| کد خبر: 268918 |

لزوم حل مشکل ترافیک در دروازه تجارت خارجی با اروپا

مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به لزوم حل مشکلات مربوط به مرز بازرگان، گفت: آمار کامیون های ترانزیتی، نشان دهنده ظرفیت بالای مرز بازرگان در ورود و خروج تجاری به کشور است.

تین نیوز

مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به لزوم حل مشکلات مربوط به مرز بازرگان، گفت: آمار کامیون های ترانزیتی، نشان دهنده ظرفیت بالای مرز بازرگان در ورود و خروج تجاری به کشور است.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران، علیرضا اسدزاده در نشستی دو روزه که میزبان تنی چند از اعضای هیأت مدیره انجمن به مرز بازرگان، بود، گفت: آمار تردد روزانه کامیون ها لحظه به لحظه به رئیس کل گمرک ایران گزارش می شود و ایشان شخصاً پیگیر حل و فصل موضوع است.

اسد زاده ضمن اشاره به نشست با مصطفی گوناش ناظر کل گمرکات ترکیه به منظور حل مشکلات مرز بازرگان، گفت: در این دیدار، آخرین راهکارهای لازم برای کاهش ازدحام کامیون در مرز بررسی شد. مقرر گردید یکی از درب های بسته شده توسط طرف ترک به مدت ۱۰ روز، بازگشایی شود. ایران نیز تا پایان بهره برداری از پایانه مرزی گوربلاخ، از ظرفیت سایر گمرکات مانند گمرک سرو، رازی و پلدشت استفاده نماید تا با این تدبیر از بار ترافیکی کاسته شود.

وی همچنین از مساعدت گمرک ترکیه برای افزایش نیروی انسانی در گمرک مرزی خبر داد و افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود، ازدحام کامیون ها در مرز، به کمبود نیروی انسانی در طرف ترک می باشد، در حالیکه  گمرک ایران با چهار شیفت ۸ ساعته، بدون وقفه در حال ارائه سرویس به خدمت گیرندگان است. بر این اساس مقرر شد، طرف ترک نیز با اضافه کردن نیروی انسانی خود، ضمن افزایش شیفت کاری، کارایی خود در ارائه خدمت را بهبود ببخشد.

در ادامه نشست میر فتحعلی سید زنوزی، نایب رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی گمرک، عزم راسخ گمرک را ضامن تسهیل در عبور و مرور کامیون ها دانست.

وی به مشکل دریافت ویزای رانندگان و بیمه سبز آنان اشاره کرد و‌گفت: تشکیل صف پانزده روزه در مرز، باعث از بین رفتن یک سرویس در چرخه حمل و‌نقل می شود و این یعنی عملاً توان ناوگان به نصف کاهش می یابد و باعث افزایش هزینه برای شرکت های کریر می شود.

سیدزنوزی افزود: انجمن ایران به عنوان یکی از بازوان توانمند گمرک، آمادگی دارد تا مشکلاتی که بر سر راه گمرک با سایر سازمان های همجوار برای رفع معضل ترافیک مرزی وجود دارد، را تا حصول نتیجه پیگیری نماید.

قربان جعفرزادگان، دبیر انجمن ایران نیز در این نشست دوساعته، ضمن تقدیر از اراده گمرک بازرگان برای تسریع در روند کاهش ازدحام کامیون ها در چند روز گذشته، گفت: این که طی چند روز آمار خروجی ها و ورودی ها افزایش چشم گیر داشته، نشان از همت گمرک دارد که به نظر می رسد با تداوم برنامه ریزی ها این میزان افزایش قابل توجهی در آینده نزدیک خواهد داشت.

وی همچنین خواستار تجهیز سایر گمرکات شد و افزود: به منظور کاهش ترافیک موجود، گمرکات مرزها مجهز به تجهیزات مورد نیاز شوند، تا کامیون های حامل که کالاهای آنها به مجوز قرنطینه و بهداشت نیاز دارند، در آن گمرکات دچار توقف و ایستایی نشوند.

جعفرزادگان در ادامه افزود: از دیگر مشکلات در مرز بازرگان امنیت پارکینگ است که متأسفانه ایزوله و محصور نبودن آن، باعث گرفتاری رانندگان و سوء استفاده سودجویان شده است. متاسفانه مشخص نیست مسئولیت تأمین امنیت با عوامل گمرک است یا سازمان راهداری مستقر در مرز. لذا شایسته است نسبت به این موضوع نیز توسط سازمان متولی اقدام عاجل صورت پذیرد .

بهنام فرامرزیان، مدیرامور کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران که از دیگر مهمانان این نشست بود، نیز طی سخنانی از بازرسی های مضاعفی که در مرز انجام می شود، ابراز نگرانی کرد و گفت: بر اساس آمار گمرک،  از ابتدای سالجاری مواد مخدر کشف شده توسط ایران نزدیک به دو تن و قاچاق انسان نیز نزدیک به ۲ هزار نفر بوده که هیچکدام از کامیون ها تحت صحابت تیر نبوده اند. پس لازم است با طرف ترک در مذاکرات پیش رو، بر سر این موضوع و اعتبار بخشیدن به کامیون های حامل تیر گفتگو شود .

وی گفت: اجرای صحیح کنوانسیون تیر، خود نیز باعث کاهش ترافیک در مرز خواهد شد ، که بر این اساس ما خواستار حذف تشریفات اضافی و اظهار مضاعف در مرزهای ورودی هستیم.

فرامرزیان در ادامه از حذف کارنه تیر فیزیکی از پایان سالجاری میلادی خبر داد و گفت: لازم است از هم اکنون پیش بینی ها و زیرساخت های لازم به لحاظ نرم افزاری در گمرک ایجاد شود و برای آن چاره اندیشی شود، چراکه این‌موضوع در دستور کار ایرو قرار دارد و اجرایی شدن آن قطعی است.

گفتنی است در این نشست، محمد عددیان عضو هیأت مدیره انجمن ایران و رضا ایرانی نماینده انجمن مستقر در بازرگان نیز هر یک نقطه نظرات خود را در خصوص مشکلات مطرح کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.