| کد خبر: 218800 |

بومی‌سازی تولیدات ریلی، گامی به سمت توسعه پایدار؛

◄ وقتی که زیمنس هم از چین می‌ترسد

دولت چین به صنعتگران خود یارانه بالایی اختصاص داده است و به همین دلیل هم قیمت تمام شده محصولات آن‌ها بسیار پایین‌تر از رقبای اروپایی‌شان است. این اقدام دولت چین منجر شده تا صنعت ریلی این کشور جان تازه ای بگیرد و سایر کشورها بویژه کشورهای حوزه سی آی اس و ایران نیز سفارشات خود را از چین با قیمت مناسب تری دریافت کنند.

تین نیوز

پیش از آغاز تحریم های فرسایشی امریکا علیه اقتصاد ایران، صنعت ریلی برای تامین قطعات موردنیاز وابسته به کشورهای اروپایی و چینی بود اما پس از پشت سر گذاشتن یک دوره فشار اقتصادی، بخش صنعت و دولت در ارتباطی بیش از گذشته، کنار هم ایستادند تا صنعت ریلی برای تامین ادوات به کشورهای دیگر وابسته نباشد.

به گزارش تین نیوز، وابستگی به تامین قطعات در بخش موتور و فهرست کوچکی از قطعات ریز و درشت همچنان وجود دارد اما صنعت ریلی در بخش تولیدات داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 6درصدی را در همه بخش ها تجربه کرده است. تولیدات ریلی در بخش تامین بوژی، ساخت واگن و تولید 4هزار گونه از انواع قطعات سخت افزاری، تولید ناوگان ریلی مسافری و باری و لکوموتیو و همچنین توسغه خطوط ریلی، تامین داخلی بیش از 80درصد قطعات موردنیاز را موجب شده است.اتفاقی که محصول تلاش های بیشتر در راه آهن ج.ا.ا در یک سال اخیر است.

این در حالی است که در حال حاضر صنعت ریلی ایران، در بخش تامین قطعات وارداتی نیز بیشتر به چین وابسته است. این ادوات پیش از تحریم ها توسط کشورهای اروپایی و شرکت های بمباردیه و زیمنسو... تامین می شد، و حالا با حفظ کیفیت توسط چین تامین شده و خواهد شد. چین در طول یک دهه گذشته توانسته پیشرفته ترین انواع ناوگان و موتور دیزلی، هیبریدی، الکترونیک و خودران را تولید کند و با تولید قطعات حساس ریلی سریع ترین قطار دنیا را تولید کرده است.

حالا رشد ریلی چین باعث شده است که شرکت‌های آلستوم، بماردیه و زیمنس که با سهم 46 درصدی از بازار جهانی صنایع ریلی غول‌های این صنعت به شمار می‌روند از رقابت «نابرابر» با رقبای چینی ابراز نگرانی کنند. پس از سختگیری‌های امریکا بر روی محصولات اروپایی و قیمت تمام شده پایین محصولات چینی در صنایع ریلی، این نگرانی وجود دارد که چینی‌ها بازار جهانی را به دست بیاورند.

در این راستا، دولت چین به صنعتگران خود یارانه بالایی اختصاص داده است و به همین دلیل هم قیمت تمام شده محصولات آن‌ها بسیار پایین‌تر از رقبای اروپایی‌شان است. این اقدام دولت چین منجر شده تا صنعت ریلی این کشور جان تازه ای بگیرد و سایر کشورها بویژه کشورهای حوزه سی آی اس و ایران نیز سفارشات خود را از چین با قیمت مناسب تری دریافت کنند.

ایران نیز پیش از آغاز تحریم ها قراردادهایی را با چین امضا کرده بود که اگرچه با سنگ اندازی های امریکا با وقفه عملیاتی مواجه شده اند اما حالا قرار است در قالب یکی از بندهای قرارداد 25 ساله ایران و چین به رشد تکنولوژیک و افرایش سرعت سیر قطارها بویزه در بخش مسافری کمک کنند.

این در حالی است که در دوره فعلی تحریم ها، تولید بسیاری از قطعات ریلی، داخلی سازی شده و حتی از ورود برخی از تولیدات چینی نیز کاسته شده است. اتفاقی که هزینه تمام شده تولیدات را به نحو چشمگیری پایین آورده و موجب رشد حمل ونقل ریلی شده است و حتی منت واردات از چین، به این دلیل که در شرایط تحریمی بسیاری از کشورها حاضر به معامله با ایران نیستند را نیز با خود ندارد. ضمن اینکه بازوهای کمکی دولت یعنی شرکت های داخلی نیز به این ترتیب رشد پایدار در بخش ریلی را تجربه کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.