| کد خبر: 109599 |

آتش پنهان جنگ رادیویی V۲X در چین و اروپا

تین نیوز| مدافعین ارتباطات خودرویی مشتاقانه درخواست دارند که وزارت حمل­ ونقل آمریکا (USDOT) فوراً استفاده از فناوری ارتباطات خودرو با خودرو (V2V) و ارتباطات خودرو با زیر ساخت (V2I) که سرجمع V2X خوانده می­شود را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما اجباری کند.
 

از نظر ایشان، قانونگذاری آمریکا در این خصوص بسیار با تآخیر همراه بوده است. اما در جاهای دیگر دنیا، انتخاب فناوری رادیویی برای ارتباطات خودرویی صورت نگرفته و واضح نیست.

الزام آمریکا، اگر USDOT به قول خود عمل کند، مرادف با این است که استاندارد IEEE 80211p/DSRC (ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) برای فناوری رادیویی V2X تعیین شود. V2X مبتنی برDSRC  بعد از بیش از 15 سال توسعه و آزمون در ایالات متحده آمریکا آماده پیاده­‌سازی است.

با این همه، در دیگر نقاط دنیا ممکن استDSRC  نادیده گرفته شود و حتی با انتخاب V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی (ابتدا از طریقLTE و بعد 5G) از آن عبور شود.

بنا به تلاش­های رایزنی مشترک اپراتورهای تلفن همراه و مدافعین فناوری ارتباطات سولی مانند کوآلکام، اریکسون و نوکیا، مناطقی مانند چین و اروپا می­توانند به جای کاربردIEEE 80211p/DSRC  در باند اختصاصی5.9 گیگاهرتز به سمت LTE-V2X تمایل پیدا کنند.

شرکت Savari به عنوان یک تامین­‌کننده پیشرو فناوری V2X مبتنی بر DSRC به خوبی از تغییرات در این فضا آگاه است. هرچند چرخش صریحی رخ نداده است، Savariبر این عقیده است که فناوری­های DSRC و LTE-V2X بوسیله تامین­‌کنندگان تراشه­‌های ارتباطات بی­‌سیم چندگانه عرضه می‌­شوند. آقای پوالا راوی مدیر عامل شرکت Savari بهEETims  گفته است که حتی وقتی برخی کشورها تصمیم بگیرند که از یک رادیویی متفاوت برای V2X استفاده کنند، اتفاق خوبی خواهد بود، چرا که تمام چیزهای بالای لایه MAC از جمله لایه کاربردها بدون تغییر باقی می‌­مانند (و مانند حالتی خواهند بود که از DSRC استفاده شود).

به جای پافشاری بر استفاده از DSRC، شرکتSavari  اکنون می­خواهد که انعطاف پذیر باشد و به سایرکشورها کمک کند تا یک چارچوب برایV2X داشته باشند به این ترتیب خود را با وضعیت رشد بازار تطبیق می­دهد.

V2X  در چین؟
حمله جسورانه شرکت Savari به بازار چین قابل تأمل است. این شرکت روز سه­‌شنبه 25 اکتبر 2015 توافق با شرکتSAIC USA ، یک شرکت فرعی متعلق به خوروساز چینی SAIC Motor  را اعلام نمود که بر مبنای آن ساخت و توزیع تجهیزات ارتباطی V2X خود را در چین بزرگ و چند کشور آسیایی انجام می­‌دهد.

شرکت Savari تجهیزات ایمنی V2X کهOBUخوانده می­‌شوند و تجهیزات کنار مسیر V2X که آنها راRSU  می‌­گویند، برای تقاطع‌­های هوشمند تامین می­‌کند. فناوری Savari بر مبنای رادیویی DSRC می­‌باشد، در حالیکه اعلام شده است: «اعتقاد قوی وجود دارد که چین به سمت بکارگیریLTE-V2X  مبتنی بر ارتباطات سلولی حرکت می­‌کند». آقای پووالا می­‌گوید: «چین اکنون مشتاق بکارگیری و آزمون V2X با استفاده از فناوریDSRC می­‌باشد».

