| کد خبر: 263061 |

تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی بلاروس از طریق ایران

در راستای توسعه همکاری های ایران و بلاروس در زمینه اقتصادی، ایران برای تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی این کشور از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث، آمادگی دارد و امکانات حمل ونقلی در این زمینه برای بهره برداری آماده است.

تین نیوز

در راستای توسعه همکاری های ایران و بلاروس در زمینه اقتصادی، ایران برای تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی این کشور از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث، آمادگی دارد و امکانات حمل ونقلی در این زمینه برای بهره برداری آماده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سی امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس در سال جاری بستری مناسب برای توسعه همکاری های دو کشور است. کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مهم ترین بستر و زمینه توسعه اینگونه برنامه های عملیاتی در راستای افزایش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری است و از این رو بر آمادگی دولت ایران برای گسترش مناسبات با بلاروس در تمام حوزه های ممکن تاکید می شود.

در این راستا پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در مینسک در مردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد، توافقات اجرایی و متقابلا سودمندی بین نهادها و موسسات اقتصادی دو کشور صورت گرفته است. اجرای این توافقات برای توسعه همکاری ها به خصوص در زمینه اقتصادی، تجاری، کشاورزی و صنعتی اهمیت زیادی دارد.

همچنین معاون اول رئیس جمهور در سی امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس، به مینسک سفر کرد.

ایران برای تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی بلاروس از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث، آمادگی دارد. امکانات بندری، گمرکی، ریلی، دریایی، جاده ای، کشتیرانی و انبارداری ایران در این زمینه مناسب و برای بهره برداری آماده است.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مرکز توزیع (هاب منطقه ای) و مسیر اصلی انتقال کود پتاس بلاروس به مقاصد منطقه ای و بین المللی تبدیل شود. مقدمات لازم برای تأمین فضای کافی انبارداری در جنوب کشور آغاز شده و استان های ذی ربط درگیر مساله شده اند.

سال گذشته قرارداد خرید ۴۰۰ هزار تن کود پتاس از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بلاروس (برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) نهایی شد. ظرفیت جمهوری بلاروس در تولید کودهای کشاورزی به ویژه کود پتاس بسیار قابل توجه است؛ به شکلی که یکی از منابع اصلی تامین این کود برای کشور ما و برای کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه هند و ... محسوب می شود.

با توجه به محدودیت های اعمالی از سوی کشورهای غربی برای صادرات بلاروس از طریق بنادر اروپایی، در صورت بسترسازی مناسب در زمینه های زیرساختی نظیر حمل ونقل و نگهداری، می توان با برنامه ریزی مناسب نقش فعال و موثری در زمینه تغییر مسیر صادرات کود بلاروس از اروپا به جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد و حتی به عنوان هاب منطقه ای این محصول شناخته شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.