| کد خبر: 31381 |

◄ پیشنهاد کارشناسان حمل و نقل در خصوص بهترین مسیر جایگزین ترکیه برای ترانزیت ایران - اروپا

تین نیوز | مشکلات ترانزیتی اخیر بین ایران و ترکیه موجب شده بسیاری از فعالان و تصمیم گیرندگان بخش حمل و نقل به فکر پیدا کردن مسیر جایگزین احتمالی مسیر فعلی ترانزیت ایران به اروپا باشند. بر این اساس چند روز پیش مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از چهار مسیر عملیاتی و یک مسیر پیش فرض برای ترانزیت کالا از ایران به اروپا بدون عبور از ترکیه خبر داد.
محمد جواد عطرچیان با اشاره به اقدامات ترکیه برای ایجاد مسیر ترانزیتی جایگزین ایران اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز چهار مسیر عملیاتی و یک مسیر پیش فرض برای ترانزیت کالا از ایران به اروپا بدون عبور از کشور ترکیه مطالعه و بررسی و پایه ریزی کرده است. وی چهار مسیر عملیاتی جایگزین خط ترکیه، شامل سه خط زمینی و یک مسیر دریایی برای ترانزیت کالا به اروپا را به شرح زیر اعلام کرد:
1- آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه- بلغارستان
2-ارمنستان- گرجستان- دریای سیاه- رومانی- بلغارستان
3- آذربایجان- روسیه- بلاروس
4- بندرعباس- بندر هامبورگ از طریق کشتی و حمل کالا با کانتینر 40 فوت

بر همین اساس اعضای گروه " حمل و نقل و لجستیک" که تعدادی از متخصصان و فعالان بخش حمل و نقل کشور هستند در مورد بهترین مسیر جایگزین مسیر ترکیه به بحث و ارایه نظر پرداختند. پیشنهادات و نظر اعضای این گروه در مورد مسیر جایگزین ترکیه در ادامه آمده است:

1- راه قزاقستان آکتایو از مسیر دریا خزر و از آنجا به روسیه و بعد اروپا نیز قابل بررسی می باشد.

2- مسیر آذربایجان، روسیه و اکراین نزدیکتر است.بسیاری از شرکت های ایرانی در اکراین مشغول فعالیت های تجاری هستند.

3- مسیر گرجستان، اکراین، لهستان، آلمان و... پیشنهاد می‌شود.

4- در صورت اقبال شرکت‌های کشتیرانی حمل کامیون، مسیر بندر پوتی گرجستان به ادسا اکراین بیشترین مزیت را دارد. مسیری کوتاه تر با مصرف سوخت کمتر.

5- به جز مسیر آذربایجان، روسیه، بلاروس، لهستان یا اکراین، آلمان، هیچ یک از مسیرهای داده شده عملیاتی نیست.

6- به زودی خط ریلی ایران (استان گلستان) ترکمنستان قزاقستان با ظرفیت 10 میلیون تن راه اندازی خواهد شد. از این خط ریلی می توان برای رسیدن به اروپا با هزینه بسیار پایین استفاده نمود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیزاده 0 1

    بهترین راه مقابله با زیاده خواهی ترکیه تغییر مسیر میباشد.