در حال حاضر، تراشه­‌هایLTE-V2X  به صورت تجاری وجود ندارد. مهمتر اینکه، پیش‌­نویس استاندارد اولیه LTE-V2X  که اخیراً منتشر شده است، تا اواسط سال 2017 تائید نخواهد شد.

به‌علاوه، آقای پوالا توضیح می­‌دهد که مقایسه کارآیی بینLTE-V2X  و V2X مبتنی بر DSRC مدتها است که به طور کامل از طریق شبیه­‌سازی، ونه با آزمونهای عملیاتی، انجام شده است.

بنابراین هر کسی که علاقه­‌مند به آزمون V2X در این وضعیت باشد باید به راهکارهای V2X مبتنی بر DSRC متکی باشد.

شرکت Savari و SAIC قبلا برای انجام یک درخواست اساسی از سوی شهر بین­‌المللی اتومبیل شانگهای (Shanghai International  Automobile City) و دانشگاهTongi با هم همکاری داشته‌­اند. بنا به اعلام Savari، مورد اول مربوط به برنامه‌­ریزی پیاده­‌سازی یک بستر آزمون جاده‌­ای شهر هوشمند برای بررسی قابلیت راهکارهای V2X مبتنی بر LTE-V2X  و DSRC در پایلوت ملی خودروهای مرتبط هوشمند در شهر بین­‌المللی اتومبیل شانگهای بوده است. این شرکت اضافه می­‌کند که در این شهرهوشمند تعداد ده هزار خودرو به دستگاههای V2X شرکت Savari مجهز خواهند شد.

چرا DSRC ؟
آقای سام لوکرو، تحلیل­گر ارشد M2M و IOT در موسسه تحقیقات بازار IHS پیش‌­بینی کرده است IEEE 80211p/DSRC  که در باند فرکانس اختصاصی 5.9GHz کار می­کند، احتمالاً برای تمام خودروهای سبک مدل 2020 به بعد (در آمریکا) اجباری خواهد شد.

او البته در یادداشتی بر اساس تحقیقات موسسه IHS پیرامون تحلیل خودرویی فناوری گفته است که به نظر نمی­‌رسد چنین اجباری در جاهای دیگر مانند اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و یا دیگر بازارهای نوظهور خودرو مانند چین مطرح شود.

این تحلیل­گر می­گوید کهIEEE 80211p/DSRC  مقدمتاً بر روی کاربردهای ایمنی V2V متمرکز است و منافعی را به لحاظ برد وسیع و عدم نیاز به دید مستقیم برای آگاهی­‌رسانی در سامانه­‌های دستیار پیشرفته راننده (ADAS) تامین می­‌کند. علاوه بر این، وی اضافه می‌­کند کهIEEE 80211p/DSRC  از یک تاخیر بسیار پائین 2 میلی ثانیه برخوردار است. برخلاف فناوری  ADASاگر به تنهایی استفاده شود،IEEE 80211p/DSRC  می‌­تواند برای ارتباطات V2I وV2P (خودرو به عابر پیاده) هم مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی می­تواند قابلیت آگاهی­‌رسانی نسبت به محیط اطراف را برای خودروها فراهم نماید.

چرا V2X  مبتنی بر ارتباطات سلولی؟
لوکرو البته درخصوص تعیین مشخصه­‌های LTE-V2X و DSRC به عنوان رادیوهای قابل جایگزینی برای V2X احتیاط می­‌کند.

او به EETimes گفته است که: V2X مبتنی بر ارتباطات سلولی (C-V2X) وDSRC  به لحاظ فناوری شبکه بسیار متفاوت هستند.

DSRC به پیاده­‌سازی یک زیر ساخت مشخص برای ماموریت خود نیاز خواهد داشت، در حالیکه C-V2X می­‌تواند (صرفنظر از ارتباطات مستقیم V2V) از زیرساخت موجود ارتباطات سلولی استفاده کند.

