| کد خبر: 11521 |

در جلسه شورای حمل و نقل همگانی مطرح شد

◄ بار نیمی از حمل و نقل هوایی ایران بر دوش فرودگاه مهرآباد است

تین نیوز | در جلسه اخیر شورای حمل و نقل همگانی به بررسی بخش هوایی بر اساس آنچه که در طرح جامع حمل و نقل پیش بینی شده است، پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بر اساس موضوعات مطرح شده در جلسه اخیر شورای حمل و نقل همگانی، در بخش هوایی تقریبا از سال 1374 فرودگاه دوبی به شدت در منطقه از فرودگاه های ایران پیشی گرفته است.

همچنین عملکرد ایران در بخش مسافر به چیزی حدود 15 میلیون رسیده، در حالی که فرودگاه جبل علی به آمار 35 میلیون مسافر رسیده است. از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که فرودگاه جبل علی دوبی، در حال حاضر بزرگ ترین فرودگاه باری دنیا محسوب می شود.

در این جلسه به عملکرد 6 فرودگاه اصلی در ایران نیز اشاره شد که بالغ بر 90 درصد عملکرد را داشته اند؛ فرودگاه اهواز، اصفهان، شیراز، کیش، مشهد و فرودگاه های تهران در دو بخش فرودگاه بین المللی امام و فرودگاه داخلی مهر آباد.

در این میان فرودگاه تهران بخش عمده ای از نقل و انتقالات را در بخش بین المللی به خود اختصاص داده است، علاوه بر این فرودگاه مهرآباد تهران تقریبا 50 درصد حمل و نقل هوایی ایران را بر عهده دارد.

طبق پیش بینی هایی که بر اساس طرح جامع حمل و نقل در بخش هوایی صورت گرفته، مسافران تهران ـ مشهد از یک میلیون 800 هزار نفر به چیزی حدود سه میلیون 200 هزار مسافر افزایش پیدا می کنند. مسافران تهران ـ بندرعباس نیز از یک و نیم میلیون به چیزی حدود چهار میلیون افزایش خواهند یافت.

همچنین عملکرد فرودگاه های مهرآباد و امام از 14.9 میلیون به 29 میلیون ارتقا خواهد یافت و علاوه بر این فرودگاه اهواز از دو میلیون به چهار میلیون، فرودگاه آبادان از یک میلیون به 1.4 میلیون، فرودگاه اصفهان از دو میلیون به سه و نیم میلیون و فرودگاه شیراز از سه و نیم میلیون به 5.2 میلیون مسافر خواهد رسید.

علاوه بر این توسعه در فرودگاه های کوچک تر مانند عسلویه و ماهشهر نیز در طرح جامع حمل و نقل پیش بینی شده است.

در حال حاضر پیش بینی هایی که در طرح جامع حمل و نقل تا این زمان انجام شده بود، برای فرودگاه مهرآباد عملکردی معادل 15 میلیون مسافر بود، ولی آن چه که در حال حاضر شاهد هستیم 12 میلیون نفر است. این عملکرد در مابقی فرودگاه ها نسبت به پیش بینی که در طرح صورت گرفته یا برابر با رقم پیش بینی شده در طرح بوده و در برخی فرودگاه ها هم کمتر از رقم پیش بینی شده بود.

این در حالی است که عملکرد فرودگاه مشهد نسبت به آنچه که در طرح جامع حمل و نقل پیش بینی شده بود بیشتر از آمار مورد نظر در طرح جامع بوده است.

گفتنی است جلسه ماهانه شورای حمل و نقل همگانی با موضوع بررسی طرح جامع حمل و نقل، 28 خردادماه با حضور اعضای این شورا و فعالان صنعت حمل و نقل برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیم پور 0 0

    این آمار خیلی نامشخص عنوان شده است. در یک قسمت سال ۱۳۷۴ آمده که شاید شروع بررسی آمارها از آن سال بوده باشد و مقایسه‌هایی صورت گرفته است. در بخش دیگر آمار موجود و پیش‌بینی آتی گفته شده که معلوم نیست آمار موجود برای چه سالی است و پیش‌بینی‌ها برای چند سال آینده صورت گرفته است؟ فرودگاه آبادان حدود ۳۰۰ هزار مسافر سالانه دارد، یک میلیون مسافر از کجا آمده؟ فرودگاه شیراز هم ۲.۵ میلیون مسافر سالانه دارد. فرودگاه مهرآباد به دلیل محدودیتهای موجود امکان توسعه بیشتر و افزایش مسافر را ندارد و سیاستهای تکلیفی نیز رشد مسافر این فرودگاه را محدود می‌نماید. ممنون می شویم اگر این اطلاعات را دقیق‌تر در اختیار مخاطبان علاقمند قرار دهید.