| کد خبر: 223570 |

شرایط معیشتی کارگران تراورس بهتر خواهد شد

شرکت دولتی تراورس که قدمتی حدودا ۳۰ ساله دارد، اردیبهشت سال ۱۳۸۹ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ اما خریدار (شرکت آهن و فولاد لوشان از طرف گروه توسعه سرمایه‌گذاری آریا) نتوانسته است اقساط خریداری را پرداخت کند و به‌تبع این اتفاق، شرکت تراورس نیز در حالت بلاتکلیفی قرار می‌گیرد.

تین نیوز

در گزارش صفحه ریلی شماره 279 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 17 آذر ماه 99 می خوانید: شرکت دولتی تراورس که قدمتی حدودا ۳۰ ساله دارد، اردیبهشت سال ۱۳۸۹ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ اما خریدار (شرکت آهن و فولاد لوشان از طرف گروه توسعه سرمایه‌گذاری آریا) نتوانسته است اقساط خریداری را پرداخت کند و به‌تبع این اتفاق، شرکت تراورس نیز در حالت بلاتکلیفی قرار می‌گیرد.

در پی دستور رئیس محترم دستگاه قضا، اقدامات قضائی برای حل مشکلات این مجموعه مهندسی، تولیدی و خدماتی آغاز و پرونده آن به جریان می‌افتد. حال طبق اعلام شعبه ۲۱ مجتمع حقوقی شهید بهشتی تهران، واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) ابطال شد و این شرکت ۶۰۰۰ نفره به دولت بازگشته است؛ اما این تغییر چگونه محقق شد و بازگشت تراورس به دولت چه تأثیری بر آینده این شرکت و نیروهای کار آن خواهد داشت. مصطفی معینی، مدیرعامل شرکت تراورس در گفتگو با «حمل‌ونقل» به این موضوع پرداخته است.

ماجرای ابطال واگذاری از کجا شروع شد؟

بعدازاینکه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که شرکت آهن و فولاد لوشان قادر به پرداخت اقساط بدهی (بابت شرکت تراورس) نیست، تقاضای ابطال واگذاری شرکت تراورس را به هیئت داوری داد. پس از جلسات مختلفی که برگزار و رأی در هیئت داوری صادر شد. درنهایت رأی در دادگاه تجدیدنظر شعبه ۲۱ مجتمع شهید بهشتی تهران مطرح شد و در تاریخ ۹/۹/۹۹ در این شعبه رأی لغو واگذاری و برگشت سهام و شرکت تراورس به بدنه دولت صادر شد که با توجه به شرایط موجود این شرکت به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگشت. به‌این‌ترتیب این شرکت به دامن دولت برگشت و ان‌شاءلله با تمهیدات لازم مراحل انتقال در حال انجام است.

آیا امکان تجدیدنظر وجود دارد یا رأی قطعی است؟

طبق رأی دادگاه، این رأی قطعی است و این واگذاری باید صورت بگیرد. همان‌طور که می‌دانید سخنگوی محترم قوه‌قضائیه نیز روز پنجشنبه رأی را به‌صورت رسمی اعلام کردند و در مراحل انتقال هستیم. آنچه قطعی است این است از همان تاریخ ۹/۹/۹۹ این مجموعه به دولت برگشته است.

این بازگشت به دولت چه تأثیری در آینده شرکت خواهد داشت؟

با توجه به اینکه بخشی از مأموریت‌های این شرکت جنبه حاکمیتی دارد، سازمان خصوصی‌سازی هم‌زمان با اینکه اعلام کرد اقساط توسط شرکت‌های مربوط به امیرمنصور آریا پرداخت نشده، از دولت خواست این مسئولیت را به عهده بگیرد. از سوی دیگر این مجموعه پیشتر نیز از شرکت‌های اقماری راه‌آهن بوده است و حالا باید سهام و مدیریت آن به دولت برگردد تا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصمیم بعدی را اتخاذ کند. به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط و مشکلاتی که وجود داشته است و انتقاداتی که به واگذاری وارد بوده، با توجه به تغییر شرایط مأموریت‌های بیشتری به این شرکت واگذار خواهد شد.

شرایط برای نیروهای این شرکت نیز تغییر خواهد کرد؟ با توجه به مشکلاتی که وجود داشت.

کارگران این شرکت مشکلاتی از قبیل عدم پرداخت به‌موقع حقوق و مزایا و مسائلی مانند بیمه را داشتند که قاعدتا با توجه به برگشت این شرکت به دولت مجموعه کارگری و فعالان بسیار خوشحالند و روح امیدواری و نشاط هم در بین پرسنل و کارگران این شرکت ایجاد شده است. فکر می‌کنم با حضور آنها در مجموعه دولت شرایط مالی و معیشتی آنها هم مناسب‌تر حل خواهد شد و می‌توانند امیدوار باشند که امنیت شغلی بیشتری خواهند داشت.

