگر فروردین راه ارتباطی ۸۷۰ راه روستایی و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی استان را از بین برد و همچنین ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان تحت تأثیر سیل قرار گرفت.

سیل دوازدهم فروردین سال جاری همچنین سبب تخریب کامل سه هزار خانه و خسارت به هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شهرستان پلدختر شد که با همت مسئولان اکنون اغلب خانه های مردم مناطق سیلزده بازسازی و یا تعمیر شده و مردم در منازل خود اسکان پیدا کرده اند.

اما با گذشت ۱۰۸ روز از این سیل در برخی نقاط روستایی و کوچ رو راه ارتباطی همچنان مسدود است که اهالی منطقه حتی برای انتقال بیماران خود نیز با مشکل مواجه هستند.

تنها خواسته مردم منطقه بازگشایی راه دسترسی است

مظفر نجفوند از اهالی منطقه عشایری اناررود پلدختر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مردم قلاوند، میرزاوند و نجفوند در منطقه بعد از تونل خرگوشان در آزادراه پل زال-خرم آباد همچنان راه دسترسی ندارند.

وی معتقد است که تاکنون هیچ‌گونه کمکی دریافت نکرده و نیازمند کمک هم نیستند اما تاکید داشت که مسئولان تنها راه دسترسی منطقه را برقرار کنند.

وی می‌گوید بیش از ۵۰ خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند و حتی زنان بارداری در بین اهالی وجود دارد که برای تردد و نیاز درمانی با مشکل مواجه هستند.

اهالی این منطقه عشایری با ارسال فیلم به ایرنا لرستان خواستار پیگیری جدی مسئولان برای بازگشایی راه دسترسی منطقه شدند.

۴۰۰ تا ۱.۵ میلیون مترمکعب رانش در لرستان رخ داد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در پاسخ به درخواست اهالی این منطقه می گوید: بازگشایی راه دسترسی جاده‌های عشایری کوچ رو در حوزه سازمان امور عشایری است و در این راستا راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نمی‌تواند ورود کند.

عباس شرفی اضافه کرد: در سیل اخیر ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات از استانهای مختلف به کمک مناطق سیلزده آمدند تا با تقسیم بندی شهرستانها در کوتاهترین زمان ممکن راه ارتباطی ۸۷۰روستایی که در اثر سیل قطع شده بود برقرار شود.

وی اظهار داشت: ۱۴ هزار دستگاه پل در لرستان وجود دارد که با اعتبارات و امکانات موجود امکان مقاوم سازی در سیلاب‌ها با دوره بازگشت طولانی وجود ندارد.

بازگشایی راه دسترسی کوچ رو در لرستان نیازمند اعتبارات ویژه است

مدیرکل امور عشایری لرستان نیز گفت: قبل از سیل فروردین ماه بارها مسیر ارتباطی نجفوند، قلاوند و میرزاوند در منطقه اناررود بزرگ پلدختر بازگشایی شد اما پس از سیل ویرانگر اخیر در لرستان و به دلیل حجم بالای خسارات موفق به بازگشایی این مسیر نشده‌ایم.

سعید کریمی افزود: حدود پنج کیلومتر از این مسیر کوچ رو به دلیل حجم خرابی‌ها تاکنون مسدود است و با امکانات و اعتبارات موجود امکان بازگشایی نیست.

وی بیان کرد: مردم منطقه می‌توانند از راه دسترسی تخت چان تردد کنند و برای بازگشایی مسیر کوچ رو مدنظر، باید در انتظار اعتبارات ویژه بمانیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.