| کد خبر: 204034 |

افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل با هوشمند‌سازی

هوشمند‌سازی و مدیریت شبکه حمل‌ونقل از طریق کاهش زمان‌های معطلی وکاهش برگشتی خالی خودروهای حامل و افزایش ضریب حمل بار و ردیابی محموله‌ها هزینه و زمان مربوط به حمل‌ونقل را به‌طور مستقیم کاهش می‌دهد.

تین نیوز

هوشمند‌سازی و مدیریت شبکه حمل‌ونقل از طریق کاهش زمان‌های معطلی وکاهش برگشتی خالی خودروهای حامل و افزایش ضریب حمل بار و ردیابی محموله‌ها هزینه و زمان مربوط به حمل‌ونقل را به‌طور مستقیم کاهش می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، به‌علاوه نکته بسیار حائز اهمیت نگاه زنجیره‌ای افقی و عمودی مدیریت هوشمند به حمل‌ونقل و اثرات غیرمستقیم و بسیار قابل‌توجه آن در سایر هزینه‌های فاقد ارزش افزوده در لجستیک و تولید نظیر انبارداری و حمل داخلی و توقف تولید است. به عبارت دیگر با ردیابی محموله‌ها و ارسال و تحویل به موقع آنها در مقصد امکان برنامه‌ریزی بهتری در موجودی انبارها و تغذیه خطوط تولیدی به وجود می‌آید.

 براساس مطالعات بانک جهانی، سالانه گزارشی در رابطه با سهولت کسب‌وکار در کشورها تهیه شده و کشورها براساس نتیجه آن گزارش رتبه‌بندی می‌شوند. در اهمیت حمل‌ونقل همین بس که بخش اصلی شاخص ارزیابی و امتیازدهی بانک جهانی به سهولت کسب‌وکار در کشورها مربوط به زمان و هزینه حمل‌ونقل کالاهای وارداتی و صادراتی درون کشور است. در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ ایران در سهولت کسب‌وکار از بین ۱۸۹ کشور رتبه ۱۶۷ و ۱۴۸ بوده و در سال ۲۰۰۷ که بهترین رتبه را داشته رتبه ۸۷ از ۱۷۵ کشور بوده است.

بر این اساس زمان و هزینه حمل‌ونقل از اهمیت بسزایی برخوردار است.  در همین گزارش هزینه حمل‌ونقل کالاهای صادراتی در داخل ایران ۵۵۸ دلار، هزینه حمل‌ونقل کالاهای وارداتی در ایران ۶۰۰دلار، زمان لازم برای حمل‌ونقل کالاهای وارداتی در ایران ۵۳ ساعت بوده، مجموع زمان لازم برای کالای وارداتی در ایران ۴۸۵ ساعت و هزینه مربوطه در فرآیند واردات در ایران ۱۴۵۷دلار بوده است.  

این آمار نشان می‌دهد برای واردات حدود ۱۱ درصد از زمان فرآیند و حدود ۴۱درصد از هزینه عملیات و فرآیند داخلی واردات مربوط به حمل‌ونقل در داخل کشور ایران است. در نتیجه لزوم افزایش بهره‌وری و کاهش مدت زمان حمل‌ونقل در کشور ضروری است. با توجه به فراگیر شدن ابزارهای فناورانه و استفاده روز افزون اینترنت در صنایع مختلف این مهم با ابزار هوشمند‌سازی حمل‌ونقل قابل دستیابی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.