| کد خبر: 93824 |

راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور

تین نیوز | گمرك ایران از راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانك اطلاعات تجارت خارجی كشور در دولت یازدهم خبر داد. به گزارش روابط عمومی گمرك ایران، بانك اطلاعات تجارت خارجی كشور یكی از ارزشمندترین دستاوردهای گمرك الكترونیك به‌شمار می‌رود. این بانك اطلاعاتی كلیه اطلاعات مربوط به «سامانه جامع گمركی» را به‌طور اتوماتیك دریافت و در مركز داده خود تجمیع و پردازش می‌كند. این اطلاعات شامل اظهارنامه‌ها، پروانه‌های واردات، صادرات و ترانزیت، بیجك‌ها و اطلاعات پروانه‌های عبوری است.

بررسی سوابق عملكرد واردكنندگان، صادركنندگان و همچنین شركت‌های حمل‌ونقل به‌صورت هوشمند به تفكیك وزن، ارزش، نوع كالا و تخلفات احتمالی از مهم‌ترین قابلیت‌های این بانك اطلاعاتی به‌شمار می‌رود.

این بانك اطلاعاتی كه با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌ها در حوزه تجارت خارجی راه‌اندازی شده است، این امكان را به گمرك می‌دهد تا به‌صورت لحظه‌ای فعالیت واردكنندگان به تفكیك كالای وارداتی، نوع ارز، تعداد دفعات واردات، نوع معامله و محل انجام معامله را به سال، ماه، هفته، روز و به ساعت رصد کند و همچنین چگونگی انتقال مالكیت كالا، نوع وكالت و تعداد افرادی را كه اشخاص حقیقی و حقوقی وكالت داده‌اند، گزارش كند. یكی از مهم‌ترین قابلیت‌های این بانك اطلاعاتی گزارش لحظه‌ای و هوشمند از بزرگ‌ترین واردكنندگان كشور است به گونه‌ای كه مشخص می‌شود افراد و شركت‌های فعال در امر تجارت خارجی در فواصل زمانی مشخص و به لحظه چه میزان فعالیت و چه نوع كالاهایی را به كشور وارد كرده‌اند. از دیگر امكانات این بانك اطلاعاتی گزارش دقیق از میزان واردات كالاهای اساسی به كشور است و به‌صورت منظم و لحظه‌ای اعلام می‌كند كه حجم واردات كالاهای اساسی به كشور در فواصل زمانی مشخص چقدر بوده و آیا نیازی به واردات بیشتر هست یا خیر؟

پیش از این اطلاعات و عملكرد واردكنندگان و صادركنندگان به‌صورت «گمرك به گمرك» جمع‌آوری و در ستاد مركزی گمرك ایران تجمیع می‌شد و در صورت نیاز پرونده واردكنندگان به‌صورت دسته‌جمعی برای بررسی به ستاد مركزی گمرك ایران ارسال می‌شد و امكان رصد لحظه‌ای و هوشمند فعالیت‌های واردكنندگان و صادركنندگان وجود نداشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.