  • متخصص اقتصاد سیاسی 1 1

    جناب آقای علیزاده بهترین راه مقابله با زیاد خواهی ترکیه تدوین برنامه های استراتژیک برای هر بخشی ارتباطی و مبادلاتی است تا زمانیکه ما برنامه ای نداشته باشیم یقیینا تابع برنامه خواهیم بود و بمرور در صحنه های بین المللی متضرر و حتی بازنده خواهیم بود. جناب آقای عطرچیان که[…] مدیر ترانزیت ایران هستند آیا برنامه ای داشته اند و دارند؟ همه ما میدانیم که دنیای اطراف ما در حال تغییر و تحول است و هر کشوری برای منافع ملت خود به هر برنامه و یا ترفند سیاسی و اقتصادی دست میزند. میباید ما برنامه ای داشته باشیم و از تبعیت و پیروی برنامه های ترسیمی کشورهای منطقه ای بر حذر باشیم نه اینکه با بدون برنامه گی در مقابل برنامه موضع تدافعی داشته باشیم. بعید است که مدیران در شرایط حاضر پس از ایجاد شکاف در ارتباط ایران با اروپا به فکر مسیرهای جدید افتاده اند. مسیرهای جدید نیز برای ایران مسیر گشا نخواهد بود چون ما وارد هیچ ارتباط موثری بال همسایگان نبوده ایم. نه آذربایجان به سیستم حمل و نقلی ایران فضای بازی میدهد و نه گرجستان فضا خواهد داد. علت آنرا در همکارهای شبکه ای ترکیه با کشورهای موصوف میتوانید بیابید. مسیرها پیشنهادی در فضای مجازی است نه فضای واقعی. بنظر من بعنوان مطلع بخش اقتصادی حمل و نقل باید از کشورهای ثالثدر امر ارتباطات حمل ونقلی استفاده نمود و هر چند احتمالا زمانبر بوده باشد ولی زمان آن از این شاریط کمتر خواهد بود. مشکل اصلی بخش حمل و نقل عدم تخصص گرایی در جذب مدیران در سازمان راهداری است. تازمانیکه نگاههای سیاسی در انتصابات بخش ترانزیت از تهران گرفته تا استانها و مرزها وجود دارد ما نتیجه و جواب بهتری از این نمی یابیم. انشالله ما از این معضلات حادثشده درس خوبی ار بگیریم و دولت تدبیر و امید در حین فکر و تدوین برنامه، امیدهای خوبی را برای بخش حمل نقل ایجاد نماید. کشور ما در حوزه برنامه ریزی، چارچوبهای خود را در قالب سند چشم انداز و سیاستهای اقتصاد مقاومت مقام معظم رهبری و برنامه های ملی و منطقه ای و… دولت مشخص نموده است که پیروی از برنامه فوق ضروری است. تا زمانیکه ما پایبند برنامه های استراتژیک نباشیم ماحصل رفتارهای غیر علمی و عملیاتی این ها خواهد بود. دوستان محترم در جریان باشند که ترکیه در آینده نزدیک ویزا را برای ایرانیان اعمال میکند. چون از یکطرف بعنوان محل کشش گردشگری ایرانیان شده است و از طرف دیگر ایرانیان سرمایه گذاریهای خوبی را در ترکیه داشته اند. اعمال وزا با ایجاد این شرایط برای ترکیه سود آور بوده و مجددا مشکل تردد کامیونها به شکل دیگری برای مسافران ایرانی ایجاد خواهد شد. فکر فکر فکر و استفاده از نیروهای توانمند حسن الختام پیشرفت کشور خواهد بود

