بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

دو نرخی شدن قیمت خودرو غیرکارشناسی بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون و حاکمیت شرکتی، وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازان نیست گفت که این وزارتخانه تنها نقش سیاست گذاری دارد و تلاش می کند تا سیاست ها به درستی تدوین شوند.

دو نرخی شدن قیمت خودرو غیرکارشناسی بود
تین نیوز |

عباس علی آبادی پیرامون موضوع قیمت گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می کند؛ ما باید گفتمانی با آن ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن ها باشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست گذار است و در این زمینه تلاش می کنیم که به درستی سیاست ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می کند، بیکاری افزایش پیدا می کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه گذار را فراری می دهد

به اعتقاد او، همه سیاست ها و دستورالعمل ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می کنیم، عملا سرمایه گذاری را از این بازار مهاجرت می دهیم.

از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرد. علی آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می کنند، بایستی تنها مصرف کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته بازی ها را هم فراهم کند.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می شود، تعادل بازار هم برهم می ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه ها را به نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه سر به علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری ها در بازار باشد، باید سیاست ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.