| کد خبر: 208930 |

پروژه آرتمیس؛ ناسا در کره ماه به دنبال چیست؟

اداره ملی هوانوردی و فضا آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ بر روی ماه یک پایگاه تحقیقاتی بسازد و تعدادی فضانورد را به ماه اعزام کند.

تین نیوز

اداره ملی هوانوردی و فضا آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ بر روی ماه یک پایگاه تحقیقاتی بسازد و تعدادی فضانورد را به ماه اعزام کند.

ناسا قصد دارد طی پروژه "آرتمیس" تا سال ۲۰۲۴ فضانوردان خود را به ماه بفرستد. اما این پروژه بخش مهم تر و جذاب‌تری هم دارد.

این طرح جدید طی گزارشی ۱۳ صفحه‌ای در روز ۲ آوریل توسط ناسا به شورای ملی فضایی آمریکا ارائه شده است. شورای ملی فضایی یک گروه مشاوره‌ای رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ است که ریاست آن را معاون او مایک پنس بر عهده دارد.

بخشی از این گزارش که با عنوان "برنامه ناسا برای اکتشاف و توسعه پایدار در ماه" ارائه شده است، دیدگاه ناسا و توضیحات و توجیه اجرایی عملیات ارسال فضانورد به ماه در سال ۲۰۲۴ را به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهد. اما در ادامه این گزارش برنامه‌ای ارائه شده است که به نظر می‌رسد هدف ناسا برای حضور طولانی مدت آمریکا در تنها قمر سیاره زمین را توضیح می‌دهد.

جیم بریدنستین، مدیر ناسا در این‌باره می‌گوید: پس از ۲۰ سال کاوش مداوم در مدار نزدیک به سطح زمین، حالا ما آماده چالش بعدی بزرگ کاوش در فضا؛ یعنی حضور پایدار و مداوم در ماه و اطراف آن هستیم.

مدیر ناسا آرتمیس را نقطه عطف پروژه‌های آینده‌ی ناسا می‌داند چر که این سازمان قصد دارد به کمک تحقیقات و اکتشافات در کره ماه اطلاعات اصلی و مورد نیاز خود را برای اولین ماموریت انسانی در سیاره مریخ بدست آورده و کامل کند.

پایگاه آرتمیس: جایی برای تحقق رویاهای فضایی انسان

نقطه عطفی که در این گزارش از آن اسم برده شده، پایگاه تحقیقاتی آرتمیس است. ناسا قصد دارد یک پایگاه تحقیقاتی دائمی در دهانه شکلتون در قطب جنوب ماه بسازد. براساس این گزارش، پایگاه آرتمیس قرار است یک مرکز تحقیقات و اکتشاف دائمی بر سطح کره ماه باشد که می‌تواند میزبان چهار فضانورد به مدت یک هفته در قطب جنوب ماه باشد.

این تأسیسات در دراز مدت به زیرساخت‌هایی چون تولید و تغذیه برق پایگاه، تکنولوژی دفع زباله، دستگاه‌های ارتباطاتی، محافظ پرتویی و جایگاه فرود نیاز دارد. این پایگاه همچنین قرار است یک سایت آزمایش تکنیک‌های جدید برای مقابله با طوفان های غباری ماه باشد. بخشی از ماموریت پایگاه آرتمیس تلاش برای تبدیل مواد سطح ماه به منابعی مانند آب باشد.

پایگاه آرتمیس توسط دو سیستم متحرک همراهی و پشتیبانی خواهد شد که شامل یک وسیله نقلیه متحرک برای تسهیل حرکت فضانوردان در سطح ماه و یک سکوی متحرک قابل سکونت که می‌تواند به مدت ۴۵ روز سفرهای دور از پایگاه، مانند سفر به مریخ را پشتیبانی کند. در همین گزارش ذکر شده است که ناسا به دلیل وجود خطرات و پایین آوردن ریسک، مدت زمان ماموریت‌های انسانی آینده برای مریخ را بین ۳۰ تا ۴۵ روز در نظر خواهد گرفت.

در این گزارش آمده است که تحرک بر سطح ماه بخش عمده‌ای ازبرنامه پایگاه آرتمیس است، چرا که برای تحقق اهداف و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی ماه به سیستم‌های متحرک نیاز خواهد بود. همین نکته در مورد سیاره مریخ نیز کاملا صحیح و لازم است و این باعث می شود که سکوهای متحرک قابل سکونت به یک عنصر مهم در اکتشافات تبدیل شود، چرا که برای اکتشاف بر روی سیاره سرخ هم به یک وسیله نقلیه مشابه نیاز خواهیم داشت.

پروژه آرتمیس و دیدگاه مخالفان

پروژه آرتمیس برای اجرا در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است و قرار است مهم‌ترین ماموریت ناسا تا آن زمان باشد و سپس آن‌طور که جیم بریدنستین، مدیر ناسا اعلام کرده است این سازمان تمرکز خود را روی عملیاتی کردن پروژه اعزام فضانورد به سیاره مریخ خواهد گذاشت و قصد دارد این عملیات را نیز تا سال ۲۰۳۵ اجرا کند.

البته پروژه آرتمیس مخالفان جدی در آمریکا دارد. مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه پیشنهادی خود از ناسا خواسته است که اعزام فضانوردان به ماه را ۴ سال عقب بیاندازد و به جای سال ۲۰۲۴، در سال ۲۰۲۸ این عملیات را انجام دهد تا بتواند تمرکز بیشتری برای پروژه اعزام فضانورد به مریخ داشته باشد.

یک فضانورد زن نیز قرار است در پروژه آرتمیس به عنوان اولین زن جهان بر روی ماه قدم بگذارد.

ایرنا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.