  • محمد کاظم نیمه فروش 1 0

    بنده راننده ترانزیت شاغل در مسیر اروپا هستم ودرمورد مشکل پیش امده باید خدمت مسولان و همکاران محترم عرض کنم که متاسفانه اکثریت رانندگان ترانزیت پیش بینی وقوع چنین مشکلی را می کردند اما مسولین خیر وقتی شما تمامی تخم مرغهایتان را در سبد یک نفر بگذارید و او هم از این وابستگی شما مطلع باشد معلوم است که برای شما گربه رقصانی کند واقعا مسولان ذیربط برای گشودن مسیرهای جدید ترانزیتی برای ناوگان ملی چه اقدامی انجام داده اند که اکنون بتوانیم از این مسیرهای جایگزین استفاده کنیم قابل توجه دوستان محترم که کشورهای روسیه قزاقستان بلاروس اکراین مولداوی از راننده ترکیه ای ویزا نمیخواهند در حالیکه گرفتن ویزای یکساله از روسیه برای راننده ایرانی بیشتر از ۴۰ روز معطلی ونزدیک ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد و اکراین هم برای هر سرویس ویزای یکبار مصرف با هزینه ۳۰۰ دلار و کلی دوندگی می دهد که با ان امکان بازگشت از ان مسیر هم نیست وضعیت صدور ویزا از سوی بقیه کشورها هزینه ومعطلی ان را همه دوستان می دانندوالبته شایدمسولین مربوطه نمی دانند یا شاید هم اهمیت نداده اندمولداوی هم که اصلا برای ما غیر قابل عبور هست چون نه ویزایش است نه دوزبلاغش مگر نه اینکه روسیه در حرف ادعا می کند که دوست ماست پس چرا از راننده ترک ویزا نمی خواهد و با راننده ایرانی به این گونه برخورد می کند و کشورهای دیگر هم به همین شکل ایا مسولین مربوطه اطلاع دارند که با مدت اقامت ۴۵ روزه در یک ویزای شنگن به زحمت میتوانیم ۳ سرویس انجام دهیم در حالیکه این مدت قبلا ۹۰ روز بود ایا مسولان از میزان درامد صافی رانندگان ترانزیت در مقابل سرمایه ای که در این کار گذاشته اند اگاهی دارند اکنون یک کشنده و تریلر نو که امکان تردد به کشورهای اروپایی را داشته باشد نزدیک ۷۰۰ میلیون تومان با بیمه اش قیمت دارد مگر یک راننده ترانزیت چقدر درامد دارد که بتواند این مقدار هزینه ویزاهای کشورهای مختلف بکند و این مقدار زمان هم برای گرفتن ویزای کشورها از فعالیت بایستد دوستان گرامی رخداد پیش امده برای ما هشداری بود که تا دیر نشده به فکر راه جایگزین باشیم و ملزومات استفاده از مسیرهای جایگزین را هم فراهم کنیم تنها راه ممکن برای جایگزینی مسیر ترکیه به سمت اروپا استفاده از مسیر اذربایجان روسیه اکراین یا بلاروس به سمت اروپا می باشد و برای انکه از دردسرها و هزینه های کشور اذربایجان دوری کنیم حتما باید به فکر راه اندازی کشتی های رورو در مسیر بین ایران و روسیه باشیم که در گذشته فعال بود اما متاسفانه عوض افزایش فعالت ان قطع گردید همچنین وزارت امور خارجه با کشورهای روسیه اکراین بلاروس ومولداوی مذاکره نماید که یا از راننده ایرانی ویزا نخواهند یا شکل صدور ویزا وهزینه ومدت زمان صدور انرا کاهش دهند با کشورهای پیمان شنگن به خصوص کشور المان هم باید در مورد افزایش مدت اقامت رانندگان ایرانی در هر ویزا از ۴۵ به ۹۰ روز در هرویزای ۶ ماهه ویا افزایش مدت زمان ویزاهای صادره از ۶ ماه به یک سال رایزنی صورت بگیرد دوستان وهمکاران گرامی و مسولین محترم بنده با شناختی که از همکاران شاغل در این خطوط درارم به شما اطمینان می دهم که اگر مشکلات مربوط به ویزا و تردد در مرزهای کشور حل شود هنوز هم به تعداد کافی علاقمندان در این صنف وجود دارند که بار ترانزیتی کشور را با وجود تمامی مشکلات و درامد پایین حمل نمایند و با نوسازی مداوم ناوگان ترانزیتی کشور چهره ابرومندی از کشور عزیزمان را نزد دیگر ملل به نمایش بگذارند چرا که تردد ناوگان نو در کشورهای اروپایی برای وجهه میهن سرافرازمان بسیار ضروری است با تقدیم احترامات فراوان خدمت تمامی دست اندرکاران و زحمت کشان این صنف.