| کد خبر: 240584 |

ایجاد منابع درآمدی ارزی با توسعه آموزش در صنعت هوانوردی

توجه به صنعت هوانوردی و توسعه آموزش‌ها در این عرصه از جمله رویکردهایی است که می تواند برای کشور منابع درامدی ارزی به دنبال داشته باشد.

تین نیوز

مدیرعامل مرکز آموزش‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت:توجه به صنعت هوانوردی و توسعه آموزش‌ها در این عرصه از جمله رویکردهایی است که می تواند برای کشور منابع درامدی ارزی به دنبال داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خلبان  پدرام شیرازی در حاشیه همایش آموزش های هوانوردی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی  نیاز به آموزش بیشتر دارد موضوع مدیریت خطای انسانی در صنعت هوانوردی است افزود : خطای انسانی در بسیاری از حوادث موجب زیان‌های فراوان شده است.

او با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا  فرزندان ما در مدرسه و دانشگاه با  موضوع خطای انسانی در عرصه های مختلف و نقش آن در زندگی آشنا می‌شوند و یا تا چه میزان با خطرات محیط کار پس از فارغ‌التحصیلی آشنایی دارند، گفت: از سال ٢٠١٠ دنیا بر موضوع شناخت تهدیدات، خطاها و مدیریت آنها تمرکز کرده است.

مدیرعامل مرکز آموزش‌های هواپیمایی هما با بیان اینکه بعضی از تهدیدات در جامعه قابل پیش‌بینی است، بر لزوم آمادگی برای مقابله با این تهدیدات تاکید و عنوان کرد: به عنوان مثال؛ شرایط جوی را سازمان هواشناسی از قبل اعلام می‌کند اما تا چه میزان آمادگی جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل داریم؟

این خلبان شیرازی بیان کرد: مدیریت خطای انسانی به این موضوع می‌پردازد که باید به درجه‌ای از قابلیت برسیم که تهدیدات را بشناسیم و نسبت به آنها تدابیر لازم اتخاد کنیم. اگرچه عدم ورود قطعات فنی در صنعت هوانوردی و تحریم بر پویایی آموزش در این صنعت اثرگذار بوده اما در عین حال ما باید بیشتر بر روی همت خود و قوی شدن در این عرصه تکیه کنیم.

مدیرعامل مرکز آموزش‌های هواپیمایی هما با تاکید بر اینکه با وجود جوانان توانمند می‌توان گام‌های بلندی برداشت، گفت: ارزشمندترین سرمایه یک جامعه، منابع انسانی است؛ در جامعه ما  نیروی انسانی متخصص و خلاق کم نداریم و در حقیقت به جرات می‌توان گفت که بهترین خلبانان، بهترین مهمانداران، بهترین مهندسان فنی و بهترین نیروهای عملیاتی  در اختیارصنعت هوانوردی کشور ماست که با امکانات کمتر، اقداماتی انجام می‌دهند که همان مهماندار و خلبان در کشورهای پیشرفته نمی توانند انجام می‌دهند.

مدیر برگزیده صنعت گردشگری استان فارس هم در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگاران بر لزوم آماده شدن زیر ساخت ها برای ورود به عرصه گردشگری در دنیای پسا کرونا تاکید کرد و گفت:  دنیای پسا کرونا ، دنیای رشد دوچندان برای صنعت گردشگری است.

محمد یزدان پناه  در همایش آشنایی با «رشته‌های آموزشی و مشاغل هوانوردی در شیراز»،  گفت: فعالین این صنعت، پرواز را وسیله رشد و آسمان را محل خدمت انتخاب کرده‌اند.دو سال است که جهان درگیر ویروس منحوس ویروس کروناست؛ دو سالی که دنیا لبریز از غم و اندوه و بسیاری از مشکلات شد ،  دنیای کرونا، دنیای تنهایی، عدم ارتباط و ...بود اما امروز با واکسیناسیون و تدابیر علمی، امیدی ایجاد شده که وارد دنیای پساکرونا شویم.

یزدان‌پناه با بیان اینکه حدود ٣٣.٣ درصد از کل آثار تاریخی ایران در فارس وجود دارد، اظهار کرد: اگر بتوانیم جهانگردی را رونق ببخشیم، مطمئنا در این استان هیچ بیکاری نخواهیم داشت.باید برای رونق گردشگری در دنیای پسا کرونا آماده باشیم.

مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس هم گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و تحقیقات، انتقال تجربه و دانش فنی به خوبی انجام نشده است.

سید مصطفی سراج در همایش «آشنایی با رشته‌های آموزشی و مشاغل هوانوردی» در شیراز بیان کرد: کسی نمی‌تواند اهمیت حمل و نقل هوایی در دنیای سریع امروز را انکار کنند.

وی با بیان اینکه بدون شک حقایق جالب و شگفت انگیزی درباره صنعت هواپیمایی وجود دارد که ممکن است هر کسی را متعجب کند، افزود: کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند برای ارتقای صنعت هوانوردی کشور باید گام‌های بسیاری برداشته شود، این گام‌ها شامل  نوسازی ناوگان هوایی کشور، ‌توسعه سیستم‌های بازرگانی در فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل، ایجاد سیستم هوانوردی بازرگانی حرفه‌ای در صنعت هوایی و حل مشکلات موجود در آموزش صنعت هوانوردی است.

مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس ادامه داد: در این میان مشکلات بخش آموزش صنعت هوانوردی بسیار گسترده و پیچیده است، بخش مهمی از مشکلات به عدم حمایت مالی دولت از آن بازمی‌گردد و بخش دیگر به نبود افق مناسب برای برداشتن گام‌های مهم و تاثیرگذار مربوط می‌شود.

سراج خاطرنشان کرد: یکی از انتقادات کارشناسان صنعت هوایی این است که در حال حاضر سیستم آموزشی تخصصی صنعت هوایی پاسخگوی نیاز کشور نیست و مشکلات دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری به عنوان مهم‌ترین دانشکده این صنعت در کشور بسیار پیچیده و بغرنج است که تبعات آن در آینده نه چندان دور در صنعت هواپیمایی کشور مشخص می‌شود.

وی گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و تحقیقات، انتقال تجربه و دانش فنی به خوبی انجام نشده است.

به گفته مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس، در حالی که دانشگاه‌های جامع هوانوردی در کشورهای دیگر وجود دارد اما در سال‌های پس از انقلاب، با توجه به تحریم‌هایی که به ‌ویژه در خصوص هوانوردی به وجود آمد، فعالیت در زمینه هوانوردی محدود و دشوار شد و با وجود احساس نیاز به تاسیس چنین دانشگاهی هنوز این موضوع اجرایی نشده این در شرایطی است که کشورهای همسایه مانند گرجستان دارای چنین دانشگاه‌هایی هستند.

سراج همچنین به خدمات مرکز آموزشی هواپیمایی هما که موفق به کسب ایزوهای مختلف صنعت هوانوردی در دنیا شده هم اشاره و عنوان کرد: برای اولین بار است که متقاضیان بدون نیاز به حضور در این دوره‌ها به میزبانی تهران، در شیراز شرکت می‌کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.