وقتی در مورد مقایسه بین C-V2X وIEEE 80211p/DSRC  سئوال می­‌شود، لوکرو پاسخ می­دهد: «یک تمایز مهم بین این دو فناوری در نقشه راه تحول آنها نهفته است. برای C-V2X این نقشه راه وجود دارد اما برایIEEE 80211p/DSRC  که پانزده سال از عمر آن می­گذرد وجود ندارد تا تحول این فناوری را مشخص نماید. در نقشه راه C-V2X از منافع بی­شمار فناوری­‌های 5G که در سالهای آتی خواهد آمد و کلاً اکوسیستم تلفن همراه صحبت شده است.

برتری آشکار C-V2X نسبت به DSRC  در بخش ارتباطاتV2I  و V2N می­‌باشد. لوکرو اضافه می­‌کنند: «با اهرم زیر ساخت تجاری ارتباطات سلولی،C-V2X یک زیرساخت مستحکم برای بهبود اطلاع­‌رسانی موقعیت­‌های اطراف به خودروها ایجاد می‌­کند. در حالیکه کاربردهای V2I  فناوریDSRC  به یک زیر ساخت اختصاصی جدید نیاز خواهد داشت که باید در طول جاده ها ایجاد گردد.»
 
مقایسه بین IEEE 802.11p و ارتباطات سلولی برای برقراری ارتباط با خودروها- تفاوت کلیدی این است که خودروهای مجهز به فناوری 802.11p به طور مستقیم با هم ارتباط برقرار می­کنند و خدمات مبتنی بر ارتباطات سلولی از شبکه موجود این فناوری برای تلفن همراه استفاده می­‌کند.

اما نکات دیگری نیز مطرح هستند
اینکه فناوری­‌های LTE-V2X و DSRC از دو رادیو و زیرساخت بسیار متفاوت استفاده می­‌کنند(همینطور LTE-V2X و 5G) اما به ظاهر هر دو برای C-V2X می‌­باشند. آنها از اهرم شبکه سلولی استفاده می­‌کنند، اما برروی دو رادیو و زیرساخت کاملا متفاوت ساخته می­‌شوند.

چرا صفت خودرو با این‌حال می­خواهد از LTE-V2X استفاده کند، وقتی DSRC را داشته است و می­بیند که 5G خواهد آمد؟ مگر نه اینکه LTE-V2X استانداری با طول عمر کوتاه دارد؟ یا اینکه LTE-V2Xفقط به دنبال نابودی DSRC است؟

لوکرو موافق نیست. او می­گوید: «ما LTE را با عمر کوتاه نمی­بینیم، بلکه تا مدتی با5GNR  (رادیویی جدید) همزیستی دارد. LTE-V2X تلاشی است در حوزه اکوسیستم تلفن همراه تا دورورزی خودرویی را به اقدامات کلی IOTنزدیک کند.

V2X، نه فقط یک ویژگی
در این میان، برای شرکتی مانند  Savari که  بررویV2X  مبتنی بر DSRC حساب باز کرده است. وقت آن است که راهی را برای بکارگیری تجربیاتV2X خود مستقل از تفاوت­ها در سیاست‌های فناوری برگزیند.

V2X می‌تواند به طور مستقل یا مکمل با سایر فناوری­های حوزه خودروهای مرتبط مانند دوربین، رادار وLIDAR کار می­‌کند. در این باره Savari می­گوید: « V2X در مقایسه با این حسگرها یک مزیت منحصر بفرد دارد که می‌­تواند بدون نیاز به دید مستقیم و با برد یک کیلومتر کار کند.»

به طور مختصر، راهکارهای V2X شرکت Savari بنا به گزارش این شرکت، با انجام آزمون­های پایلوت ایمنی عمومی در مسافت­هایی به طول 24 میلیون کیلومتر و با صرف زمان بیش از 400 هزار ساعت در جاده­‌ها به اثبات رسیده است.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.