| کد خبر: 193515 |

صادرات سالانه 350 میلیون دلار کالا به افغانستان از سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان سالانه 350 میلیون دلار کالا به افغانستان صادرات می‌کند.

تین نیوز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان سالانه 350 میلیون دلار مصالح ساختمانی، خشکبار، موادغذایی، میوه و صنایع پایین دست پتروشیمی به افغانستان صادرات می‌کند .

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، نادر میرشکار افزود: صادرات سیستان و بلوچستان به افغانستان تا پایان امسال 150 میلیون دلار افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: در پی سفر هیات تجار افغانی به استان، برنامه‌ریزی شده است روابط تجاری دو منطقه به 500 میلیون دلار برسد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص وضعیت معادن استان نیز اظهار کرد: توجه به  ظرفیت یک میلیارد و 300 میلیون تن مواد معدنی استان رونق اقتصادی استان را در پی خواهد داشت که در همین ارتباط از طرف دولت و سازمان های وابسته به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزیها به جهت شکوفا شدن بخش معدن و ایجاد صنایع معدنی در استان در حال انجام است .

وی ادامه داد : استان سیستان و بلوچستان در خیلی از شاخصها توسعه ای از میانگین کشوری پائین تر می باشد و عمده ی طرحهای توسعه ای از جمله توسعه  زیرساختهای ترانزیت،  بازرگانی  و صنایع مانند راه  آسفالت، برق، راه آهن، گاز، توسعه بندر چابهار و ... از  بعد از انقلاب  در استان شروع شده و  در حال انجام می باشد که خوشبختانه زیرساختهای بندر چابهار آماده شده  و برای ارتباطات ترانزیت و بازرگانی در شرایط جدید از طریق مجاری جدید، ایجاد شده است و گره گشای کشور شده است.

میرشکار افزود: در زمینه ی اکتشافات مواد معدنی سرمایه گذاری لازم می بایست صورت پذیرد تا بدانیم چه مواد معدنی داریم و براساس این داده بتوانیم برنامه ریزی نموده  و در بخش معدن سرمایه گذاری نمائیم وسازمانهای زمین شناسی و نهادهای عمومی وابسته به دولت در بخش معدن و زمین شناسی به جهت فرصت سازی برای مردم استان تاثیرگذار هستند و می بایست د راستان سرمایه گذاری نمایند.

وی ادامه داد: به هرحال اگر قرار باشد توسعه ای اتفاق بیفتد باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و این سرمایه گذاری  باید برمبنای تولید باشد  که در این خصوص  امیداوریهایی داریم آن هم  به جهت شناسایی مواد معدنی جدید که در همین راستا از 185 هزار کیلومتر مربع جستجو در پهنه های اکتشافی،  85 هزار کیلومتر مربع در سطح استان سیستان و بلوچستان توسط از شرکتهای دولتی  و خصوصی در حال انجام است که تا کنون نیز مواد معدنی جدید کشف شده است.

میرشکار ادامه داد: از دیگر طرح‌هایی که در u جهت رونق تولید و توسعه معادن در استان در حال اجراست، توسعه، شناسایی و فعالسازی معادن کوچک مقیاس می باشد که توسط بخش خصوصی در حال انجام می باشد که می توان به معادن کوچک مقیاس مس ، طلا و ... که توسط شرکت تهیه تولید مواد معدنی عملیاتی شده اشاره نمود و نیز  معدن آنتیموان به نتایج خوبی رسیده است و چند طرح دیگر نیز از جمله آهن پلاسری نیز در حال بررسی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما براین است که می بایست، محوریت توسعه را برای استان، صنایع معدنی قرار دهیم  و با عنایت به اینکه استان دارای پراکندگی زیاد می باشد توجه به توسعه واحدهای معدنی کوچک که متناسب با برنامه‌های ما هست، به توسعه استان کمک خواهد کرد.

میرشکار در ادامه کرد: استفاده از ظرفیت‌های جوانان بومی  متخصص در رشته های مرتبط با بخش معدن استان و شرکت‌های مشاوره مستقر در استان مدنظر ماست و در حال انجام است و نظر ما اینست  خیلی از امورات از بخش معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت به سازمان نظام مهندسی معدن استان و بخش خصوصی و تشکلها واگذار نمائیم اما به هرحال به عنوان حاکمیت وظیفه ی نظارتی خود را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.