نقش قوه‌قضائیه را در تحقق این موضوع چگونه می‌بینید؟

ورود مستقیم قوه‌قضائیه در سال گذشته و در رأس آن جناب حجت‌الاسلام رئیسی به موضوعات شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که مشکلات تولید و معیشتی داشتند، قطعا نکته کلیدی و مهم حل این موضوع بوده است. در دی‌ماه سال ۹۸ ایشان مدیران شرکت را به حضور پذیرفتند و مشکلات با ایشان در میان گذاشته شد و ما از ایشان خواهش کردیم که شرایط شرکت را تعیین تکلیف کنند. چون از طرف خریدار اقساط پرداخت نمی‌شود و سازمان خصوصی‌سازی هم تقاضای لغو کرده بود. خوشبختانه کار با جدیت پیگیری شد. ایشان هم با سعه‌صدر کامل حرف‌های ما را شنیدند و از ما هم خواستند تولید و برنامه‌های شرکت را ادامه بدهیم و تولید قطع نشود و فرمودند که تعیین تکلیف این موضوع را به‌طورجدی دنبال خواهند کرد. خوشبختانه در آذرماه سال ۹۹ با توجه به پیگیری‌های متعدد این موضوع به نتیجه رسید و قاضی محترم پرونده رأی دادند.

باید تشکر ویژه داشته باشم از ریاست محترم قوه‌قضائیه و همکارانشان که در این خصوص به‌صورت جدی پیگیر بودند. همچنین از وزیر محترم راه‌وشهرسازی که با پیگیری‌های مستمر و مجدانه خود از مبادی ذی‌ربط، سازمان خصوصی‌سازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پیگیر بودند تشکر می‌کنم که کمک کردند تا این اتفاق بیفتد. قدردانی ویژه هم دارم از همکاران و پرسنل و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در هر استان و استانداری‌ها که هر جا مراجعه کردیم با ما همراهی کردند و با توجه به سعه‌صدری که وجود داشت از طریق مراجع قانونی و بدون هیچ‌گونه تنش و درگیری کار پیش رفت. خوشبختانه شاهد درگیری و اعتصاب و مشکلی نبودیم و پرسنل محترم ما به مأموریت‌هایشان در پروژه‌ها ادامه دادند و حالا هم نتیجه این همکاری را می‌بینیم.

و در پایان؟

شرکت تراورس درحال‌حاضر بزرگ‌ترین شرکت ریلی در غرب آسیاست که با حدود بیش از شش هزار پرسنل در همه جای ایران فعال است. ما در بخش ساخت و توسعه شبکه ریلی و در بحث نگهداشت و تعمیرات خطوط ریلی درون‌شهری و برون‌شهری یعنی هم راه‌آهن و هم مترو مشغول انجام مأموریت هستیم و همچنین ماشین‌آلات تخصصی و ویژه‌ای برای صنعت ریلی داریم که با چهار کارخانه تولیدی در چهار استان کشور فعال هستیم و مسئولیت تولید فراورده‌های بتنی و تراورس‌های بتنی و چوبی را برای کشور بر عهده داریم. می‌خواهم بگویم ما با توانی بیش‌ازپیش به انجام مأموریت‌های خود خواهیم پرداخت و قطعا شرایط بهتر خواهد شد. در پایان اعلام می‌دارم در ملاقاتی که با وزیر محترم راه‌وشهرسازی داشتم، ایشان ضمن ابلاغ سلام به پرسنل و کارگران این شرکت بابت زحمات شبانه‌روزی و انجام امور به‌موقع اعلام کردند که مصرانه پیگیر حل مسائل معیشتی و خصوصا مسکن کارگران عزیز از طریق واگذاری مسکن مهر هستند.

ان‌شاءالله با توفیق الهی و وحدت همه‌جانبه پرسنل و مسئولان محترم شاهد رشد، پیشرفت، توسعه و تعالی شرکت در انجام امور محوله خواهیم بود. ضمن اینکه در حال نهایی‌کردن سند استراتژی توسعه و تعالی شرکت با مأموریت‌های جدید و نگاه به آینده (حضور درصحنه‌های بین‌المللی و پروژه‌های کلان داخل و خارج کشور) با رویکرد فعالیت‌های نوین، پیشرفته و مکانیزه کردن پروژه‌ها هستیم.

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.